Låter som ett marsvin!
Jag har legat i min säng nu ett tag med lilla Fisen som sällskap. Hon är en sån som ligger nära hjärtat eller slickar på näsan när man gråter, precis en sån jag behöver just nu. Så jag började klia henne under hakan, som hon älskar och hon började låta som ett marsvin!
Efter ett tag så slutade hon. Jag släppte sedan in henne i buren igen och hon äter, dricker och busar. Men emellanåt så låter hon fortfarande som ett marsvin. Va är det för läte, varför gör dom så, vad betyder det?
Hon nyser lite också, men ser inget sekret i ögonen eller runt nosen. Hon är också dubbelrex, kan det ha något med det att göra..?
Jag ska iallafall ringa veterinären imorgon, för det kan inte vara bra. Men tänkte om ni visste..
Du menar som ett kutterljud? Kommer det från nosen eller längre ner?
Har du otur är det mycoplasma, kan även vara övre luftvägsinfektion.
Jag har varit hos veterinären 3 gånger med min råttas förkylning (3 olika veterinärer). De lät som du sa, som marsvin. Men alla 3 sa att det är väldigt normalt under vintertid och att de inte har något med mycoplasma eller luftvägsinfektioner att göra.
Jag höjde bara luftfuktigheten i rummet så blev de bra :)
Men det kan ju vara annorlunda, så håll lite koll ändå.
// Fawo (;

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Var de veterinärerna verkligen råttkunniga? För inte är det normalt att friska råttor rosslar på vintern.

Friska råttor låter inte som marsvin, så hon är förkyld/har problem med lungor eller lufrvägar.
#2 Det är vanligare under vinterna ja, eftersom det blir kallare och dragigare samt att luften blir oftast torrare. Men det är inte normalt och det kan fortfarande leda till lunginflammation och död om man lämnar det obehandlat och råttan har otur.
Qui dormit, non peccat
hur höjer man luftfuktigheten i rummet?
Medarbetare på träning.ifokus
#5 tex genom att lägga blöta handdukar på elementet.
#3 Jag var på Roslagstull, ahlbergs och tumba veterinärpraktik. Och nej klart de inte är normalt. Men om medecin inte hjälper brukar det kunna vara luftfuktigheten som strular.
Jag höjde luftfuktigheten med hjälp av en luftfuktare (:
// Fawo (;
Jag ringde den veterinär som är närmast mig, i Nyköping. Dom sa att det förmodligen är förkylning och att jag skulle ringa tillbaka om det inte blir bättre inom 1 vecka. Men jag litar inte riktigt på det..

#8 Jo, men det tycker jag lät bra:) Man kan inte medicinera direkt vid minsta lilla tecken på rossel alltid. Då finns risken för att resistens mot medicinen utvecklas:) Medicin ska man bara ge dem när de inte kan läka ut någonting på egen hand.
Ge rooiboste med vitlök och honung i, ha lite extra varmt i rummet, stoppa in lite fler filtar som de kan mysa in sig i och så:) Du kan ju prova att höja luftfuktigheten också som vissa gör.
#9, te får dom och filtar har dom. Får väl se om det blir något bättre.
Nog måste väl råttor kunna få virus? Då hjälper ju inte medicin heller.
#11 Klart dom kan få virus!
Här är en film iallafall, hon låter mest i början. Svårt att filma ordentligt när man har en bråkande Älva i buren också -.- Men huvudsaken är att ni hör hur hon låter!

#12 Jo, men det där är rossel. Låter som om det kommer från de övre luftvägarna också så avvakta en vecka och se om det blir bättre, annars kan du ta henne till vet och få baytril:)
Men när min råtta låter så så säger veterinären att de inte är något och att jag inte kan behandla med någon sorts antibiotika för att de inte är så allvarligt
Och ändå har jag varit som sagt hos veterinär 3 gånger när hon låtit så…
// Fawo (;

#14 Det verkar ju konstigt. Men man kan behandla med baytril till att börja med, funkar inte det kan man sätta dem i en nebulisator (typ ångmaskin med medicin i ångan) annars kan de få en kombinationskur med två olika mediciner som jag inte kommer ihåg vilka det är och även vibranord är ett alternativ. Så visst går det att behandla. Konstigt att din vet säger annorlunda.
#15 Både Roslagstull och Ahlgrens sa samma sak
Och så skickade de hem mig bara. Och de båda ska ju vara bra på råttor enligt många.
// Fawo (;

Roslagstulls kunnande ger jag inte mycket för alls. Men Ahlbergs har jag goda erfarenheter av. Om två veterinärer säger samma sak så skulle jag vänta, och köra huskurer med högre luftfuktighet osv. Jag hör inte något rossel alls, vid vilken tid på filmen ska det vara? Problemet med antibiotika och att man medicinerar för minsta lilla är att bakterierna utvecklar antibiotikaresistens.
Qui dormit, non peccat
Damn, ännu mer utgifter då.. som om jag hade råd med det, nu kommer mamma bli glad!
Allt för att lillFisen ska bli bra iallafall!
Jag är inte så insatt i rossel då det här är första gånger under mina 7 år som råttägare jag stöter på det här problemet. Men det smittar inte va? Och låter inte rossel hela tiden? Hon låter bara ibland.
Men marsvinsljudet är väl inte rossel?
eller?
// Fawo (;
Det låter inte som rossel (hon gör så nu), rossel låter väl som kaffebryggare typ? Och då låter dom väl hela tiden?
Som sagt så gör hon inte så hela tiden..

#18 Nej rossel behöver inte låta hela tiden. Det brukar börja med att man hör det ibland och sen blir det oftare och oftare om man inte behandlar eller om det inte försvinner av sig själv.
#19 Jo, det är rossel. Fast rossel kan låta väldigt olika. Jag tycker rossel är en ganska bred benämning.
Hm okej, hoppas det försvinner då! Annars blir det vetten.. igen 
Jag tror jag hörde ljudet. Jag har ingen aning om vad det (inte erfarenhet av annorlunda ljud) så jag hade nog som du tänkt, ringt veterinär för rådgivning. Du kanske kan spela upp ljudet för veterinären? Tills dess skulle jag lagt en filt lite över buren så de håller värmen bra.
Väldigt gulliga råttor för övrigt, hoppas allt är bra med dem! 
#23 Jo, jag har inte hört något på några dagar.. Hoppas det inte kommer tillbaka!
Tack, dom mår bra!
Vad roligt att höra, hoppas det fortsätter så, ja!
Ja det hoppas jag också :)