Råttor iFokus

Råttor

Etikettlänkar
Läst 7488 ggr
nyndat
0

Tips till alla burköpare

zooplus.com, som de flesta här känner till, har lite rea på gång just nu och en splitterny Furet Tower kostar 1700 kr inklusive frakt!! (medräknat deras välkomstrabatt på 5 %) Den halvt så stora buren XL ligger på 1100.. Jag funderar verkligen på att slå till! Jag behöver en avlösare till min Imac Rat Prince, nära nog HATAR den buren :P

[nadvard]
0

Beställd! :D

nyndat
0

Grattis, vilken blev det? =D

Lamina
0

Typiskt att dom ska ha rea när man inte har pengar… Gråter

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[nadvard]
0

jag beställde den där XL. Jag ska skaffa mina första råttor snart :D ska bara köpa allt och fixa. Har inte heller hittat uppfödare än

nyndat
0

#3 Jag vet, har också kommit fram till att budgeten inte håller för såna inköp just nu.. Vilket rent ut sagt suger :P Men sånt är livet, kul att andra kan dra nytta av det iaf!

#4 Du kommer bli toknöjd, har läst många bra omdömen, stora fina luckor också vilket är vad jag saknar mest med min!

[nadvard]
0

Ja, jag har hört att den är bra, och så är det bra pris med :D Lika bra att slå till.
Bra att du tipsar! Tack :D

NelliePoppe
0

Men den är STOR! svårt att få till det i en lägenhet =( men man ska ksnke slå till!

isabella93
0

199 euro(c.a 1700 kr) är ordinariepriset på furet towern på zooplus, den är inte billigare än vanligt.

nyndat
0

#8 Det står att den är nedsatt med 26 % (evt +5 %) och att den normalt kostar 269 euro

[nadvard]
0

Va fasen! Jag lyckades inte beställa ändå :( Står Unfortunately we have been unable to verify your payment details, so your order has been temporarily suspended.
Jag blir galen! xD Fattar inte hur jag ska göra

NelliePoppe
0

Någon som vet varför inte alla burar går att leverera till Sverige?

ShitGoose
0

Riktigt synd att dom inte finns i Sverige.. Annars hade jag beställt :)

Medarbetare på Sphynx iFokus

nyndat
0

Funderar skarpt på att beställa en nu, har trillat in lite sena julklappspengar :D Fast frågan är bara, tower eller xl? XD

Vilka är det som inte går att beställa till Sverige? :o

Zakaraa
0

#11 går inte alla burar till Sverige? :S
Vilka gör inte det?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

NelliePoppe
0

om du går in på alla råttburarna o kollar så står det längst ner med röd text när du klickar in på buren att den levereras inte till…. bla Sverige tex den som heter Tom Rat Cage och Jenny Rta Cage.

=/ men jag fårstår inte varför inte just dom skulle gå!

Zakaraa
0

Ah ja såg det nu, bra att du sa det :P
Tack och lov så levereras den bur som jag spar ihop till, till Sveriga :P

NelliePoppe
0

ja den jag med vill ha! =9 vilken ska du ta?

Zakaraa
0

#17 antar att du sa till mig? :P
Jag försöker spara ihop till en Royal Suite 95 Double, har en Furet Tower atm men har kommit fram till att det inte är den rätta buren för mig :)

nyndat
0

#18 vad är nackdelen? :o

Zakaraa
0

#19 Jag har problem att städa buren då jag har problem med rygg och leder ganska ofta. Behöver en enklare, trots att Towern är en extremt lättstädat bur.

nyndat
0

#20 Ja  det förstår jag att det kan bli meckigt!

Jag är så sugen på ett sånt här

Fast jag hade velat ha det i vitt… Finns bara i grått och BRUNT?? XD

Zakaraa
0

#21 den såg tjusig ut, men den färg som visades gjorde att den såg så kall ut :P
Jag undrar hur choklad/vanilj buren ser ut :O

nyndat
0

Jäääätteful, haha XD .. Nåja, enligt mig iaf.

Har sett några bilder på fantasifulla råttinredningar, kan göras riktigt mysigt :D

Zakaraa
0

Haha jag tyckte den va mysig :P
Gillade att det blev så avdelat med färgerna. Tyckte den bruna delen såg grå ut

Katoz
0

Jag vart bra sugen på en sånhär, synd bara med mellanrummet mellan gallret..

Katoz

nyndat
0

#25 nej det är konstigt att det skall vara sånt jätteavstånd, annars hade de ju breddat målgruppen rejält.. Kanske hade blivit dyrare också iofs.

