Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 4539 ggr
Mello
0

Zoo säljer frysta råttor, normalt?

För någon vecka sedan var jag i en djurbutik i närområdet. Den är relativt nyöppnad och tänkte därför gå in och se om de hade ett hyggligt pris på alspån så att jag skulle slippa åka till Bromma för att köpa det. Det var alltså första (och sista) gången jag var inne där.

Jag passade på att gå runt lite i butiken och sonen ville givetvis titta på djuren, framförallt fiskarna. På väg från fiskarna ser pojkvännen en frys och vänder sig om mot mig och gör en ledsen min samtidigt som han nickar åt frysen. Jag kikar in och ser att det ligger fullt med döda råttor som var inplastade var för sig och såldes som reptilfoder. Jag undrar om detta är normalt? Jag har då aldrig stött på något liknande och jag kände mig väldigt illa till mods när jag gick därifrån. Jag mådde helt enkelt illa och därför har jag bestämt mig att aldrig mer sätta en fot i den djurbutiken igen. Överreagerar jag?

Vad anser ni om detta? Är det okej att sälja råttor på det sättet?

Zolah
0

det är rätt vanligt vad jag vet, personligen tycker jag det är bättre än levande föda

provson
0

Hur dör dessa råttor? Avlivas? Fryses ner levande?

hus-musen
0

Ja hellre dött foder än levande. Det är inte ovanligt alls, har sj sett det.

Qui dormit, non peccat

Mello
0

1# Förstår hur du tänker och kan också känna att det är "bättre" men samtidigt så känns det så himla fel. Obestämd

Mello
0

2# Har ingen aning. Var där på en snabbvisit så jag tittade inte närmre på förpackningen. Frågade inte heller personalen eftersom jag mådde väldigt illa efter vad jag såg.

Så det är alltså normalt att man säljer frysta råttor i djurbutiker? Jag menar, jag har aldrig varit med om det och jag har ändå varit inne i väldigt många djurbutiker här i Stockholm.

Zolah
1

om jag minns rätt så sövs dom ner med… nån gas, så dom somnar in.

var och kollade upp det för länge sedan då jag var nyfiken på om det var lagligt att mata med levande föda

edit: Jo det är vanligt, men dom brukar inte ha dom framme för respekt mot djurägare. brukar ha det i en speciell frys som är lite i skymundan. Sett nedrfysta kycklingar och pinkies etc. Ormar och andra djur måste ju få mat dom också

Zakaraa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är väldigt vanligt, jag stötte själv på det för första gången när jag personligen sålde ett gäng paketerade råttor där jag hade APU för något år sedan.

Fattade först inte vad jag plockade fram ur frysen förrän jag skulle slå in priset (jättekul då en av dom liknade råttan jag hade hemma..)

Har själv undrar hur dessa råttor avlivas, skulle vara intressant at veta.
Hellre att de är döda än att de ges som levande föda

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

hus-musen
1

De avlivas med koldioxid.

Qui dormit, non peccat

Lamina
0

Har bara sett en enda djuraffär som har det frysta fodret stående framme i butiken, och det var många är sen. Numer har dom antingen slutat sälja det eller ställt undan det. Dom flesta affärerna har som sagt frysarna undangömda, men dom finns där. Fick själv en liten chock när jag skulle köpa frysta mygglarver till fisken häromdagen. Det fanns både råttor, och möss, pinkisar och kycklingar och säkert lite till… Men hon i affären bad om ursäkt för att hon inte hade varnat mig och egentligen är det ju inte så hemskt, tycker jag… Oskyldig

Jag skulle bett dom ställa undan det. Folk vill, och ska, inte behöva se sådant och det är ju inte särskilt bra för affärerna heller…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

alexfifan
0

Jag är bara glad att djuraffärer tar sitt förnuft till fånga, höjer priserna på råttor och möss och själv har jag aldrig sett någon affär som säljer fryst - men blev glad när jag läste det, det betyder i alla fall att djuren slipper lida, plågas och vara livrädda… Finns så många som köper levande föda trots att det numera är förbjudet enligt lag

