Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1789 ggr
Fawo
0

Dörrmatta från Jysk

Jag var på Jysk och köpte dörrmattor. De ser ut som dem från Ikea fast de inte har något gummifäste. Länkhttp://www.jysk.se/210/242/5821301/a/catalog

Jag tvättade dem för första gången i grovtvättmaskinen 30 grader. Jag lade sedan in dem i buren igen.

Idag (1 dagar senare) märkte jag att jag blev helt kornig av svart "stoft" när jag tog i mattorna. Det kändes som om man har varit klibbig och fått finkornig sand på händerna, så de var inget mjukt "tygmaterial" som hade lossnat.
Jag plockade genast ut mattorna o såg att botten var fylld av svarta små små korn. Nu har jag städat rent buren och lagt tidningar som bottenmaterial och jag ska snart till Ikea och köpa deras mattor i stället…

Jag ser nu att mattan är gjord av 100% Prolypropylen (vad de nu är???)
Det är nog de som har lossnat från mattan, och vet någon om de är farligt för råttorna? Tänkte att de inte kan vara så bra att få ner sådant i lungorna Förvånad

// Fawo (;

naaw
0

Ojdå :O Polypropen är en sorts plast i alla fall. Länk Om der är farligt eller inte vet jag dock inte.

MarajLowajz
0

Polypropylen är en till 100% nedbrytbar plast.
Det är inte farligt så länge du inte eldar upp det då röken blir lite giftig.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Lancia
0

Hoppsan, låter inget trevligt. Jag var på IKEA Linköping igår, dom hade slut på BORRIS-dörrmattorna och sa att dom hade problem med leveranserna av dom. Dom var slut på många platser och leverans beräknades om tidigast två veckor. Det är med andra ord inte säkert att dom finns på ditt IKEA heller, kanske bäst att ringa och fråga innan du åker dit, alt. kolla lagerstatus på nätet.

Fawo
0

#2 Okej. Men jag tänkte, kan inte partiklarna åka ner i lungorna på dem? :-o

#3 Okej vad jobbigtSkrikandes
Jag ska till IKEA i Stockholm. Ska då ringa o höra innan o se om de finns :-)

// Fawo (;

Fawo
0

#3 okej kollade på Ikeas hemsida. "Ej i lager". Vad dåååligt Skrikandes

// Fawo (;

MarajLowajz
0

4" Det tror jag nog inte, du får hålla koll på dom lite hur dom är i avföringen och hur de äter, kan hända att de tuggat lite och ätit nån bit. Men oftast så upplever jag att mina gnagar upp plasten på olika saker och sen lämnar plasten de gnagt upp i ett hörn.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Fawo
0

#6 Ok. De biter i mattorna. Men de blir bara tussar av allting + att de borde fått i sig eftersom de fastnade så lätt på mina händer Obestämd Jag vill nog inte chansa utan jag håller mig till tidningspapper o handdukar tills Ikea får Borris dörrmattor på lager :-D

// Fawo (;

[lucke]
0

Rusta har 10-kronors dörrmattor. Möjligtvis är de något mindre än Ikea´s mattor.

MarajLowajz
0

Jag kör med alflis (50-liters säck för 199kr) som burmaterial till min bur, nu har jag kört en variant av tidningspapper unders och sen lite alflis ovanpå. Luktar ingenting och jag köpte säcken för ungefär 3 månader sedan, har använt hälften så den är väldigt dryg och bra! Råttorna älskar att leka runt i det också :)

-Albert Einstein

Fawo
0

#8 Den är också gjord av Prolypropen. Vet du om den har något fäste på undersidan som Borris mattorna på Ikea? Vet att mattorna på Jysk inte hade de :-P

// Fawo (;

[lucke]
0

#10 Det är vitt "småvåffligt" gummi undertill- ingen aning hur den blir efter tvätt då jag inte tvättat mina än.

Jespersen
0

Jag har dom från Rusta, funkar toppen :) Tycker inte att dom har ändrats något efter tvätt, har tvättat mina många gånger. Dom blir kanske lite mjukare, men mina har inte fällt något alls.

[lucke]
0

Vad bra, då har man gjort ett kap!