Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 9063 ggr
Chieko
0

Ökenspringråtta/Jerboa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som vet ifall det finns/är lagligt med ökenspringråtta (jerboa) i Sverige?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Lamina
0

Antar det då dom har sådana på djuraffären i Borlänge. (eller, tror det är sånna dom har iaf…)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Dramatik
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej men fy vilka udda saker! Ser ut som ökenråttor på fågelben! :O

Fawo
0

Tycker det ser ut som små mus kängurus :-D

Vet dock ingenting om dem Obestämd

// Fawo (;

Dramatik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var tvungen att googla på Jerboa och hjälp vad de med långa öron ser knasiga ut. Haha, nästan så man tror att någon mixtrat ihop en massa olika djur:P

Kanin/fågel/insekt/känguru typ, haha.

MoaL
0

Ja, det är lagligt att hålla jerboas, men de kräver ganska stora utrymmen. :) Det finns mer fakta att finna på exotiska djur, säkert både trådar och en artikel. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0

#4 Haha, vilken fulsöt liten varelse. :P

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

chade
0

Jag trodde dom var framavlade för att se ut sådär förut, jag visste inte att dom ''fanns på riktigt'' haha!

ganska lustiga små varelser ^^

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Elshira
0

#7 Det trodde jag också. Och första gången jag såg dem i nån liten filsnutt så trodde jag det var något animerat för kul skull xD

Har för mig dessa finns naturligt i asien?

Hakuna matata!

mikeiko
0

#4 Ehehehehehehee den ser ut som en kanin som…blivit bortrövad av utomjordingar och sen dumpad här igen xD

Elshira
0

Video på två som busar:

http://www.youtube.com/watch?v=X7uw5HLMuP0

Herre jösses, pygme Jerboa (väger bara några få gram!):

http://www.youtube.com/watch?v=-GBnasJEaQ8&feature=related

Hakuna matata!

Fawo
0

#10 hahah åh herregud xD

// Fawo (;

Zakaraa
0

Jag tyckte dom var jätteläskiga :O
Det var något väldigt obehagligt med dom ^^'

Pygme jerboa:n i klippet såg ut som en hamster med fågelben xD
Häftiga djur men jag skulle nog bli lite rädd om en sådan kom springandes i migg rum :D

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Dramatik
0

#10 Nej fy vad snabba de var. Kan inte låta bli att känna lite obehag, haha. Hade nog fått panik om någon släppte dem lösa i närheten av mig.XD

Förresten så ser de ut som om de har anorexia på något konstigt visObestämd

r8ttanz
0

gud så fulsöta Kyss

zickan
0

Fullt lagliga. Lovenest.se uppfödare i skåne.

Rekommederar att kolla in på exotiskadjur.ifokus.se finns både artikel, bilder och flera trådar om dessa ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

AnneN
0

Hittade en artikel om dem inne på Gerbiler iFokus också

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lamina
0

Wow, skulle vilja ha ett par sånna, men tror inte det skulle funka så bra med katten. :p

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

zickan
0

nej och för mig att de kräver 2kvm yta

mikeiko
0

Ahahahahahahaa asså jag orkar inte…de är ju för farao bara ETT HUVUD MED FÖTTER!!! xDDDDD

Zakaraa
0

#19 Glöm inte den extremt långa svansen ;D :D
Men ja, Pygmen ser ut som ett huvud med ben.. :P

Lamina
0

#18 Det har dom då verkligen inte i djuraffären, där bor dom 2 stycken i en bur som jag skulle kunna tänka mig ha 2-3 möss i. Tror inte dom är till salu heller, så dom får nog bo så hela sitt liv… Gråter

//Lamina

Miss Lalona
0

#21 sådant är så tragiskt, då vill man bara rädda dem därifrån. Kan man inte gå dit och säga att det är djurplågeri?

Tycker att dessa djur är jättesöta, ser ut som minikängeru.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Zakaraa
0

#21 Säker på att det är Jerboa:s som har då?
De borde anmälas om det är sånna djur på sånt litet utrymme >.<

zickan
0

komplett olagligt med hamsterbur. tror de ingår åp l108 lagen dvs under djurparksmått. och inte l80. Minimåttet som finns på djurparkslagen är typ 2kvm. så de flesta exotiskadjur kan man räkna med har minimått på 2kvm eller mer.