Dock kan man väl tycka att de borde ställa denna frys lite mer avsides då det faktiskt finns de som är väldigt känsliga, speciellt människor som håller på med djuren i fråga…

you can't face the problem, if the problem is your face……

Zakaraa
0

Där jag jobbade hade vi kylen bakom disken och endst personal fick kolla i den :) (jag hade inte ens sett kylskåpet förrän ägaren påpekade att det var där som hade råttorna ^^')

Jag tycker att en bra affär ska sälja (eller hänvisa till någon som säljer) död-foder (eller vad man nu kallar det) just för att förhindra att folk går ut på tex blocket och köpa levande föda.
Jag gillar inte tanken med att sälja döda djur men precis som det sagts ovan så behöver ju alla äta.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Mello
0

Jo, vad jag har förstått så är dessa typer av djur en viktig del av reptilers föda och kan förstå att de säljs (samtidigt som jag mår illa av tanken). Jag som kund och råttägare vill inte alls se den typen av försäljning och därför tycker jag att det är väldigt konstigt att frysen står mitt i butiken och att förpackningarna dessutom är fullt genomskinliga. Jag skulle kunna acceptera det om det "pågick bakom stängda dörrar" så att man slapp vara medveten om det. Lite som att "om jag inte ser det så finns det inte". Rynkar på näsan

[Alenzi]
0

Det är väl för sjutton inte värre än att gå och handla kotletter eller vad köttätande folk nu köper i kyldisken på ica :P Tycker själv det är fruktansvärt äckligt att se alla blödande kroppsdelar i genomskinlig plast i mataffärerna, jag tycker nog faktiskt inte att frysta råttor skulle vara värre. Död kropp som död kropp liksom..

Däremot tycker jag det är fruktansvärt dumt av affären att ställa fram råttliken på det sättet, det gynnar ju inte precis försäljningen..

Mello
0

#14 Hahaha! Jo, jag hade definitivt reagerat på samma sätt om Ica sålde en hel inplastad gris. Ner det redan är färdigskuret så har jag inga problem med det (dubbelmoralist, javisst!), men för mig är det en annan sak. :)

lite OT - Kommer ihåg för många år sedan när B&W i Bromma hade hängande kalkoner osv i taket då de hade någon form av styckeri där och det var lika vidrigt det. ><

[Emma--]
0

Jag har aldrig varit med om att det visas så tydligt i butiken, och det kanske säkert butikerna förlora på egentligen. 

Då är det ju bättre om man kanske har det bakom kassan eller att det är i en frysbox där det inte går att kolla lika lätt så att man kan undvika det om man vill.
Då kan man ju lätt skriva information om vad som finns i frysboxen.

Men reptiler ska ju också äta Glad och även råttor äter ju kött, och t.o.m oftare än en vuxen orm. Så egentligen borde man väl kanske inte reagera så mycket. 
Men jag förstår att man helst inte vill se det ändå.

fayefaye
0

Vet att många djuraffärer som säljer frysta möss och råttor.. Men som andra har sagt så brukar dom ha dom i skymundan och tar väl fram på förfrågan till reptilägare antar jag.

[Ratass]
0

klart det är vanligt/normalt. Dock brukar de ju itne direkt vara synliga utan en frys nånstans innanför där inte kunder är. Ormar måstej u också ha mat och det är inte heller alla ormar/paddor/ödlor som tar dem levande.

Lamina
0

Vad jag inte gillar är djuraffärer som säljer levande föda. Vet att min djuraffär gör det (vad ska dom annars med alla albinomöss till?) men kan inte göra så mycket åt det…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Ratass]
0

vi säljer också albinomöss som levandeföda. Tanken i sig att ge levande föda till sin orm, osv tyckr jag inet helelr är fel. Enda felet i det hela kan vara hur man har mössen i affären, vissa djuraffärer har ju bara som plastboxar med lock på å små små lufthål. De kan ju få ha ett värdigt liv ändå som alla andra djur i affärn. värdigt å värdigt, men you get the point

hus-musen
0

Största felet med att ge levande föda är att foderdjuret utsätts för stress och plåga. Dessutom så finns det ingen anledning att ge levande föda över huvud taget.

