Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 8807 ggr
Fisfia
0

Farligt med råttbett?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag undrar om det är någon som lyckats (som jag just har) få ett saftigt bett av en råtta? Någon som vet hur stor risken är att det blir problem med bitsår av just råttor, typ stelkramp eller rejäla infektioner eller så?

zickan
0

Jag har aldrig haft problem med råttbet och fått en hel del. Även från andra djur. Ende som var viktigt med stelkramps spruta var ju på hundbetten.
Se till att tvätta rent och se till så du inte får in smutts.

Hur gammal är du?.. När tog du stelkramp senast?. I plugget så får man ju dom automatiskt. Håller ett par år.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fisfia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skönt att höra! Ja, stelkramp borde det finnas mest risk för vid bett av djur som kommit i kontakt med jord, men det har inte denna killen. Har du blivit biten i handen någon gång? Ska ju tydligen vara lite mer riskabelt där.

Är 30 år. Ja, den håller ett par år: 20(-30) år till och med :-P. Det är dags för mig att ta en ny spruta har jag och sjuksystern på sjukvårdsrådgivningen kommit fram till.

AnnaRamnemark
1

Jag har fått saftiga bett från mina problem råttor.

De du bör göra är att göra rent de, och gärna in i såret på något vis =/ Mina brukar alltid svullna upp dagenefter- eller på kvällen och göra jätte ont men sen så lugnar de sig. Men om dem biter dig på knogen eller vid senor så bör du gå till läkare och få antibiotika. Jag fick tillsägelse av läkaren när jag tog stelkramp för några veckor sedan att söka upp vård innan de svullnar upp när jag fått bett vid knogar och senor eftersom jag fått innan och struntat i att kolla upp de,  jag har bara tänkt att de läker, finns ju någon som har ont i knogen för att H*n blev biten eller hur de var.

Som sjuksköterskan sa senor och leder får man inte äns andas på, så känsliga är dem. :P

Jag tog stelkramp för att jag blir biten ofta eftersom jag tar gärna tar hand om problem råttor så då blir man biten ju :P Dock behövde jag inte fylla på men jag ville ändå.

cosmonita
0

Jag vet två personer, bland dem min då 14 åriga dotter, som behövt läggas in på sjukhus pga råttbett i fingret. Det blev infektion och i min dotters fall så låg hon inne i fyra dygn, fingerleden spolades rent under en operation och sen intravenös antibiotika. Så, ja råttbett kan vara riktigt illa om man har otur.