Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 998 ggr
[Sara FE]
0

"Övre luftvägsinfektion" - råd efterfrågas

Jag vill gärna ha lite råd gällande skötsel av sjuklingar. Fyra råttflickor flyttade hem till mig (omplaceringar) för ca 1,5 vecka sedan. De första dagarna fnös de en del, vilket jag tolkade som en reaktion på nya lukter. Sedan övergick det till mer uttalade nysningar, konstiga ljud och någon snorig nos.

Jag flyttade dem till ett varmare rum (ej drag), ökade luftfuktigheten, la handduk över burdelen de använder som sovplats och gav rooibosté med vitlök och honung. Försökte med andra ord följa de råd jag kunde hitta här i forumet. :) I fredags mådde de bättre, men under helgen gick det utför. Minstingen, Doris, slutade fnysa och låta konstigt, men blev lite lugnare och mindre glansig i pälsen. De övriga började rossla…

Idag blev det med andra ord en tripp till veterinären, som till min stora lättnad sa att det inte satt i lungorna på någon av dem. Övre luftvägsinfektion, misstänkt mycoplasma eftersom det är så vanligt. Alla fyra ska få Baytril i 10-14 dagar (olika länge beroende på hur sjuka de är och hur mycket de tillfrisknar, ska ringa om jag är osäker).

Finns det något mer jag kan göra, bortsett från ovan nämnda åtgärder? Är någon speciell föda extra lämplig (utöver basfodret), något speciellt jag ska tänka på? Vet att det finns en hel del här med erfarenhet av liknande sjukdomar - fanns det något som ni märkte underlättade för råttorna och kanske piggade upp dem? Någon speciell godsak som är rekommenderad att ge efter Baytrildosen (antar att den smakar illa)?

Tacksam för alla tips! :)

mikeiko
0

Låter precis som samma som jag har haft här, men som inte gått att få bort trots en miljard sätt att jobba med det…

Jag körde Baytril i två omgångar, men det hjälpte bara tillfälligt. Var dock en sväng till Göteborg nyligen, och det verkade göra under för dem o.O Så, jag vet inte om det var något med lägenheten jag bodde i där som var bättre, eller om det var den högre luftfuktigheten som finns i Göteborg (själv bor jag i Stockholm) eller vad…

Men, mitt enda tips är fleecefiltar över bur/ar. Sen kanske en redig luftfuktare kan göra skillnad (inte bara blöta handdukar på element etc), det återstår att se.

[Sara FE]
0

Tack för tipsen! Har bara haft vanliga badlakan över buren, och fleece inuti. Ska prova att slänga över en filt. :)

Bor också i Stockholm, och jag har själv problem med den torra luften - då lär det vara minst lika jobbigt för råttorna. Ska kolla upp luftfuktare med en gång!

silverorm
0

Fick ett tips av vår vet att smeta Vicks (på burk) runtom buren då på utsidan (tror nog de slickar i sig det annars) ångorna ska då hjälpa råttorna att andas lättare o att slemmet lossnar.

[Sara FE]
0

#3 Tack för tipset! Jag har dock aldrig sett Vicks på burk, bara i tablettform. Brukar det finnas vid de vanliga halstabletterna i butik, eller på någon slags hälsohylla kanske?

Jag har för övrigt införskaffat en ordentlig luftfuktare nu (av märket Vicks, faktiskt, det stod på den att sorten var speciellt bra mot hosta och förkylningar), och jag känner själv att det blir mycket lättare att andas. Den är värd varenda öre. :)

mikeiko
0

Vicks funkade inte för mig tyvärr.

Återkom gärna med huruvida luftfuktaren gör någon skillnad för råttisarnas hälsa! :D

[Sara FE]
0

#5 Jag hör inte lika mycket nysningar och rossel idag (har varit vaken sedan tretiden…), men ifall det beror på antibiotikan eller luftfuktaren har jag ingen aning om. Vet i alla fall att den har hjälpt mig en hel del, så den lär även ha underlättat för sjuklingarna. :)

Nackdelen med luftfuktaren (i alla fall den variant som jag valde) är att den blir väldigt varm, och helst ska stå på 1,2 meters avstånd från allting annat. När man har stängt av den tar det sedan ungefär en halvtimme innan den är så sval att man kan ta i den utan problem. För min del betyder det att råttorna måste vara instängda i buren varje gång jag använder luftfuktaren, men drar man upp den på max en stund varje dag räcker det nog.

Det fanns en annan luftfuktare på Clas Ohlson, som hette något i stil med "cool breeze" (en hundring billigare) och som skulle hjälpa med lättare andning och bättre sömn. Den kanske inte är lika omständig. Det stod något om att den var tyst och passade i barnrum i alla fall. Antar dock att den gör det svalare i rummet, och i så fall fungerar den nog bättre på sommaren när det är varmt och kvavt.

[Sara FE]
0

#5 Allihop är mycket piggare nu! :) Har nog bara hört en enda nysning idag, och det var från den friskaste lilltjejen, som tog en rekognoseringsrunda över golvet (fortfarande nytt och totalt livsfarligt). Men då har jag också tvingat i dem Baytril i två dagar, samma tidsspann som jag har använt luftfuktaren. Svårt att avgöra vad det är som hjälper, antagligen en kombination.

mikeiko
0

#7 Baytril gjorde under när jag använde det, men så fort kuren var över gick det tillbaka…så, vi får så vad som händer efter kuren tror jag! Men hoppas att den hjälper!

[Sara FE]
0

#8 Tack ska du ha! Det är nog bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa.