Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 496 ggr
Jinaum
0

Kan råttor få reuatism?

Något jag funderat på. Min gamling på 3 år och 8 månader skruttar fortfarande med, snarare på 9 nu snart.

Men han har haft sin ena tass stängd nu ett tag. Han går med den stängd men cirkulationen i den är relativt bra och han anpassar sig efter det.

Men man undrar ju lite om de kan få de å de e därför.

[Sara FE]
0

Wow, vilken respektingivande ålder! Jag har dock ingen aning, lämnar frågan över till experterna (hade dock själv ringt och frågat en veterinär för säkerhets skull).

Hoppas att tassen ordnar till sig!

hus-musen
0

De flesta djur kan få reumatismliknande sjukdommar så ja det skulle jag tro.

Han har ingen skada i den då? Typ att han har snubblat eller något? Gamla råttor är lika sköra som gamla människor.

Qui dormit, non peccat

Thirre
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hade inte han bakbensförlamning förut? Har det snarare gått till att han har dragit upp det ena benet? Snarare bakbenssvag menade jag..

det är vanligt att de blir bakbenssvaga men då "drar" de snarare benen eller benet efter sig och inte drar upp det.

Det är inte svullet, rött eller blått? Inget liggsår? Det kan vara en anledning till att han drar upp benet. Likaså om han skulle kunna ha skadat det.

Det skulle inte förvåna mig om de kan få reumatiska åldersreleterade sjukdomar.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jinaum
0

#3 Jo han har det. Men detta är nu en av hans framtassar. Han drar liksom bara ihop själva tassen som om han håller något i den. Men han drar inte upp den eller något sådant.

Så ja, han är bensvar men drar med sig dem ändå. Men avgjort att han är såpass ettrig och pigg för sin ålder att jag inte känner det är rätt att ta bort en sådan råtta. Han äter, tvättar sig och hänger med rätt bra ändå. Det är mest detta som får mig orolig. Jag tror inte heller att gå till vet med honom löser något, det får bli när han skall tass bort.

Jag kollar allt tassen nästan dagligen för att se till att den inte blir knepigare. Men den hålls bara lite stängd. Ibland rättar han ut den när han går, ibland inte. Försöker känna på den och liknande om det skulle kunna vara en skada, men han bryr sig inte så nämnvärt mer om den när jag pillar än om jag gör det på den andra.

Däremot har jag märkt att han måste hållas horisontalt, han tycker verkligen inte om om man håller honom under rumpan och en hand under framtassarna. Då blire jäklar anama fart i gammlisen.

Linboll
0

Respektingivande ålder håller jag med om! 
OT; Har han avkommor?

Hälsningar Anna med pälsklingar!

Jinaum
0

#5 Nej pga aggresions problem från hans bror.