Någon som känner igen?
Hej!
Jag har en råtta som nyser, fnyser och är röd runt nosen. Det går i vågor och jag trodde först att det var ströt så bytte ut det mot tidningspapper. Då slutade hon, men har börjat igen.
Hon är pigg, äter och dricker. Har dock börjat dra sig undan lite mer än vanligt. Torkar sig ständigt om nosen.
Undrar bara vad det kan vara för något och om det kan vara smittsamt? (Har fler råttor)
Blir en tur till Vet snart men undrar om någon känner igen symtomen?
Det låter som en förkylning, tycker jag. Det röda runt nosen är snor. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Jag misstänkte också det först. Och varje gång det har blivit bra har jag trott att det försvunnit. Men så börjar hon igen =/
Har du kollat att buren inte står i drag? Luftfuktigheten kan också spela in lite. Torr luft uppskattas inte av små rådisar. Om du har en luftfuktare kan det vara en god idé att ha den igång i råttornas rum. Annars kan en fuktig handduk på ett element funka. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
min prillan hade så, gick lite i vågor tillslut kunde hon nysa non stop i en halvtimme och det lät som om hon togi ända från magen när hon höll på. men vetten hörde inget i lungorna. Hon fick bactrim i en elelr två veckor och blev bra. Böt också ut pelletsströt till toalätt som hon också reagerade på mrkte jag. Nu så har vi kommit fram till att hon helt enkelt hade trånga näsgångar för hon fnyser och ltåer snorig ibland.
men det ä lika bra att gå till vetten
Okej. Ska pröva det :)
Nej, buren står inte i drag och jag har försökt med honungsvatten och annat jag läst mig till men det är inget som biter på henne än så länge.
Hur vet man skillnaden på vanlig förkylning och mycoplasma?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man hör ganske tydligt hur det rosslar i lungorna när man trycker örat mot sidan. Ta ett stadigt tag i råttan bara så han inte river dig på kinden (har hänt :D)
Hon rosslar….
Hade buren i sovrummet i natt med en blöt handuk på elementet och då lät hon ännu värre. Kanske tecken på att det fungerade och att hon fick upp slemmet??
Veterinären säger jag, jag åkte in idag med min GLoria som rosslat i tre dar, luftvägsinfektion och det blev baytril i sju dar.
byt ut tidningspappret darling. Bläcket i pappret är de flesta råttorna inte överförtjusta i, är ofta giftigt.
Lägg örat på råttans rygg och lyssna efter pip eller rossel när den andas. Hör du detta har han/hon troligen råttsnuva och bör genast få medecin. kostar typ 100kr eller nåt
gl =)
Trycksvärta är inte giftigt, det har det inte varit på många år. Har aldrig hört någon kallas rossel för råttsnuva förut.
Men hon behöver som sagt få komma till en veterinär och få medicin mot rosslet
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?