Qui dormit, non peccat

Lamina
0

Mig veterligen är det förbjudet att ge levande föda, eller?

//Lamina

[Ratass]
0

ingen anledning? Ormar ska egentligen ha levande, det är bara naturligt.

[Ratass]
0

kan inte tänka mig att det är förbjudet då flera djuraffärer säljer levande ormmat

Zolah
0

Det är inte förbjudet, det är bara inte rekomenderat då inte alla ormar inte klarar av att döda sitt byta som dom ska. Och därför kan skada sig själva

[Ratass]
0

http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006663/Levande+F%C3%B6da+31-6812-10.pdf

Där står det om det, tycker det verkar lite luddigt om det är förbjudet eller inte men de verkar som så..Jag vet inte. Tycker ändå det är idiotiskt, visst om ormen sväljer bytet helt utan att göra nått annat så kan ormen i sig skadas och bytet får en plågsam död, står också att ormar kan väjas vid att ta dött ,men de som är gamla nog och inte vill ta redan död föda, ska de då svälta ihjäl?

Tycker helt enkelt att det är naturligt för ormar att få levande, speciellt om de inte vill ha dött.

[Alenzi]
0

"Reptiler ska inte matas med levande föda"

^ Taget från jordbruksverkets hemsida. Jag beklagar jätteskriften, kan inte ändra storlek D: Så jo, det är förbjudet.

alexfifan
0

Vad jag har hört från många källor så får man inte ge levande föda alls enligt djurskyddslagen med undantag från om det inte går att vänja äldre ormar vid döda möss/råttor osv. Dock inte kollat upp det alls, men djuraffärerna i Växjö har i alla fall höjt priset på sina smådjur och den ena av dom har t.o.m satt upp lapp i reptilrummet om att det enligt lag är förbjudet att ge levande

you can't face the problem, if the problem is your face……

[Alenzi]
0

#26 Det är väl inte ett dugg luddigt o.o

"Enligt Jordbruksverkets uppfattning är utfodring med levande föda inte förenligt med 2 och 4 §§ i djurskyddslagen och därmed är det förbjudet"

Zolah
0

oh det där är lite nyare än den källa jag kollade sist jag tittade !

[Alenzi]
0

Och det där med att det är naturligt för ormar att få levande föda; skall man då börja kasta levande kaniner till sina hundar för att de skall få leva ut alla sina instinkter? :-/

Lamina
0

Jag ser inget fel i att ge levande om ormen, ödlan, whatever inte tar dött. Men att ge levande med ursäkten att det är naturligt funkar inte. För det första är inte djuret i naturen, det är hemma hos oss. Med andra ord är det under vårat ansvar, inte naturens. Därför stänger vi in djuren i burar/terrirarier/akvarium. Därför tar vi djuren till veterinär när dom blir sjuka. Och därför matar vi med dött. För det andra är dett inte ett dugg naturligt. Ormen ser ingen skillnad på en död och uppvärmd mus som ägaren skakar på för att simulera rörelse och en levande, då skulle den inte ta musen. Och musen i fråga har ingen chans att fly, hur naturlig är det? Dessutom så är ormarna, som sagt, imänniskans ansvar. Då är det människans ansvar att skydda den från dom skador den kan få från ett foderdjur som attackerar, t.ex.

//Lamina

[Emma--]
0

#23, #26 Men det blir långt ifrån naturligt för foderdjuret. Och dom kommer ju fortfarande fånga sitt döda byte som om det vore ett levande.
Man utsätter både foderdjuret och ormen för fara om man matar med levande föda. 

En reptil som inte kan ta död föda kanske borde somna in? Det är väl mer logiskt än att man ska mata med levande foderdjur hela tiden för att hålla en orm vid liv.

