Hur löser ni semestern?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hmm…jag insåg precis att min planerade 2 veckors semester i finland inte blir så enkel att planera som jag hade tänkt mig
.
Förra sommaren hade jag en råttvakt, som sedan visade sig vara superallergisk, hon fick blåsor så fort hon hade direktkontakt med dem. Så de stackarna fick inte komma ut på en hel vecka
och inte ha någon mänsklig direktkontakt. Gissa om jag kunde slappna av under min semester…
Vet inte hur jag ska lösa det för mina 3 tjejer. Känner mig så hjälplös. Familjen vill förstårs inte fira hela sommaren i Sthlm och jag vill inte att våra guldklimpar får lida under tiden vi är borta.
Hur gör ni? Har ni nätverk som ställer upp, eller tar ni med er djuren? Eller bara skippar ni semestern
.

Jag har turen att ha en sambo, en mamma, och vänner här i närheten som kan ställa upp, men alla har ju inte den möjligheten. Man kan ju alltid starta en tråd här på RiF tex och se om man får napp, det brukar funka. :)
jag skaffar råttvakt, och tar med dom om det är tex till mina föräldrar vi ska

#1 menar du med att starta en tråd om det är nån som kan vara råttvakt?
#2 Har du många runt omkring dig som är "van" med råttor?
Jag tänker att när det är 1-2 veckor vill man ju att de ska få komma ut eller åtminstone umgås i famnen med en människa med jämna mellanrum. Eller hur länge klarar råttor av att vara i bur utan att komma ut? Jag kan tänka mig att mina skulle bli knasiga ganska fort då de kommer ut varje dag (vilket råttor också ska göra)
#3 relativt :) min gamla skolkamrat var ju mycket hos mig så jag har ''lärt upp'' henne. Sedan så kan jag be mina föräldrar passa dom också :) och jag har nu börjat lära känna lite folk som sagt att dom kan ge en hjälpande hand ^^
Var bor du någonstans? Om du bor i Göteborg och jag kan de veckorna så kan jag kanske ställa upp :)
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
Hade jag kunnat länma alla djur till andra under tiden, hade jag gjort det. Då får de mer konstand koll än snabb titt en gång om dagen.
Nu är det så att jag inte kan ta alla mina djur till djurvakter. Har en granne 4 rader bort jag kan be, men oftast är det en kompis som bor på andra sidan stan som brukar ställa upp varje gång.
Har även haft en kompis som ställde upp två gånger. Men det blev bara strul. Så henne kommer jag aldrig lita på igen.
Även betalat 2000 till en kompis i gävle att åka hit till västerås och bo hemma hos mig under en vecka.
Den siste var nästan enklast. Speciellt då jag på den tiden hade djur som var känsligare och verkligen krävde mer än foder och vatten byte.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#6 Det lät omständigt. Jag själv har tur att ha vänner och släktingar som kan passa råttorna. Dock har jag aldrig testat att lämna bort dem ännu så det blir spännande att se hur det går om några veckor.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
#4 är det när man vill ha några dagars semester och har en hel del djur samt olika arter som kräver olika sköttsel.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tar med dem överallt, eller skaffar råttvakt! Beror på vart jag ska och hur länge jag ska vara borta. Kräver inte att råttorna ska få komma ut varje dag om jag är borta kortare gånger, men de behöver tillsyn, mat och vatten.
Qui dormit, non peccat
Den enda råttvakten jag har är mamam som komer å tittar till dem, byter vatten å ger mat, men de får inte komma ut under den tiden då jag är borta då hon är rått rädd :P har inga vänenr helelr som kan se efter. HAde ju vart trevligt att kunan skaffa sig råttkompisar här som finns i närheten så man kan vara där för varann ibland. Man vill ju inte ha in vem som helst i sitt hus :/
Jag brukar åka ner till familjen ett par veckor om sommaren och en vecka på vintern. Det är 50 mil bort, och det känns inte schysst att släpa med råttorna i någon portabel minibur på tåget. Skulle jag kunna muta någon att hämta/köra ner mig dit så ordnar det sig (alla vill träffa råttorna), annars får jag fråga runt bland vänner. En statusrad på FB gör nog susen. Annars frågar jag ett par av grannfamiljerna (de som jag tycker är extra trevliga), och som absolut sista utväg kollar jag upp de där "semesterdjurhemmen", som tar hand om husdjur när deras äger reser bort. Känns det inte rätt får jag försöka transportera hit släkten. :)

