Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 678 ggr
Mello
0

Förslag på böcker (etologi)

Hej alla ratlovers! Jag går andra året på den naturvetenskapliga linjen och behöver nu lite tips på böcker som tar upp tamråttans beteende.

Jag är inne på det sista momentet i Biologi A som handlar om etologi och beteende-ekologi. Jag ska alltså skriva om tamråttans beteende, orsaker till deras beteende och även deras beteende ur ett evolutionärt perspektiv och därefter skriva en form av labrapport.

Så om du har läst någon bok som du tror kan hjälpa mig i mitt arbete så får du gärna ge mig bokens namn och även författare om det går.

Tack på förhand!

[lucke]
1

Jag har inte läst dem själv, men jag är nyfiken på S A Barnett´s: Rat- A study in Behavior och Story of Rats- Their Impact on Us, and Our impact on Them. Bägge finns på Bokus. com blaGlad

Mello
0

Tack så jättemycket! Ska kolla upp dem! Skrattande

[lucke]
0

Berätta gärna om de var något att ha, sen- funderar på att köpa någon av demGlad

Mello
0

Ja, det beror väl på i vilket syfte du skulle vilja ha böckerna. Lära dig mer om deras beteenden eller bara veta allmän fakta? :)

[lucke]
0

Lära mer om beteenden isf- faktaböcker har jag redan flera… Beteenden är intressant- både råttors och människorsGlad

Mello
0

Okej, ska se om böckerna finns i biblioteket annars vet jag inte om jag hinner beställa böckerna eftersom uppgiften ska vara inlämnad ganska snart :)

[lucke]
0

Aha… Får hoppas på att de har så pass "smala" böcker på bibblan..

mikeiko
0

Om du har tur kan de finnas online, eller utdrag i alla fall, kolla Google Scholar!

Mello
0

Ja det fanns ett litet utdrag. Verkar intressant!