[Ratass]
0

#31 du behöver inte överdriva, ormar käkar ju inte direkt nått i pelletsform.. -.-

ska inte hålla på å dryga här, snacka om fel forum sida då det är råttor i fokus och inte ormen i fokus.

[Alenzi]
0

#34 Hundar är jägare men vi serverar dem döda djur, visserligen oftast processade och i slutändan som burkmat eller pellets, visst, men ormar kan ju också käka döda foderdjur så vari ligger överdriften?

Lamina
0

#34 Inte för att vara jobbig, men även reptilägare (iaf seriösa sådana) är emot att ge levande i annat än nödfall: Reptiler ska inte matas med levande föda.

//Lamina

[Ratass]
0

men om ni är så emot det då så kan man väl gå tillbaka till topic då? Är det ok å sälja frysta råttor? JA

Alone
0

#34  jo det är verkligen så det är ju inte meningen att djuret ska behöva lida på nåt sätt. jag har själv reptiler och jag skulle inte kunna ge levande, jag köper allt fryst, plus att det är mycket smidigare än levande.bättre för båda reptilen och musen/råttan.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

fiffiluren
0

har inte läst vad som står ovan utan skriver bara vad jag själva har upplevt - I dom djurbutiker där jag har praktiserat har de sålt frysta råttor för foder men dom har aldrig funnits ute i butiken utan dom har funnits i något bakre rum som är endast för personal, så ska man köpa sånna får man fråga nån om hjälp.

Det är väldigt dumt av butiken att ha döda djur synliga i butiken eftersom det skrämmer smådjursägare och kan uppröra andra, mycket dålig stil om du frågar mig

gulzebra
0

Ja, det är fullt normalt. Om än lite korkat av de reptilägare som köper sina frysta råttor på zoo när det är billigare att köpa privat, men det är ju inte djuraffärens fel :P

Grejade själv en del med ormmatsuppfödning av råttor och möss när jag praoade på ett zoo för miljarder år sen i grundskolan (fy satan vad gammal jag börjar bli! o_o). Det var inte vackert (levnadsförhållandena alltså, döda djur har aldrig bekommit mig på det sättet) men det är inte värre än korvarna i Icas köttdisk.

Ang placeringen är det ju urkorkat att ha den så framme och synlig just för att kunder som du reagerar illa på det, det är ju skitdåligt för affärerna. Men där får man nog se till affärens övriga utbud också. Jag skulle tex bli riktigt förvånad om jag såg sånt här i stan där reptiler inte säljs annat än i form av enstaka sköldpaddor, medan det vore ett mycket mer naturligt inslag i butiker som har reptiler i större omfattning.

Och jo, det är (tyvärr!) olagligt med levande föda. Det gör det inte olagligt för affären att sälja levande föda utan ansvaret ligger på den som matar ormen/ödlan/fisken/whatever. Det finns ju faktiskt inget som säger att reptilägaren inte slår ihjäl foderdjuret innan det hamnar hos ormen.

Död föda är mig veterligen väldigt naturligt, en reptil vill ju liksom spara sina krafter och inte slösa på de. Kan de ta ett dött eller svagt djur så gynnar det de i det vilda snarare än att lägga all kraft på en pigg råtta som dessutom kan göra stor skada på ormen. Kraften behöver de ju för att fly om det kommer en vråk eller nåt som äter ormen. Samtidigt tycker jag inte man kan skylla på att det är naturligt heller - hur naturligt är det för råttor att äta korv? Hur många ger sina råttor levande möss? Hur naturligt är det för ormen att bo i ett terrarie och få maten serverad öht? Allt måste inte vara helt naturligt, huvudsaken är att djuren ska få möjlighet att bete sig naturligt - och en orm vill naturligtvis spara på sina krafter. Ärligt talat måste jag nog ändå säga att ormar är de djur som hålls mest naturligt - för hur många har en naturlig inredning till sina djur, hur många förser sina djur med konstgjort solljus med UV och hela köret, hur många håller koll på temperatur och luftfuktighet… Ska jag fortsätta?