Katoz
0

Såg en bild därifrån där dom hade råttor i buren..men känns lite för brett..kanske funkar för vuxna hanar..

Katoz

NelliePoppe
0

#26 har du varit inne på Kattlycka.se? där är några liknande burar.

Fågel nr 6 eller vjär nr 8 var jag lite sugen på =)

nyndat
0

#28 har kollat men jag tyckte de var lite dyra ^^ (som alla svenska sidor och affärer, fattar inte varför det skall vara så D:)

Kollade du på min länk? Man kan få den för 900 danska + frakt där..

EDIT: Det var visst i en annan tråd tror jag, men här är länken :D

NelliePoppe
0

hmm.. ja d e ju klart! men fördelen med en Furet Taower är att man får en massa saker med + att man kan ju dela buren så om man ska iväga så kan man ta hlava med sig o råttorna =)

usch vad jag är kluven nu!!! Obestämd

isabella93
0

#9 Ja, men det står alltid så, den har kostat 199 i åtminstone ett halvår nu.

NelliePoppe
0

jaja.. men det gör inget.. bara jag som ska få tummarna loss o bestämma mig =)

Ingen som vet ågon försäljar som har typ Furet taower fast lite mindre i måtten?

Lamina
0

#32 Furet XL är en halv Furet Tower. Den finns också på zooplus.com

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

NelliePoppe
0

mmm.. jag vet. men jag vill ha höjden fast lite mindre i bredd o djup!

Dramatik
0

#34 Royal suite 95 double, kolla den:)

NelliePoppe
0

mmm… den hade vatt kanon men dyr =/ går på ca 3000

Dramatik
0

Fast det tycker jag är billigt för en helt ny bur:P

nyndat
0

#37 Det kan du väl inte mena, det är hur mkt pengar som helst.. :P en hel månadshyra ju, minst! :o

#9 Haha verkligen? XD Vilket försäljningsknep isf :P Fast det är fortfarande billigare än i butikerna här hemma, dock känner man sig liite lagom lurad ;)

Dramatik
0

#38 Haha, jo det menar jag faktiskt, titta på liknande burar som ferplast duetto och gabber duo, då är royal suite billig:)

nyndat
0

#39 Pffft.. Di rige di kan! ;D *skoja* Såklart, allting är ju relativt, men jag tycker nog det är ganska - orimligt - mkt pengar för en bur. De måste ju tjäna huuuur mkt som helst, vad kan det egentligen kosta att producera en sådan någonstans i Asien? :o Man kanske borde bli burproducent. Hm!

Dramatik
0

#40 Haha, ja om man ändå hade varit rik. Nej, men helt ärligt, jag tyckte också det var förbannat dyrt i början. Men under åren man har haft råttor har toleransnivån för burpriser stigit.

Tror det har lite att göra med att man aldrig hittar en riktigt bra bur. Royal suite 95 double ska däremot vara väldigt nära den perfekta råttburen enligt ganska många, och en jättebra råttbur vill man ju ha? Sen tror jag att vad man tycker är acceptabla priser beror lite på hur många råttor man behöver ha i burarna, och vill man dessutom kunna ha en bur med två flockar av olika kön i så krymper utbudet ganska rejält. Vill man dessutom att de inte ska kunna gnaga sig ut blir det ännu värre, haha:P

Skulle jag däremot bara haft en bur till kanske max 4-6 råttor, ja då hade jag nog i och för sig tyckt att det var jättedyrt att köpa en sådan bur:) Allting är relativt.

Dramatik
0

#40 Förresten. Ja du kan ju bli burproducent och så kan du göra den perfekta råttburen till mig, och billigt ska det vara:P Låter som en strålande idè tycker jag, hehe:)

nyndat
0

#41 ja du, det KAN nog ha med saken att göra att du har rejält mycket större råttbestånd och -ambitioner än vad jag har! ;) Mina två lyxlirare får inte en bur för tretusen, det är då ett som är säkert! Däremot har de redan en jättebur som de älskar, och jag har upptäckt essensen av dålig design i form av minimala luckor och maximal svårtillgänglighet. De kan inte ha tänkt alls när de ritade eländet!!! Vilket är så himla synd, för som sagt är den ju enorm och erbjuder annars alla möjliga förutsättningar för rolig inredning. Blä.

Jamen se där, då har jag redan hittat min målgrupp och kundkrets, strategin är lagd; perfekt affärsidé det här ^^

NelliePoppe
0

#43 vad är det för bur du har nu då?

Jag vill också köpa en bur av dig om du börjar skapa hehe.. =)

nyndat
0

#44 Imac Rat Prince, heter den.. Mummelmummel.. Eländig sak.

