Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 610 ggr
AnnaRamnemark
0

Gömmer matskålen

Jag brukar sitta och titta på mina råttor ganska ofta. Så har jag märkt att dem gömmer sin matskål med tidnings papper. De är inte så att dem bara tappar lite papper just där utan dem lägger verkligen papper där. När jag suttit och kollat så plockar jag bort pappret och så springer dem ner och kollar vad jag gör så går dem och hämtar nytt papper och lägger i skålen. Både honorna och Jerry gör detta. Gör era något sådant och varför gör dem detta tro? Dock är de hemskt gulligt när dem lägger pappret i skålen haha.

silverorm
0

Japp! Mina honor speciellt lägger papp över maten, spara till senare liksom.. värre blir det med torrfoderautomaten, den täcks över oxå så till den milda grad att ströt (STL-strö) trycks in i automaten..Obestämd jobbigt sen när de ska äta o de måste då gräva fram maten..

Pojkarna gör inte så, det enda de täcker över är bajset i toalådan, så att det blir fint till nästa besökande.Glad

Lamina
0

Att täcka över maten är viktigt, iaf om man får fråga råttoran. Honorna mina lägger bara lite papper i matskålen. Nästan som att dom inte orkar ansränga sig mer än så, typ. Hannarna, däremot, har ett system; Ju mindre mat det är i skålen, desto mer papper måste man lägga där. Så när det börjar närma sig ett helt berg av papper som "staplats" upp ovanpå matskålen vet jag att det är dags att fyllapå. Effektivt, för då slipper jag lyfta undan pappret och kolla och försöra deras arbete. Undrar om det kanske är så dom tänkt ut det..? Skrattande

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

zickan
0

Samma här i alla burarna. Honorna är så fula att de drar in matskålen i plasthuset om skålen går in i hålet och inte av tung keramik.

Ende djur jag sett göra det samma är min ena hund. Han välter skålen, kan försöka gömma under mattan, ben som inte är goda gräver han ned i sängen. Gav han mat på fårö när vi var där med klubben, och det grävde han ned direkt på platsen.
Ser det samma på mina råttor. Färskmaten de ätit klart av och om det finns något kvar de inte vill ha. Det grävs ned. Havregrynsgröten grävs ned fortast av allt utan att mycket har rörts eller lär röras. Tror det är ett sätt att säga, detta är inte gott, jag är trött på den här maten, det godaste är uppätet matte, nu kan du ta skålen.
Men när vi inte byter eller fyller på med nytt foder så tvingas dom äta upp.

Gjorde ett litet prov för att styrka detta. Dvs, de grävde ned en skål med foder, ställde in en med nytt foder och lät gamla stå kvar. Samma där de grävde ned och jag ställde in en ny skål. De två som stod där innan och över täckta, rördes inte alls. Efter de ätit sig klara på den tredje skålen så hände samma sak där. Men då lät jag alla tre skålarna stå kvar.
Efter en dag började dom röra de tre skålar som stod i buren, troligen efter förstått att jag inte kommer med nytt foder denna gång.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Sara FE]
0

Mina flickor kör en annan variant: två av dem bär upp allt det godaste till hyllplanet längst upp. Främst verkar en av dem ha fått denna uppgift, men hennes syster tycks hjälpa till när det är något extra gott (skinka, denna gången). Kvar i matskålen ligger det som inte är lika intressant.

Det dumma är att jag har fleecenderlag på hyllorna (till den översta är nu en sydd variant med lite tak), och jag vill helst byta dem varannan dag eller så på de hyllor som används mest. Skafferiet fungerar nämligen även som sovplats, och de använder bara toalådorna till nummer två…

AnnaRamnemark
0

Då är de inte bara mina råttor som är knäppa. :P Penny och Mamma råtta brukar lägga godis i skålen typ tillsenare. Dom tar lägger i skålen och sen tigger dem efter mer. Jag undrar verkligen varför dem gömmer skålen. De kan ju iof vara ett förråd som dem vill gömma lite, lite som ekorrar haha.

Itchy
0

en av mina honor är allra värst på detta, hon ser att de har fått ny mat, och medans de andra sitter och äter så går hon och täcker över maten med papper & strö XP sen när de andra slutat äta går hon dit sj ;)

You can't spell Bitchy without Itchy

Helenaaa
0

#6 haha vad fräckt!

Mina tar med sig det godaste ur burken (ja, en stor fet burk) och gömmer dedt lite överallt i rummet. Fast när de inser att det inte kommer någon ny mat äter de upp det gömda. Sedan de lite mindre goda^^ Först då får dom ny!

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!