#8: Ibland ja, men det finns andra tillåtna metoder. Nackslag är väl tex ganska vanligt. Har sett det nämnas att någon affär här och där frusit ner foderdjur levande också, inte ett dugg lagligt men förekommer.

#33: Ofta är vägran att ta dött övergående pga tex sjukdom, och såvida det är en sjukdom som är just övergående/kan botas finns det väl ändå ingen anledning att avliva ormen? Samtidigt är många ormar CITES-listade och allt vad det är, vilket innebär att de inte får avlivas hur som helst - och ska de avlivas så är det bra mycket mer komplicerat än det är att avliva en råtta, man kan inte bara ge de en spruta om man säger så.

Och så finns det förstås olika sätt att ge levande också. Läste tex en kommentar från en på repti, han låter de ormar som vägrar dött utdela sitt bett (han har gift antar jag) och sen slår han själv ihjäl råttan snabbt så den inte ska behöva lida. Knappast värre än en spruta hos veterinären!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Emma--]
0

#40 Nä om det är övergående kanske man inte ska avliva ormen. Men jag säger att om jag skulle välja mellan att mata en orm med levande föda resten av tiden och att avliva den så skulle den avlivas.
För det är ju som sagt en risk både för bytet och ormen att använda levande föda och jag tycker inte det är värt riskerna främst för alla foderdjur som kommer att behöva utsättas.

Jag har en orm här hemma, och jag personligen är egentligen lite tveksam över om det är djur som bör hållas i fångenskap alls. 

Det beror väl lite på hur situationen ser ut. Vissa ormar är säkert duktiga på att döda sina byten fort, men även om man gör som den där personen så finns riskerna kvar även om man ser till att hjälpa till lite.

Men så länge man har vant sin orm vid död föda från början så är väl inte risken så stor att dom slutar ta död föda. Och antagligen väldigt sällan man ens skulle behöva ge levande föda.
Däremot finns det ju tyvärr människor som vänjer sina ormar med levande föda. Så därför tycker jag det är bra att det är olagligt att mata med levande föda.

gulzebra
0

#41: Fast då blir det ju svårt om det är en orm som inte får avlivas. Alternativet är ju tvångsmatning men det är ju inte schysst det heller.

Jo precis, och där ser man tydligt skillnaden mellan seriöst ormfolk och den sortens ormfolk som har orm för att det är häftigt… Minns en gång i högstadiet när en i klassen tog med sin orm till biologin så vi fick se hur det går till när en orm tar ett byte, i det här fallet en majsorm och en levande mus. Väldigt intressant tyckte jag då och snabbt gick det, men såhär i efterhand är det rätt uppenbart att han var den typen som skulle ha ett häftigt djur (vad det nu är som är så häftigt med en liten majsorm…). Att den sortens ormhållning är olaglig tycker jag är bra, så delvis håller jag med om att lagen är bra. Problemet med lagen är att det inte finns något som helst undantag för de som faktiskt vägrar ta dött, vilket gör att en ägare till en sån orm automatiskt bryter mot lagen hur han/hon än gör för tvångsmatning livet ut lär ju räknas som djurplågeri och att svälta ormen lär väl tom de flesta råttägare med lite vett i skallen inse att det är djurplågeri det också - och har man då dessutom en CITES-listad art som inte får avlivas heller så sitter man i skiten rejält upp i nacken utan en chans att följa lagen.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Emma--]
0

#42 Men den lätta lösningen att ta till levande föda på en gång är väl kanske inte det bästa heller.
Utan man får väl pröva andra knep också. Och där tvångsmatning kanske kommer måsta bli en del i lösningen.

Jo jag kan hålla med om att det inte alltid funkar så lätt, men att grunden i lagen är nödvändig. Det borde väl finnas som med andra föreskrifter att man kan ansöka om tillstånd när det dyker upp en sån situation där ingenting funkar.
För det blir ju lite mer komplicerat om det handlar om en CITES-listad art. Och självklart ska inte ormen plågas.