Hihi jamen det blir ju bättre o bättre det här ^^

TildaH
0

#45 Skicka hit den, du får 500.- fast du får stå för frakten

*skadar ju inte att testa*Oskyldig

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

nyndat
0

#46 har redan haft intressenter för 750 kr, så nej tack :P Och den är inte till salu..

NelliePoppe
0

Okej =)

[MittNamn]
0

#40. jag hade faktist tänkt att köpa en sån bur för att ha just 6st tjejjer i den.

TildaH
0

#47 Haha, tja, man ska ju alltid testa, helt plötsligt är det någon som napparOskyldig

Men på tal om denna tråden, nog blir man sugen av priset de måste jag erkänna, men jag töööörs inte beställa från utlandet, oavsett hur många som gjort deSkäms

--------------

nyndat
0

#50 Hehe ja det blev lite OT :P

Alltså, det är ju inom EU.. Kan ju knappt kallas utomlands längre :P

NelliePoppe
0

#50 vad är du rädd för?

Zakaraa
0

#51 EU är väll ändå utomlands. Är ju utanför Sveriges gränser då är det ju utomlands oO

TildaH
0

#52 Att de kommer en tom låda som jag redan betalt o sedan går de inte att få tag på företaget o att de inte gäller några regler då jag köpte från annat land.

--------------

NelliePoppe
0

#54 okej ja då förstår jag! Men är det någon här som har beställ från dom innan/nu o fått sina saker?

Zakaraa
0

Det är massor av personer här på forumet som köpt (just Towern) från ZooPlus och det Ända som gårr fel var att någon fick en röd kaninbur istället och det byttes ut snabbt :)

Förstår helt att du inte vill köpa från internetbutiker har samma känsla men jag lovar att du kan lita på ZooPlus :) Min bur gick sönder i transporten och jag fick 20euro tillbaka för skadan (ville inte vänta på en ny botten då det skulle ta 2 veckor för dom att få hit den från italien)

Lamina
0

#56 Men hon som fick en kaninbur beställde väl inte från zooplus? Har för mig att den kom från en engelsk sida..?

//Lamina

Zakaraa
0

#67 Jag har för mig att det var i tråden om ZooPlus men nu när du säger det så är jag inte säker. Jag låter det vara osagt, var det från en annan sida så är ju det ett Ännu större plus för ZooPlus :)

Undrar inte jag om det är samma engelska företag som jag kämpar med just nu..

TildaH
0

Haha, ja jag får fundera på det, för de är ju coola burar, kanhända lite väl djupa, men jag får väl krypa in vid städningenOskyldig

--------------

TrueStory
0

Jag fick krypa in i buren vid städning och när jag skulle inreda, är så pass stora luckor så om man inte är alldeles för stor så funkar det :)

Har tillåmed krypit in, vänt och krypit ur igen bara för att se om det går:D

Zakaraa
0

#59 Krypa in är Inga problem och om du inte vill krypa in så är det bara att ta bort framsidan av gallret så blir det Ännu enklare ^^

#60 Haha, va skönt då är jag inte ensam om att ha provat det! :)

Doll
0

#60, 61 Hahaha! Det första jag gjorde när jag fick hem buren och hade monterat upp den var att just sätta mig i den. :P

TrueStory
0

Haha jag tror nog att det är väldigt många som gjort så XD

NelliePoppe
0

Haha.. måste jag prova om jag köper en =D

Zakaraa
0

#64 eller så köper du en bara för att prova :D Oskyldig

NelliePoppe
0

#65 Ja o om det inte går så säljer jag den igen =D för är den inte stor nog för mig så är den inte stor nog för mina råttor hihi..

NelliePoppe
0

Såg att det fanns en Furet tower söder om Stockholm på blocket om någon är intresserad =)

MoaL
0

mnt-foto: Jag kan bara säga att ZooPlus är exakt hur bra som helst att beställa ifrån. Jag hade min Furet Tower levererad till dörren inom en vecka, så det gick jättesnabbt, och man får definitivt inte bara en tom kartong. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

NelliePoppe
0

#68 vad skönt! då kan man känna sig lugn när man beställer =)

NelliePoppe
0

Någon som beställt o fått sina saker från zoo-plus inu?

Zakaraa
0

Jag har beställt men pga fel från min sida (fel kort nr 2 gånger :P ^^') så har köpet ännu inte gått igenom :P
Men sist jag beställde min furet så fick jag hem den inom 1 vecka :) (kommer inte ihåg exakta dagar)

Får se när köper gått igenom så kan jag räkna exakta dagar för min bur :)

NelliePoppe
0

okej =) hur skriver du förresten adresser m.m skriver du med åäö? jag bor på Österleden så frågan är hur jag ska skriva?Obestämd

Zakaraa
0

Tyskland har åäö ;D
Men oavsett land skriver jag åäö :)

NelliePoppe
0

aaa.. ja man lär sig något nytt var dag =D hihi..