Lamina
0

Nej, är inte 100% säker. Och dom sitter inte i hamsterbur, problemet är att min defination om vad som är lagom stort för 2-3 möss nog inte stämmer så bra överens med musägares. Flört

//Lamina

Elshira
0

Så vitt jag vet så är det ju två olika Jerobas man får ha i sverige. En väldigt liten, och den andra större (tror båda var de jag hade med i mina filmer men osäker, såg bara en beskrivning på storleken i cm).

Jerboas går precis som sagt under L108 och då är det 2 kvm. Men med ett större akvarium (om man nu vill ha sådana) så borde det vara perfekt (med tanke på sand osv med).

Läste för övrigt att de allra flesta Jerboas som finns att köpa är viltfångade vilket säkert kan försvåra saker… Läste också att ytterst få har fått avkommor i fångenskap, men hittade faktiskt en uppfördare som heter "Lovenest" här i sverige som dock väntade på nytt blod innan fortsatt avel stod det.

Hakuna matata!

zickan
0

#26 får ha alla modeller av jerboas så länge man följer ev cite lista, ej viltfångade, håller burmått och sköter dom rätt.
Akvarium vore perfekt om det kom något på de måtten de kräver. Vilket det sällan gör tyvärr.

Och nej det är inte så svårt att avla på dom om man vet vad man gör. Och Ante är inte ende uppfödaren, men den enklaste att få kontakt med i sv, även amazonas är helt okej att prata med. Finns dock större utbredning av exotiskadjur i danmark och där kan man få tag på dom lätt. De djur i sv är ju mest en grupp som har importerats och avlats på. Då de inte är så vanliga måste man importera nytt till och från för att inte inavla.
Men ante har rätt nära till danmark och många kontakter där. Så det kan troligen komma kull i år också.

Tror inte att det är så vanligt med viltfångade då de två vanligaste arterna är rätt lätta att hitta om man vill köpa. Så det är nog bara något någon kastat ur sig.

r8ttanz
0

vet någon om man ska ha typ marsvins bur eller akvarium? spån? mat? och så väldigt intressanta mått på bur inte lätt att hitta fakta om dom :P

zickan
0

ingen som kollat exotiskadjur iFokus?.. finns ju hur mycket info som

marsvins bur är på tok för litet!!!.. 2kvm är det som gäller och de går inte att köpa på affär. måste byggas

Zolah
0

#30 kollade där men antog att andra redan varit där då det ändå 'hänger ihop'

r8ttanz
0

#30jag tänkte också att det var väldgt ltet men jag såg på youtube en som var i en marsvinsbur och en som hade ett akvarium som absolut inte var 2 kvm

zickan
0

#32 helt hundra att youtube filmen var från en svensk ägare?.. Isf anäl till jbv..

De regler som finns. Dvs l108 och l80 är SVERIGES REGLER. Dvs svenska lagen om en pygme igelkott har mini kravet på 20 kvm.
Danmark har minikravet på 1m kaninbur.

r8ttanz
0

okej jag tror inte det år i sverige men tycker synd om de djur som behöver leva i så jag blir förbannad när man ser hur de lever i alla länder borde det vara krav på att ha en stor bur

Denna kommentar har tagits bort.
zickan
0

Finns dolt i sverige med hos folk som inte vet bättre och skaffar ett sött djur, men även hos uppfödare som försöker tjäna pengar med att hålla på små ytor för att kunna ha mer.

Dock är vissa regler helt absurda. Pygmemusen kräver 2kvm medan ett klippmarsvin går under marsvins bur.
Pygmemus är typ 5cm stor och i en bur på 2kvm kan man aldrig veta om den gått och dött eller skadat sig. Dvs de bör ha en mindre bur för att kunna skötas bäst.
Klippmarsvinen behöver röra på sig och ha en inredning inte inte går in i en typ marsvinsbur.

OBS. kolla upp att det verkligen är marsvins burs mått som gäller om någon planerar skaffa klippmarsvin!!!
Jag har för mig det var så men inte helt hundra. Dock var deras bur krav ovanligt litet.

hus-musen
0

Hahaha jag dööör! Skrattande Pygmejerboan är ju bara för rolig!

Qui dormit, non peccat

provson
0

Haha som en liten lurvig t-rex! Korta armar och långa ben :)