Denna kommentar har tagits bort.
Jinaum
0

Man får tänka sig för. Man är alltid partisk för det djur man äger själv. Tycker trådar om råttor som ormat och sådant drar upp onödig negativitet.

Men ja, det borde vara normalt då ormar med behöver äta och på sitt sätt med trevligare att den är död innan den sväljs av ormen.

gulzebra
0

#43: Det är det definitivt inte. Därför landar de som gör det i högen av oseriösa puckon :P
Ja det är klart, men tvångsmatning är ju inte hållbart i längden.

Absolut! Nu tror jag inte att tillstånd är något som skulle fungera helt enkelt för att det knappast kommer avsättas resurser för sånt så ormen skulle hinna svälta ihjäl innan något tillstånd kan fås, men någon form av undantag borde det verkligen finnas.

[Emma--]
0

#46 Det kan jag skriva under på :P
Nej det är inget man ska utsätta ormen för massor av gånger och så bör man ju veta vad man gör också för annars kan man nog skada ormen rejält och det vill man ju inte.

För äldre ormar tror jag ett tillstånd skulle funka eftersom dom ändå klarar sig utan mat ganska länge och ett tillstånd brukar inte ta så lång tid att få. Säkert lite beroende vad det gäller.

gulzebra
0

Asch, klart man vill skada den ;D Skämt åsido. Nä, det vore ju bra jävla dumt. Vill gärna skaffa orm själv nån gång i framtiden och hoppas verkligen att tvångsmatning inte kommer behövas helt enkelt för att jag inte skulle kunna behärska det.

Ja jo, det är sant. Fast varifrån ska pengar för sånt tas? Djur är ju redan väldigt lågt prioriterade menar jag, ska man skjuta till för tillstånd så lär det knappast bli extra pengar utan snarare tas från andra områden. Samtidigt blir det ju rätt omöjligt att bevisa att man försökt ge ormen dött utan framgång, så då kan man ju lika gärna hoppa över tillstånd. Samtidigt skulle det förmodligen bli sanslöst godtyckligt kring vilka som får tillstånd och vilka som inte får det med tanke på att personalen på jordbruksverket har sjukt dålig koll på sina egna lagar… Då ser jag hellre att man helt enkelt skriver in ett undantag i stil med det som finns för flocklevande gnagare som inte går ihop med andra.

[Emma--]
0

#48 Jag har ju en orm här hemma och blir nog en till i sommar. Och det har hittills varit problemfritt. Men jag kan väl inte tycka att majsormar verkar ha så bra teknik när dom är små, så levande föda skulle nog inte bli så bra alls. :P Me då har jag tack och lov bekanta i närheten som antagligen skulle kunna hjälpa om det skulle bli något problem.

Fast många undantag som står i deras föreskrifter kräver ju tillstånd så det blir ju samma sak där. Att man måste ansöka om det.

gulzebra
0

#49: Jomen det blir väl jättebra, en liten mus får ju en jättesmarrig måltid - det är inte varje dag man får orm till middag ;)

Vilka undantag är det som kräver tillstånd menar du? Jag tänkte mer på tex att gnagare ska leva i flock, men att aggressiva inte ska bo i flock. Har aldrig sett att det skulle finnas tillståndskrav på att ha en aggressiv råtta ensam tex.
Likaså får man ju frångå reglerna om det krävs för att man har sjuka djur, som tex råttor som behöver sitta i sjukbur. Har aldrig sett att det krävts tillstånd för det. Krävs det så är det onekligen lite osmidigt - en stukad tass hinner förmodligen läka innan man har tillståndet fixat :P

Nackdelen är ju dessutom att jordbruksverket har inbillat sig att alla ormar kan vänjas vid att ta dött, där finns helt klart stor risk att nekas när man borde få tillstånd.

[Emma--]
0

#50 Haha nej inte det. 

Jag vet inte om det gäller allt men jag vet att jag frågade just angående det där med kattungar eftersom många anser sig ha särskilda skäl att sära dom från mamman för tidigt.
Och då frågade jag jordbruksverket vad som räknas till särskilda skäl. Och då sa dom att man alltid måste ansöka om tillstånd.

