Borris - ikea dörrmatta farlig?
Hej! Ska till ikea i morgon och shoppa råttsaker och eftersom att mina två honor inte gillar ströt jag har "träflis" så ska jag prova med att använda borris dörrmatta som underlag istället.
Min fråga är, kommer underlaget bli för hårt för dem? Kan "plasten" bakom vara farlig ifall råttan tuggar i sig?
/Lina :3
Jag skaffade mattor när min äldsta hona fick bumblefoot. Det försvann nästan helt, så jag tvivlar på att det skulle vara för hårt för dom att gå på. "Plasten" (latex) är nog helt ofarlig, mina honor har gnagt sönder en hel hög med mattor och än har jag inte sett något tecken på att dom skulle må dåligt av det.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

de gnager kanske sönder dem, men de äter inte plast. Så jag tror inte att du behöver oroa dig för det
Qui dormit, non peccat

Har hört från flera håll att det ska vara bra alternativ som underlag i buren. Har dock inte testat själv! Det finns en tråd om just den dörrmattan är på RiF, sök runt lite så hittar du nog den :D
Mvh Vinetta

Tror inte heller det är någon fara. Råttor gnager på allt möjligt men det är sällan dom faktiskt äter det. Hur som helst så är mattorna snällare mot fossingarna är hård plast eller galler som underlag. Jag använder det bla. :)
Hur länge använder ni dom mattorna som underlag då innan ni byter dom? Eller tvättar man dom?
Jag byter 1-2 ggr/vecka och tvättar dom i tvättmaskinen i 40 grader. Ett tips är att tvätta dom innan man klipper till dom eftersom dom blir mycket lättare att klippa i då.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jag kör dom i hög temp, tillsammans med mina övriga rått-tyger. Helst 95 grader, händer att det blir 60 nån enstaka gång. Byter dom olika ofta beroende på hur mycket råttorna grisar/kissar på dom.
tack så jättemycket för alla svar! :D
Ok, smart! Har aldrig tänkt på att man kan ha matta i botten :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gud vad smart! Åker nog till ikea nu direkt! xD
Dom brukar ju råka sprätta ut toa-lätten så det är nog en bra lösning då dom precis lärt sig gå på toa.
TACK!!!
(Tog en söt bild på Elly imorse när hon sov i deras sovpåse för första gången! Hon stack dock ut nosen för att hämta en ostboll. Tänkte att jag kunde dela med mig av bilden
)

Och så finns den inte i lager på nåt IKEA i Stockholm, och går ej att köpa på nätet. Min vanliga otur :/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#11 Vad synd!
TS: Jag köpte flera stycken idag när jag var iväg och har klippt och hållit på och det funkar toppen!
Lätt att få ut och in i buren så under veckan kan man ju bara ta ut den och skaka bort eventuella matsmulor etc.
Jag kan bara säga att det verkar inte alls som om det är obekvämt eller så, de är mer på botten än förut, så de tycker nog det t.o.m är bekvämare.
Rekommenderas!