Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1149 ggr
sarakaka
0

Normalt beteende?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej allihopa!
Efter en rad händelser är jag lite orolig för en av mina råttor, Elly, och jag har lite frågor angående mina råttor som jag hoppas att ni kan svara på! (Jag har skrivit en hel del men är ytterst tacksam mot er som orkar läsa igenom och hjälpa mig)

Jag skaffade mina två tjejer för drygt 5 veckor sedan (de är ungefär 16 veckor gamla).
Ester är väldigt framåt, lekfull, mysig och sällskaplig och det har hon varit från första början.
Elly, däremot har varit väldigt blyg och tillbakadragen, vilket jag tänkt beror på att de helt enkelt har olika personlighet. Men hon sover också väldigt mycket jämfört med Ester.
När jag tar ut dem har Ester massa saker för sig medan Elly stannar kvar i buren och sover eller går ut, leker i en halvtimme för att sen lägga sig och sova, och även här har jag tänkt att det beror på personligheten.
Ester är väldigt mammig och vill gärna bli buren/sitta hos mig och är mycket kärvänlig men Elly föredrar att vara lite för sig själv. Även där har jag tänkt att det beror på personligheten och att jag ska ge henne tid att vänja sig helt vid mig.

Men jag undrar ändå, är det vanligt att två systerråttor som bott med varandra sedan födseln är såhär olika? Eller kan det vara något annat som spelar in? Varit lite orolig för att hon kanske inte mår bra av någon anledning då hon sover ganska mycket.Men jag undrar även en till sak.
Det var ganska tydligt från första början att Ester hade högre rang än Elly. Men för ungefär två veckor sedan bråkade dom lite och då verkade det som om det hade vänt då Elly visade sig mer dominant än Ester.
Och de har hållit sig ifrån varandra sista veckan, dvs. sovit i olika ställen i buren när de vanligtvis sover i princip uppepå varandra.
Elly har gått iväg när Ester har gått till henne och lagt sig. Men idag hände en grej!
Helt plötsligt började det låta massor och då hade dom slagsmål inne i buren! De har småbråkat förut men de har aldrig haft ett sånt här slagsmål! Elly var helt tilltufsad men ändå gick hon efter Ester hela tiden och verkade försöka provocera henne.
Vad kan detta bero på? Försöker Elly stiga i rang?
**Är det normalt beteende hos två systrar? Skulle det hjälpa att skaffa en till råtta?

**Jag har spenderat massvis med tid med dom ända sedan de flyttade hit. Jag har pysslat om dom flera timmar om dagen, låtit dem leka ute MINST två timmar varje dag och försökt ge dem det bästa liv en råtta kan ha. Men jag tror inte att det är roligt för dem att det är så spänt just nu, de har ju fungerat underbart tillsammans förut!
Blir orolig då jag är helt säker på att mitt sällskap inte är nog då en råtta behöver en råttkompis och de uppenbarligen inte har det så trevligt just nu.

Jag tar tackskamt emot alla råd och funderingar!

M.V.H
Sara

sarakaka
0

40 personer har läst det här nu. Är det verkligen ingen som vet varför de beter sig såhär, har sett det förr eller har någon gissning eller tanke?
Kom igen nu! Vore jättesnällt!Glad

hus-musen
0

Bara för att de är syskon så behöver de inte vara ett dugg lika, de är alla individer. Precis som med människor, bara för att man är född i samma familj så kan man vara helt olika.

Att de bråkar och tjaffsar är rätt vanligt när man bara har 2 eller 3 råttor, det är inte en riktig flock då. Många gånger lugnar det ner sig när man tillför en ny råtta, eftersom det då bildas en flock. Riktigt flockbeteende får man först när man har 5+ råttor i mina ögon.

Qui dormit, non peccat

sarakaka
0

Jag tänkte då mest att de borde ha fått "samma uppfostran". Blivit hanterade på samma sätt, osv. Men jag behöver alltså inte vara orolig för att hon sover så mycket?

Okej, tack snälla för att du svarade, känns lite bättre nu! Glad

hus-musen
0

Jag hade två bröder, Houdini och Remi. De var varandras motsatser i det mesta, Houdini var min fina flockledare, stolt och självsäker, utbrytarkung och hade hur mycket energi som helst. Remi var min myspojke, låg helst och snarkade i famnen och de där med att motionera eller gå på utflykter var inget för honom. Båda var de snällaste flocksmartaste råttorna man kan tänka sig.

Ett annat brödrapar, Whiskas och Pussie var oxå väldigt olika. Whiskas var trygg och en super flockledare, stabil och tålmodig. Pussie blev överdominant och aggresiv mot allt och alla och fick avlivas pga han var totalt ohanterlig strax innan han fyllde 1 år.

Så som du ser kan råttsyskon vara väldigt olika, fast de har blivit hanterade exakt likadant från början.

Allting är ju relativt såklart, men om hon är frisk, äter och dricker normal och leker när hon är vaken så borde det inte vara något att oroa sig för. Har du klämt igenom henne så att hon inte har ont någonstans och lyssnat på lungorna?

Qui dormit, non peccat

sarakaka
0

Nja, hon klättrar gärna upp på mig och går på mina armar/händer men så fort jag sätter händerna runt henne så ger hon ifrån sig ett pip och vill iväg. Vill ju helst inte skrämma henne men ska undersöka henne när jag kommer hem ifrån skolan, det är nog det bästa iallafall.

Tack!

Miss Lalona
0

Ja det är nog bra att undersöka henne men som #4 säger så kan de vara väldigt olika. Mina tre bröder har tre olika personligheter, en lugn tillbakadragen kelgris(som gick från att vara ledare till att bli lägst i rang), en atletisk som är nyfiken och tar sig över alla hinder och ett matvrak som gör vad som helst för lite godis. När de i flocken bytte rang så bråkade de en hel del, och då var de unga inte mycket äldre än dina, och det blev några småsår men inget allvarligt. De har även sina perioder då de sover mycket, framförallt min lugna råtta. Ibland vill de även sova ihop men ibland känns det bäst för dem att sprida ut sig. Råttor har olika personligheter. Undersök Elly och om hon är ok så får du vänja henne vid dig så kan du plocka upp henne tillslut (en av mina avskydde när jag plockade upp honom de första två månaderna men sedan vande han sig.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

sarakaka
0

Okej, tack snälla Miss Lalona! Glad

Miss Lalona
0

# 7 Kul att kunna vara till hjälp :)

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"