CamillaS
0

Jag har beställt två towers från zooplus och det var inte samtidigt heller, men det har gått super bra båda gångerna. Skrattande

isabella93
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag beställde tre rör, några rep och ett sputnik-hus från zooplus. Leveransen tog 5 dagar.

Honornas bur

isabella93
0

Hanarnas bur (ovanifrån)

[Lec72]
0

Kan du inte ta de här då Nellie?

Zakaraa
0

#78 Levereras inte till Sverige (röd tjock text en bit ner på sidan där)

[Lec72]
0

aha..kollade inte så långt..hmmm

Zakaraa
0

Idag 11/1 skickas min bur ut från deras lager, nu får vi se hur många dagar det tar :D

[MittNamn]
0

jag beställde en royal suite 95 double + ett marsvinshus i trä och 2 st sputnicks.. huset o sputnicksen kom igår hämtade idag.. får se när buren dyker in

Zakaraa
0

#82 då har vi beställt samma bur ^^
Vad betalade du för buren? :)
Köpte på ZooPlus antar jag?

Loverats
0

Hmm tror banne mig jag ska beställa en furet tower jag också :D

Fawo
0

Beställde en Furet Tower i Fredags. Den skickades igår den 10/1 enligt ett mejl jag fick. Hoppas den kommer fram snart!

// Fawo (;

[MittNamn]
0

#82 jag vet inte exakt då jag även beställde sputnicksen o huset, men allt som allt så betalade jag 3045kr, men jag skulle gissa att den kosta runt 2800

Zakaraa
0

#86 jo förstår att det kan vara svårt när man bestället mer :)
Tänkte mer hur mycket euro bu betalade för just buren :)

alexfifan
0

Alltså jag förstår inte om det är jag som är efter, men där man ska fylla i Delivery country finns inte Sverige med?! Och jag har kollat att allt jag har lagt i kundvagnen levereras hit…? :S

you can't face the problem, if the problem is your face……

Zakaraa
0

#88 vad är det för bur du vill beställa (länk?)
Vissa burar levereras inte till Sverige så det kan ju vara ett sådant fel

alexfifan
0

Furet Tower, sen är det några sputniks och såna höhållare och det står ingenting om att något av det inte levereras till Sverige :S

Zakaraa
0

Va konstigt, har ju (tillsammans med många andra) köpt en FT därifrån utan problem :O

Jag gick in och provade jag Sweden finns med i min lista?
Näst längst ner står det Sweden. Säker på att du inte missade det bara?

alexfifan
0

Såhär ser det ut… vet inte om jag kanske är helt ute och cyklar nånstans.?

alexfifan
0

Och nej inget Sweden … Spain är det sista och det ser inte ut som man kan scrolla ner i listan

Lamina
0

Prova med att ta bort en vara och kolla igen. Funkar det inte så tar du tillbaks den och tar bort en annan, då lär du ju se om det är någon av dom som inte levereras hit.

//Lamina

Zakaraa
0

Det var konstigt, kan det vara att höhållarna inte levereras till sverige då?
För både sputnike & FT vet jag levereras till sverige, kaske något sådant?
Vilken höhållare är det?

För övrigt är du på rätt sida ;)

alexfifan
0

Testade att ta bort allting och lägga till FTn igen. Men det dök inte upp ändå. Höhållarna står det inget alls om, sen var det en annan skum sak som det inte heller stod något på… åh vad arg jag blir, jag vill ha :ooo

Höhållare
Skum sak

Zakaraa
0

Jag provade att lägga till alla dina sakerna och jag fick inte heller upp Sweden, plockade bort och hade fortfarande inget Sweden. Det Kan ju vara någon bugg då även schweiz är borta från listan nu. Eller ås har de helt enkelt sluta leverera till Sverige? :S

Lamina
0

#96 Såntdär kan du köpa i vilken djuraffär som helst utan att bli ruinerad, varför beställa från Tyskland? En såndär "skum sak" har jag i min bur, btw, tror jag köpte den för en 50-lapp på djurmagazinet.