#11 50 mil är ju inte så långt, går rättt fort att åka. Skaffa en kattbur så kan råttorna åka med bekvämt =)
Qui dormit, non peccat
Är det bara över en helg så brukar jag låta mamma (som annars inte är så överdrvet förtjust i råttor men "tål dem") ta hand om dem. De har en bur som räcker gott och väl för att röra på sig med massa boställen, tunnlar, klättermöjligheter osv (som de utnyttjar) så jag måste säga att jag inte känner mig särskillt hemsk om de får sitta inne i buren ett par dagar.
#11 Att transportera dem brukar sällan vara ett problem ändå, man behöver ju inte ha minsta miniburen till dem. Själv har jag en hamsterbur med hantag på som jag inrett med en fast hylla som de kan sova på eller göra en grotta under, vattenflaska och en matskål man hänger upp i plast. Är råttorna vara att följa med lite på "äventyr" och inte är lättstressade/rädda så går det utmärkt!
Probelmet är väll snarare hur du ska göra när du väl kommer ner, om du kan fixa en permanent bur där eller inte. Men det brukar finnas ganska så mycket begagnade burar, kolla på blocket där din familj bor och be dem hämta buren åt dig? =)
Hakuna matata!
#12 och #13 Det är just det där med permanent bur när jag kommer fram som är kruxet. Men jag ska försöka muta någon att komma och hämta mig, råttorna och buren. :) Jag är nog lite hönsmamma vad gäller resande och vad de tål, haha.
#14 Det blir nog billigare att köpa en helt ny bur att ha dem i än att åka 100 mil extra med bil 
Råttor anpassar sig ganska så bra faktiskt, var nyligen och köpte två bebisar och tog med min kastrat för att se om han "tålde" andra efter kastreringen (vilket gick jätte bra). Sagt och gjort, han och två bebisar åkte hem i transportburen, och de låg och sov alla tre under hyllplanet i fleecefilten när jag kom hem efter då 5 mils bilfärd.
Hakuna matata!
#15 Nja, tågbiljetterna mellan de två städerna brukar vara fasligt dyra. Bensinpengar kanske blir billigare än tåg+bur. Värt att kolla upp i alla fall, och jag tänker nog vara så fräck att jag önskar mig bilresan av släkten i 30-årspresent. 
#16 Haha ja dåså! Men bur är ju alltid bra att skaffa där om du ska dit mera ^^ De behöver ju inte ha rolls roycen där precis, det räcker ju med en lite större "normal" bur att ha dem i om man kan ta ut dem lite bara :)
Hakuna matata!
#17 Tja, det har du kanske rätt i. Är visserligen bara där två gånger om året, men någon kanske får plats med en råttbur stående i sitt förråd. :)
#18 Vet inte hur mycket plats de kan tänkas ha, men det finns i.af flera burar som går att montera ihop (=tar mindre plats). Skulle tro att de flesta man beställer via internet går att göra så med, men det är ju bara att maila och höra annars med!
Hakuna matata!
#19 Det är sant, har ju faktiskt monterat ihop min Furet Tower själv. En sådan är dock kanske lite i överkant som semesterstuga för tjejerna. ;) Men alla burar borde gå att ta isär, de levereras antagligen omonterade till djuraffärerna.
Tack för tipset! :)

När jag åker bort tar min sambo hand om råttorna. Dom får mat, vatten & en gosstund så är det inte mer än helg går det.
Åker vi bort hela familjen behöver vi en inneboende råttvakt , gärna med råttvana. Vi har lyckats fått det dom ggr vi åkt bort.
Sen har jag egen uppfödning, då ingår alltid semester vakt i den mån jag kan & har plats. Har minst en köpare som utnyttjar detta och jag tycker det är skoj att få ta hand om råttor som jag fött upp och se hur dom utvecklats.
Jag har samma problem just nu. Ska iväg till mitt hemland under påsk och måste se till att skaffa någon som kan vakta mina gnagare. Hela familjen åker, jag vet att mina morföräldrar iallafall mormor skulle ställa upp på att byta vatten och mata dom hon skulle ev. gosa med dom också men då hon inte är så pigg och kry så kan jag inte be henne gå en omväg varje dag hem till oss. Ska kolla men en gammal klasskamrats lillasyster då hon har 2 dvärghamstrar borde hon iallafall veta hur man matar dom och byter vatten.
Håller med som någon sa vore mycket lättare att hitta massa kompisar på denna sajt och kunna vara där för varandra ibland.
Min sista utväg är nog ett semesterhem.
Men var bor du och när ska du iväg?
Jag försöker få ordning på ett nätverk där man kan passa varandras rådisar :)
Jag bor i Eskilstuna, så transport hit vore inte omöjligt om du skulle vilja.
Det beror på när du ska vara borta och så.
säger samma som #24 jag bor i katrineholm beror på när du ska bort men även jag kan passa dom.
#24 om du vill kan jag starta en tråd om det här? finns ju även www.djurhem.ifokus.se där kan man alltid hitta semester hem.

#3, precis. Starta en tråd! :)
#23, du kan ju även lämna dom här hos mig om du ska bort, är ju relativt nära och en bur mer eller mindre för mig spelar ingen roll.
26# Lancia det vore grymt men jag vet inte hur många gnagare/burar kan du ta emot ?

