Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1315 ggr
Thirre
0

Söker bebisar!

Olyckliga omständigheter har gjort att jag förmodat kommer få lägga ner min linje (till vissas glädje, vad jag har förstått) och söker nu råttor som jag kan starta en ny linje med alternativt råttor som iaf har förutsättning att kunna gå i avel på papperet. Jag är kräsen och söker djur med känd bakgrund och gärna från djur som jag själv har stött på. Just nu vet jag inte vad för färg jag skall inrikta mig på, förmodat enfärgat iaf. Dock är jag inte lockad av russian blue, burmese, pearl och cinnamon pearl. Färger som ligger varmt om hjärtat är så klart tickade varianter såsom agouti, chocolate agouti och cinnamon, andra favoriter är black, chocolate och mink. Jag föredrar även toppörat framför dumbo.

Jag kommer att bibehålla min uppfödning, Granathens, så länge jag fortfarande har råttor.

Jag kan erbjuda ett lugnt hem med stor plats för färre råttor. I skrivande stund har jag nio men kommer att fortsätta sänka antal djur här hemma. Tanken är en honflock på fyra-sex individer i en stor voljär. Jag har ett par yngre grabbar som får leva ut sin tid men det är förmodat de sista hannarna jag kommer att ha.

Jag kan även erbjuda ett erfaret hem med kunskap om råttan och dess aktivering och behov. Råttorna har sitt egna rum att stojja runt i och får följa med i resterande utrymme av lägenheten då och då. Framförallt storarummet och soffan då det är gott att ha några råttor hos sig vid tv-tittande.

Förmodat kommer råttorna att få testa på utställningar och om de inte tycker om det kommer de få stanna hemma, jag ser till djurets bästa och utsätter dem inte för sådant som de finner vara allt för stressande. Visserligen är utställningar till stor del människans nöje men har ägt flera som verkligen älskat rampljuset och resandet inför utställningar. Jag tävlar med råttorna främst i petclass och emellanåt agility, om det är en snygg råtta som ändå skall ställas i pc ställs de även i standard.

Då jag själv pluggar och är sjukskriven blir det mycket tid hemma vilket gör att råttorna inte lämnas hemma ensamma allt för många timmar åt gången. Vissa dagar är jag hemma hela dygnet förutom någon tur till affären eller liknande. På grund av engagemang inom föreningen och ett par festivaler är jag några helger om året bortrest och råttorna lämnas då över till mycket kompetent djurvakt.

Om mitt hem verkar kunna erbjuda det ni önskar av en köpare ber jag er ödmjukast att skriva en rad här eller till min mail, helst då till den privata vilket är granathens snabela hotmail.com

Tack på förhand!

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

klick
0

Jag kommer ha en kull med förmdoligen agoutis och black bla. Pappan är Shannaras suicide club, och mamman palms tuffa tider för en drömmare.

Annars ska min Brisbys snabelnaut paras till våren, formodligen med en black ambk hona från privat uppfödare

Thirre
0

Tack Klick för svaret. Det låter intressant, indeed.

Brisby´s Snabelnaut är bror med en hona till mig som jag har här hemma. Mamman till dem är en från min uppfödning vilket också gör det intressant att få tillbaka, dock är inte ambk det tänkta men.. känns inte som om jag kan vara kräsen gällande teckningar. Jag kan med tur avla ner till mindre teckningar.

Du får gärna berätta bakgrund på den första planerade kullen.

Har du någon hemsida?

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Thirre
0

Och så fick jag ett ansikte bakom nicket Klick när jag kikade på din sida. Jag vet ju vem du är! Flört Kul.

Thirre
0

Jag bör möjligen poängtera att jag har mina råttor som sällskap i första hand, det kanske inte framgick tydligt. Jag är "hemblind" av mina egna ord, tankar, formuleringar och värderingar vilket gör att informationen möjligen inte kommer fram som jag önskar.

När jag skriver känd bakgrund innebär det också att råttorna kommer från hem där man har koll och känner sina råttor väl. Att man har kontakt med tidigare uppfödare och vet vad som ligger bakom. När man lägger ner detta engagemang innebär det för mig oftast automatiskt att man tar väl hand om sina djur och att de har bra temperament vilket innebär bra sällskapsråttor. :) Man kan höra på folk när de pratar om sina djur om de verkligen känner dem.

Då jag ändock har ett uppfödarnamn och önskar mig ha möjligheten att avla vill jag att förutsättningarna från början är de rätta. Om de sedan faller ur avelsplaner, vilket snabbt uppskattas till ca 95% av mina råttor gör, gör det mig inget då de ändock är mina sällskapsdjur i första hand.

wintermynta
0

Tråkigt.
Det är aldrig kul att behöva lägga ner en linjen.

Thirre
0

har fått göra det med de enda två jag har "startat". Det för att jag har alldeles för få djur i hemmet och tar alldeles för få kullar för att kunna föra fram en linje effektivt.

Förhoppningsvis har jag en kull på jäsning här hemma och sedan har jag mina två yngre grabbar som möjligen kan avlas på i framtiden. Sedan är det stopp.. Som tur är har dock några andra uppfödare avlat på djur från mig och möjligen kan jag köpa in därifrån.

Thirre
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Söker fortfarande ungar…