//Lamina

alexfifan
0

Öhm, ja det var ju himla konstigt :O Kanske får testa beställa från någon annan dator då, eller något. Det lär ju ha stått om de skulle slutat leverera? Måste va någon bugg då .. Skrikandes

alexfifan
0

HA! Nu funkade det helt plötsligt. *lycklig*

Zakaraa
0

Ja skulle de sluta leverera skulle jag bli jättesur :P
Bästa sidan att köpa ifrån ju! Bra att det fungerade :P

Vilken storlek på sputniken beställde du föresten? :)

alexfifan
0

Tror det var den lilla, för den stora var slut har jag för mig. Fast tänkte jag ska beställa bara FTn först, så man inte blir helt ruinerad på en gång, sen köpa lite mer tillbehör när det kommer pengar nästa gång :D

Zakaraa
0

#102 Jag tror at den lilla är för liten för råttor
Har en XL hemma och den är lagom stor, när du fått hem den får du jättegärna lägga upp bild på hur stor den är med en råtta i :D

Fy va sugen man är på att få hem sin bur nu så man kan inreda den! Jag är på inredningshumör! :P

alexfifan
0

Aha, vilken tur att jag inte beställde då :D

Ja jag bara längtar, kommer nog beställa allt istället den 26e när pengarna ramlar in, trodde jag var lite rikare just nu än vad jag egentligen var Oskyldig 
Är så himla trött på den buren vi har nu, det är ett ihop-byggnadsprojekt och det är huuur svårt som helst att städa buren, tar minst ett par timmar om man skyndar sig… Skrikandes

Zakaraa
0

#104 Jaha jag trodde du beställde sputniken? Ja dom kan du annars hitta i butik :) En aning dyrare men dom är verkligen populära (här hemma) :)

Jag borde få hem min bur om några dagar så kommer säkert all min inspiration vara som bortblåst :P
Svårstädad bur känns igen, även om mitt problem inte beror på buren utan ryggproblem :P

(Heh sorry för lite OT i tråden)

alexfifan
0

#105 Ah nej jag tänkte det först, men eftersom det krånglade så mycket med att jag inte hittade landet hoppade jag över det så länge. Sen kom jag på att det får bli ikväll jag beställer det andra för jag är ju i skolan nu *-) Drömde mig bort lite för långt hihi.

Är de en furet tower du har beställt också?! :D

Zakaraa
0

#106 Nej jag har en FT nu :)
Jag har beställt en Royal Suite 95 Double (länk)

mikeiko
0

"Skum sak" inbillar jag mig att jag sett en variant av på Clas Ohlson!

annan skum sak :)

alexfifan
0

#107 Aaah då hänger jag med! Hade massa frågor jag ville ställa om den innan men nu bara för det kommer jag inte på en enda….. ><

#108 Haha kan inte hjälpa det men fick skrattattack på min föreläsning som jag inte hänger med i för fem öre… pinsamt, men det var faktiskt en skum sak, kanske skulle ta en svängom Clas Olsson på vägen hem sen :D

Zakaraa
0

#109 haha det finns tid för frågor sedan när du inte är i skolan ;) (även om jag också smyger in under lektionerna ^^')

alexfifan
0

#110 Haha jag är helt oskyldig, aldrig Rif på skoltid, hähä Oskyldig
Nää men dom kommer nog tillbaka snart! ;D

mikeiko
0

#109 Hahaa, jag tyckte det var klockrent att kalla den det…sjukt roligt xD

Har faktiskt funderat på att köpa den…andra skumma saken :D på Clas Ohlson till råttorna flera gånger, men aldrig kommit på någon ultimat användning för den. Vad skulle ni stoppa i den?

alexfifan
0

#112 Haha ja jag visste inte vad det hette på svenska så ;D
Jag funderade på någonting stort som dom inte får ut därifrån på direkten… fast har inte kommit på något bra än, kanske stora köttbullar? ;S

Zakaraa
0

**Tid för leveransen
**Idag ringde dom från dom som levererar hem buren. Nu har den kommit men pga helg så kommer dom först på Måndag med buren :)
Men bortser man från det så har det tagit 3 dagar för min bur (45kg :P) att komma till Sverige! ^^ (ca 4 dagar om det inte hade varit helg)

alexfifan
0

Åååh vad snabbt!! Jag bara längtar tills jag kan beställa min :D

Btw kom jag på en fråga, vet du måtten på luckorna ?! :D Och kan man dela på buren? :D

Zakaraa
0

#155 Vilken bur menar du nu?

alexfifan
0

Furet Towern :D

Zakaraa
0

Den går att dela av, bara sätta något över hålet så är det avdelat
Galleröppningarna är så pass stora att jag jag krypa in igenom det ;) (Stoppar in överkroppen ibland om jag ska göra något ;P)

Måtter på öppningarna är typ bredd 40 och höjd 27 cm

alexfifan
0

Åh, vad awesome!! Men det går inte att "ta bort" den övre delen? Tänker att det hade varit lättare att städa då men man kan ju inte få allt ;)