Beror på hur många du har, haha! Maila mig. :)

Jag tror inte man behöver ha dåligt samvete för att råttorna bara får mat och vatten och ingen stimulering under 1-2 veckor. De överlever. Bra dock om de har en rymlig bur. Men jag skulle ändå helst vilja ha en vakt som kan se om det blir trubbel, om de blir sjuka, bråkar osv.
Vi har ju spenderat många semestrar i sambons morfars stuga om somrarna och då brukar jag ta med pojkarna, de får bo i en sån där liten avelsbur (80x50x50 tror jag den är) som får stå öppen på soffan. Därför är det viktigt för mig att inte överstiga mitt maxtak på antal hanar för då blir det lite trångt för dem!
Älskar mina stora små vänner..

#5 #24 och #25 jag bor strax söder om Stockholm, Botkyrka. Jag åker 15 juni och är borta 2 veckor. Hoppas att jag inte missat någons svar 
#29 tror du inte att råttorna mår dåligt om de inte får komma ut under 2 veckor? (om de har en stor bur) Man kanske kan lämna radion på så att de har lite musik och människoprat?!
Det vore bra med en tråd, där vi kan ställa upp för varandra :o).
Är det någon som har ngn erfarenhet om semesterhem?
#30 måste kolla när jag ska iväg på semester i sommar men vet du när i juni du åker?

#30: Nej, jag tror faktiskt inte att det är det stora problemet. Jag skulle väl tycka att det var det största problemet är att hitta någon råttvakt som man kan förlita sig på.
2 veckor är ju rätt lång tid och säg att de blir sjuka dag 1 så hinner det avancera rätt mycket innan du kommer hem. Eller om de börjar att störtbråka och råttvkten kommer dit en dag och de är helt såriga, då måste hon/han kunna sära på dem. Dessutom kommer ju buren behöva städas under dessa 2 veckor.
Så det är väl lite det jag menar, finns andra punkter som måste funka och då är det ju tvunget att personen kan hantera råttorna, liksom.

#30 jag åker 15 juni och är borta 2 veckor (är det planerat iaf). vad krångligt det blev… nästa år planerar jeg semester i Sverige iaf.
#31 Du har alldeles rätt. Och även ominte råttorna är såriga utan sjuka på annat sätt krävs det kanske att det är en råttkunnig mnsk som ser om beteende avviker från det normala. Och precis som du säger att de måste kunna sära på råttorna och göra rent buren…hmm Jag får nog kolla nåt semesterhem i närheten.
Men när jag tänker ¨på att jag ska lämna dem till okända människor i två veckor så "smärtar" det faktiskt. Jag får en obehagskänsla…som att jag skulle lämna mina egna barn till någon okänd människa.
Fy fasen…det här var inte lätt…buähähäh
#33 gör en tråd om att du söker råttvakt, kolla även på www.djurhem.ifokus.se
Jag har tänkt följa dina råd, behöver själv råttvakt runt påsk :)

#33 Det kan jag förstå! Men du tror inte att du kan ta med dem då?
#34 gör det, det smartaste är nog att fråga här då det bara är råttfolk är så att säga. Men djurhem.ifokus.se är inte heller fel då även dom människorna är djurkunniga
#36 för mig är djurvakten löst, tror jag. Lanica ska vakta dom. Kunde inte ha valt en bättre djurvakt själv
Hade vi åkt till sommarstugan eller någonstans som inte är så långt bort så hade jag kunnat det men jag ska till mitt hemland (bosnien) och vi bilar som varje år. Det är 360 mil dit med bil, + att vi övernattar i skåne, tyskland och sen stannar vi i slovenien några dagar för att sedan va i bosnien ett par dagar. sen är det samma sak hemåt. övernatta i slovenien, i tyskland och i skåne. Skulle helst inte vilja utsätta mina djur för en så lång och trång resa och sen har jag också inte plats för burarna i bilen :(
#33 Nu har jag inte fått min semester beviljad för i år än, men blir det som jag vill så har jag inte semester då och är alltså hemma.
Jag bor i Ösmo inte så värst långt från Botkyrka. Hittar du ingen annan råttvakt kanske jag kan ta hand om dina rådisar när du är på semester.
Har redan 4 burar i vardagsrummet, några fler skadar inte. 

#37 Jaha, ja, då verkar det svårt att ta med dom!
Men vad bra att det verkar ha löst sig! :)
Jag brukar inte åka iväg annat än korta perioder, så jag ber helt enkelt mamma mata de. Oftast behövs inte ens det, jag brukar bara åka iväg över en dag, möjligtvis övernatta en natt och då är jag ju ändå hemma varje dag - morgonen innan jag åker, kvällen när jag kommer hem. Då ser jag bara till att de har tillräckligt med mat och vatten och så flera flaskor ifall nån blir söndertuggad. No big deal liksom.
Huvudsaken för mig är att råttorna får tillsyn varje dag ifall nånting händer.
Annars är det väl kontakter som gäller helt enkelt, det eller annonsering. Har råttvaktat efter annonsering några gånger själv, har aldrig varit några problem :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram