Kissar som en katt - typ
Ja, jag har ju en marsvinråtta hemma och nu verkar jag ha en kattråtta också!
Jag damsög igår och redan ligger det massor med toa-lätt på golvet. Jag har inte tänkt så mycket mer på det förrän nu. Ja dom gräver väl säkert!
Men nu när jag sitter i mitt hela kvällen så har jag iaktagit Lova som är boven i dramat - hon gräver gropar (därav det sprätter ut på golvet) kissar och bajsar ner i gropen och täcker över igen. Hon har gjort så hela kvällen och jag får väl sopa golvet 20 gånger om dagen då! 
Alla går på låda förutom Lova, som är en liten kattråtta..
Du kanske skulle prova kattsand i toalådan? :) De dyrare märkena brukar inte alls vara lika dammiga, eller så kan man köpa kattsands kristaller - de klumpar sig inte alls (är ingen lera) utan ska lägga sig på botten i lådan där kristallerna tar hand om det och sedan byter man allt efter ett tag (tror "vanliga" kattlådor brukar bytas 1-2 ggr/månad men bajs får ju givetvis tas bort).
Det är ju lite tyngre och sprätter kanske inte fullt lika lätt (i.af kristallerna de är lite tygre).
Anars kan du ju också lösa det med att köpa någon plast att klippa till och sätta runt kanterna på den nedre delen av buren som "stänkskydd". En kontorsstolmata (ganak Så hård tunn genomskinlig plast) från ikea blir nog perfekt och räcker runt hela buren! ^^
Hakuna matata!
tror kristaller kan vara dumt om dom äter dom
Jag har alflis i toalådan just nu, brukar ha kattsand…. minns inte vad det heter! Men hon går ändå inte dit. Hon gör sina gropar. Men stänkskydd var smart! Att jag inte tänkt på det 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Sådär gjorde mina med!
Men dom vägrade gå på lådan utan puttade bort den, sprätte bort all toa-lätt på golvet och bajsade mitt på botten av buren så jag var tvungen att gnugga och tvätta i ett hörn varje dag. 
Men sen så har jag börjat klippa ut hörn av kartonger, så de har en botten på 1,5 dm x 1,5 dm med låga kanter mot gallret, typ 2 cm, som de bajsar på istället. Det går jättebra men de måste bytas ut ofta fast kartong brukar vara lätt att få tag i.
Den är diskret (tror nästan inte att dom har märkt den, hihi) och billig.
Man kan ju ha högre kanter om dom sprätter mycket, men jag låter kartonghörnet vara utan strö, bara lite grand.
Men bajsar Lova i hela buren eller mest i ett område? Om det är i ett hörn kan du kanske klippa ut ett kartonghörn fast med lite högre kanter så att det inte sprätts ut toa-lätt? Eller om hon bajsar i hela - kanske sätta fast lite kartong (typ en remsa) på kanterna så toa-lätten inte sprätts ut lika lätt?
Hoppas jag var till någon hjälp!

på förstasidan här på RIF finns ju en ypperig beskrivning på hur man gör en bra toa låda som är skvättfri ;)
You can't spell Bitchy without Itchy
#4 Hon bajsar överallt. Mitt i buren, i hörnen.. Ja överallt. Men på samma sätt - hon gräver en grop, gör det hon ska, sen gräver hon igen gropen!
#5 Jag vet, har faktiskt två såna i buren, men hon vill inte gå på någon av dom :(

Mina tösar har också bestämda toavanor. Det grävs, det sprättas och det t.o.m. BÄRS bajskorvar från ett ställe till ett annat om de hamnat fel eller om matte flyttat på dem. Viktigt sådant där. Har nu lokaliserat den jobbigaste av de tre - Noja! Helt klart. När hon är ju sjukburen (vilket hon varit två omgångar i vår pga operationer) är allt SÅÅÅ REEENT i buren! Ingen pinkar på hyllorna! Ingen bajsar på hyllorna! Wow. Underbart. Och sen kommer Noja in i storburen igen. -.-
#7 hahaha
Hm, okej. Men vad tror du händer om du byter underlag till typ dörrmatta och har ett hörn med toa-lätt? Bajsar hon överallt på mattan då eller gräver i toa-lätten fortfarande?
Annars vet jag inte vad man göra. Förutom att intala sig själv att det är charmigt
x)
#9 Njaa, dom andra skulle nog inte trivas med det.. ;/