Dramatik
0

#119 Jo, på en furret tower så kan man lyfta av den översta delen om man vill. Man kan dela ner den i galler, botten, galler, botten:)

Zakaraa
0

Om du tänker så här, du har 2st lika burar. Du tar bort taket på ena buren och stället sen andra buren övanpå/i den andra. Då har du en FT kopia :P (haha förstod du det där? :P)

När jag städar lyfter jag av övre gallret, gör ren bottenlådan. Sedan tar jag bort lådan för att städa undre burens hyllor osv, och sen tar jag bort gallter där och städar lådan där.

NelliePoppe
0

#114 tack för infon =) får väl bli en sån FT sen =)

Fawo
0

Min Furet Tower kom idag. Tog 4 dagar från att den skickades till att få den fram till dörren!

10/1 till 14/1 :)

Men de första jag gör är att ha sönder ett fäste som man sätter fast väggarna med. Det var lagom bra!

// Fawo (;

nyndat
0

#123 tråkigt att du tog sönder den redan, men åh vad fin :D Grattis till nyförvärvet! :D

alexfifan
0

Åh, nu kan jag knappt vänt apå att få beställa min. Varför är detså lång tid kvar till den 25e!?!!! Gråter

Lamina
0

#125 Det undrar jag också… :(

//Lamina

alexfifan
0

Tycker dagarna borde gå fortare! :(

NelliePoppe
0

Haha.. då kanske man ska passa på o beställa nu innan ni gör det så ni inte tar slut på lagret.. Tungan ute

Nä jag bara skoja!

Gör roliga saker så går tiden fortare =)

nyndat
0

Är det faktiskt hjul på den eller är det nåt du själv har satt dit? Det är ju skitbra isf :D

Skall nog investera i en sån här sen, när jag flyttar tillbaka till Sverige om ett halvår =)

Fawo
0

#129 Jag fick med Hjul till min Furet :)

// Fawo (;

alexfifan
0

#128 Ah haha det är bäst att skynda sig (;

Banankaka320
0

Håller på bli psycho här! GAH! Hur länge är rean på gång? :o

Jag kan inte köpa buren med mitt kort, och det är ändå bra men dåligt att man inte kan ta faktura XD Men jag ska fråga min kära far om han inte kan köpa den nu så får han pengar sen (A)

alexfifan
0

Rean har hållt på i över ett år så du behöver nog inte oroa dig xD

Banankaka320
0

#133 haha okej xD

Kollade upp hur många råttor man kan ha, 17st oO

Zakaraa
0

#134 enligt L80 endast 10 råttor ;)

hus-musen
0

#135 Du får räkna varje burhalva för sig =) Dvs du kan ha 17 råttor lagligt i hela, alternativt 10 råttor på varje halva!

Qui dormit, non peccat

[MittNamn]
0

får min royal suite.. imorgon till mig, fast den har nog legat i örebro sen i fredags.. ska bli så kul! hoppas jag kan sätta ihop den utan hjälp.

Zakaraa
0

#136 Det är väll bäst att köra enligt L80 så man inte får några anmärkningar + att råttorna får med utrymme om de bara är max 10 och inte 17? :)
Hur är det egentligen om man skulle dela av sin FT, då borde man ju få ha 10 råttor i varje burdel eftersom det är lagligt enligt L80, eller?
Det är ju då 2 burar bara det att den sitter i samma ställning?

#137 Jag fick/får hem min idag nu omkring 1, dock är jag i skolan så mamma tar emot :D
Du har ingen granne eller så som kan hjälpa till, om du är ensam vill säga? Den skulle ju tydligen vara svår att sätta ihop?

Banankaka320
0

#138 Men jag kollade upp på burräknaren, den är väl enligt l80? O.o

Zakaraa
0

#139 Du kan välja 5 alternativ när du skriver i måtten
60dm3 (rekomenderas)
40dm3
30dm3

eller **Enligt L80
**6dm2
8dm2 (avelshona)

Du måste ha valt det som är ikryssat redan från början, dvs det som det står "rekomenderas" efter, för den visar 17 råttor :)
Enligt L80 är nedanför de första alternativen

Lamina
0

Men man får lägga till hyllplan om det är mer än 30cm imellan. Alltså räknas båda burarna och då får du ha 20 råttor i en FT enligt L80

//Lamina

Zakaraa
0

#141 Hur menar du?

myismyname
0

#142 Hyllplan får räknas in i bottenytan, med förutsättning att de sitter minst 30 cm ovanför bottnen.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Zakaraa
0

Aja, kanske är lite trög men jag förstår inte riktigt varför det skulle spela någon roll vid en avdelning på en furet tower?
Man sätter ju bara något för hålöppningen, eller måste man dela av på något annat sätt för att det ska godkännas?