Men om det gäller alla undantag vet jag inte.

Med ett aggressivt djur måste man ju reagera på en gång och inte vänta på ett tillstånd.

Det kanske vore värt att fråga dom om man måste ha tillstånd för allt :P

gulzebra
0

Nog borde det väl stå i tex L80 om tillstånd krävs… För som du säger, man kan inte alltid vänta på tillstånd.
Fråga känns lite onödigt med tanke på att de sällan vet vad de talar om där borta på jbv :P

[Emma--]
0

#52 Fast det står inget om det med kattungarna heller tror jag. Och där krävs det tillstånd. 

Jo tyvärr får man ju mycket olika tolkningar på föreskrifterna beroende vem som svarar. Men en sån sak borde dom väl veta :P

[isdrakee]
0

Jag kan förstå att man reagerar på att se döda råttor när man själv har råttor som husdjur. Men jag tycker ändå du överreagerar.

Jag är inne på samma spår som Alenzi. Bara man går in en vanliga ica-butik finns det fullt med styckade djur. Även hela djur (främst fisk och skaldjur). Inte gömmer man undan detta med hänsyn till känsliga personer? Ofta har dom dessutom såser och annat bland köttet som gör att man måste gå dit oavsett om man äter kött eller ej.

Jag har själv möss och kyckling i frysen och ska jag vara ärlig så tycker jag min sambos styckade köttbitar är äckligare.

Jag har en allätande ödla och jag tror hon skulle äta köttbitar, hund/kattmat osv utan problem om jag skulle få för mig att mata henne med bara "vanlig" mer accepterad djurmat istället för hela foderdjur. Nu hade detta antagligen inte fungerat på ormar dock.

Men har dom nermalda djuren i denna maten haft det bättre? Nej, antagligen har dom haft det ännu sämre tyvärr.

Är det nyttigare för min ödla? Nej, absolut inte. Så varför skulle jag välja att inte köpa frysta gnagare?

Det man kan kritisera är väl i så fall att dessa döda råttor och andra gnagare antagligen inte har haft det allt för bra i livet. Men tyvärr tror jag inte det kommer bli någon förbättrning så länge människan själv äter djur från dåliga förhållanden. Om folk inte är beredda att engegera sig eller betala mer för att djuren dom själva äter ska ha det bättre varför skulle dom engegera sig mer i sina husdjurs mat?

Mona22
0

#54 håller med.

känns lite som dubbelmoral, vissa djur ska få äta men inte alla.

grisarna vi äter har troligen haft ett värre liv än mössen och längre dessutom.

Cis-j
0

nu har jag inte läst igenom alla de sista inläggen så grundligt, men ville bara säga att det är väl inte stor skillnad på att de säljer frysta råttor/möss/kycklingar som att du går förbi köttdisken på ica?
och ja, jag är vegetarian. och ja, jag tycker det är fel att ge levande föda, då det är många djur som dels inte vet hur man tar död på bytet snabbt nog, sen slänger du in ett bytesdjur med ett rovdjur på en begränsad pytteyta så stressas för fan bytesdjuret ihjäl.
och innan någon säger "vad matar du dina råttor med då?"så: jag ger mina råttor kött, men är fetingnoga med vart det kommer ifrån. köper inget på ica om det inte ligger i sänkta varor-charken, fem spänn för ett kg ekologiska köttbullar som gått ut samma dag fungerar utmärkt att frysa ner och sedan värma upp tillsammans med min vegetariska mat.

jag kommer aldrig stödja köttindustrin eller levande föda, men jag tycker det är okej om djuraffärer håller det där i skymundan så jag också kan leka vanlig människa med jämna mellanrum och slippa se alla döda djur som ligger och skräpar överallt så fort man går in i en butik.

gulzebra
0

#53: Oh ok.
Mjä, det vete fasen alltså. De flesta av de vet nog inte vad som är bak och vad som är fram på sig själva ens ;P