Lamina
0

Delar du buren så får du ha 10 råttor/bur. En odelad bur får ha 20 råttor.

//Lamina

Zakaraa
0

Jo det är så jag menar också men Är det verkligen så när buren (odelad) enligt måtten endast får ha 10 råttor

_+ att någonstans hörde/läste jag att en flock endast får ha 10 individer, vet dock itne vart nu, men hur vida det är sant eller inte vet jag ej och kanske fel tråd att ta pp det i
_

Nu står kartongen i mitt rum och väntar på att bli öppnad :D
Det kliar i fingrarna men kan inte göra något förän maten är klar :( :P

Lamina
0

Det finns rekomendationer om att man inte bör ha fler än 10 råttor i någon föreskrift eller nått någonstans, men det är knappast lag på det.

//Lamina

NelliePoppe
0

Någon som prövat att ha 5v bebisar i FT? Hörde att dom möjligt vis kan ta sig ut men 7v bebisar skulle gå bra. någon mer som vet något?

hus-musen
0

#148 Du kan inte ha bebbs i en furet tower.. De kommer utan problem ut! Om de törs iaf=)

Qui dormit, non peccat

NelliePoppe
0

okej då vet jag det säkert =) men man kan väl ha typ en större hamsterbur tills dom kan flytta in? men hur gamla ska dom va innan dom kan flytta in i FT Glad

Knasiga frågor kanske men jag ska bli råttägare för första gången =)

Zakaraa
0

Nu är buren ihopbyggt! (Royal Suite 95 double) och jag kan lova.. den var Inte lätt att sätta ihop! :O
Tur att man har en pappa med tålamod som kan hjälpa till :)

Dramatik
0

#148 Jag har haft ett flertal 5-veckorsbebisar i en FT, har inte varit några problem alls här.

[MittNamn]
0

#151 oj då.. jag som vill få ihop den direkt när den kommer ju.. får väll vänta tills någon vill komma o hjälpa mig..

NelliePoppe
0

#152 okej men frågan är om man vågar chansa? inte så roligt o vakna o inse på morgonen att bebisarna är borta =P

men ja jag får se hur jag gör =)

Dramatik
0

#154 Jag tror inte att de kommer så långt ändå. Om de mot förmodan kommer ut från gallret så se till att ha dem i den översta delen, för då kan de i princip bara klättra runt på utsidan av gallret, förutsatt att buren står ganska fritt då förstås:)

[Lec72]
0

Hmm..såvida inte Poppe står nedanför med gapet öppet ;-)

Jag skulle ta en mindre bur till att börja med..

*154 -När kommer du och hälsar på förresten ;-)

NelliePoppe
0

hmmm.. ja det är väl säkrast men måste få tag på någon då =(

#156 jag har vatt hemma ett par sön nu men du jobbar ju då!!

vill se dina bebisar nu för dom har väl växt en hel del? =)

Zakaraa
0

#157 kanske finns någon uppfödare (eller annan råttägare) i din närhet som kan tänka sig låna ut en tillfällig bur?`
Slå slipper du stressleta efter en köpesbur menar jag

[Lec72]
0

Jobbar inte i helgen :-)

Kom förbi då?

Japp..dom är typ stora nu hahaha…

CamillaS
0

#154 Har själv varit intresserad av den buren ett bra tag, men skulle vilja veta mer om den. Hur många råttor kan man ha på en burhalva? Är det svårt att dela av den? eller är det två burar i ett?
Du får gärna skriva dina första intryck av den och gärna visa bilder på den? =)

[MittNamn]
0

Jag lyckades att motera det själv endå.. det var inte så svårt.. som en ikea möbel..

Zakaraa
0

#161 Oj då är du värd beröm! :P
Jag bler jätteförbannad på hela bygget när jag försökte själv :P (men jag är väll ganska hetlevrad när det gäller att bygga saker också :P)

[MittNamn]
0

#162 jag lyckades först sätta tak-gallret i botten.. det märkte jag när det var dax att sätta dit taken.. det var bara att plocka i sär o göra om.. typiskt

Zakaraa
0

#163 Haha ja men då förtjänar du Verkligen beröm om du satte ihop den 2 gånger helt själv!

Jag fick också plocka isär den lite (= pappa plockade isär jag stirrade på beskrivningen :) hehe)

Marre89
0

#160 jag har för inte alls länge sen köpt en furet tower, fast begagnad :) men som gott som ny i skicket. Jag tycker den va urlätt att sätta ihop. inga problem alls. Har för mig att man får ha 10st i en del, eller 17 i hela..(kolla burräknaren) Det är även ett hål i övre delens botten så de kan gå runt i hela. men de är lätt att skärma av genom att sätta nån tung keramikskål eller liknande över bara :) Jag stormtrivs med min FT <3 och även råttorna.. man kan göra så mycke rolig inredning i den, och väldigt enkel att städa.. stora bra luckor!

CamillaS
0

Oj, ser nu att jag skrivit till fel inlägg. Menade #151, hur nu det kunde bli så fel ha haTungan ute

#165 har ju själv redan två Furet tower, så dom vet jag hur dom är, men tack för din beskrivning endå. ;)
Tänkte på den här andra buren som Zakaraa och MittNamn köpte. ^^

Zakaraa
0

#166 I hela buren får man ha 9 råttor enligt L80 men i 1 del, oavsett om jag minskar höjden så blir det fortfarande 9 råttor så jag antar 9/del(?)

Buren är 2 i 1 precis som towern och kan delas av till 2 burar, du har en gallerstege som du fäller upp och som fästes på undre burens tak (finns hake) men ska man ha 2 flockar måste man säkra Mycket bättre än bara spärren ;)

Mina tjejer har inte flyttat in i buren än så inga bilder Med råttor kan jag ta, och just nu står den instoppad mellan deras nuvarande bur och väggen så bild får jag nog vänta lite med :)

Mina första intryck (då jag såg buren hos Terato) Väldigt tjusig xd
Nej men väldigt bra dörrar då du kan öppna Hela fronten med 4 dörrar. Jättebra då även botten har takgaller så man kan enkelt hänga upp saker _(då blir Cindy glad som Älskar sputnikarna ^^ 1 på varsin våning vilket lyx!)
_Mer än så kan jag nog inte säga då jag varken inrett eller gett mina tjejer tillfälle att prova buren :) (kan uppdatera vid senare tillfälle om det behövs ;P)

nyndat
0

Kan man dela buren och ha som två fristående XL?

hus-musen
0

#168 Nja, det finns ju bara ett tak! Men man kan ju lägga nått annat galler ovanpå en av burarna.

Qui dormit, non peccat

Zakaraa
0

#168 Eftersom du skriver XL antar jag att du pratar om Furet Towern?
Den kan du ha som 2 fristående XL burar, Ja men du får ju täcka för hålet som finns i ena burens botten.

Menar du med Royal Suite 95 double buren, nej. som #169 skriver finsn det bara 1 tak, undre burens tak är övre burens botten, du får då göra ett eget galler, Eller köpa reservdel som du kan göra så de artikelnummren står med i beskrivningen

[MittNamn]
0

Här är en bild på buren :) men jag har inte fått in grejerna från den gamla buren så den är lite snålt inredd.. men det löser sig imorgon.

[MittNamn]
0

juste.. det finns en liten krok som man kan fästa stegen som går upp till andra burhalvan i taket så den delas av.. men kan tanka mig att de som bor i undre halvan kanske kan kroka av den.. men man kan ju fästa den på samma sätt fast med en ståltråd eller buntband annars så den är nog inte svår att dela av iaf..

CamillaS
0

#170 - 172 Tack för beskrivningarna och bilden. Blir grymt sugen på en själv faktiskt. ^^
Hmm får kanske sälja min ena Ft och  köpa denna istället. =P
Ni får gärna visa upp fler bilder när burarna är ordentligt inredda och gärna med råttorna i också. =)

Lamina
0

#172 Hänglås, skulle det funka? ;)

//Lamina

Zakaraa
0

#174 hänglås skulle garranterat fungera, men man måste ha någonting ovanpå stegen när den är uppfälld då det bara är galler så inte flockarna kommer åt varandra :)
(heh svarade istället för 172 ^^')

[MittNamn]
0

173 om man tittar lite mer noga på bilden så ser man att det är råttor i buren.. men visst kan jag lägga upp bilder sen när den är mer intedd.

CamillaS
0

#176 Jo visst ser jag att det är råttor på bilden. Menade bara att jag ville se fler bilder på buren och då gärna med råttor i då också. Flört

[MittNamn]
0

Här kommer en bild på hela buren.. lite bättre inredd iaf :)

[MittNamn]
0

Övervåningen.

[MittNamn]
0

och undervåningen :)

Denna kommentar har tagits bort.
Marre89
0

Gud va fint du gjort det! Åh fiffigt att fylla den där "påshållaren" från ikea med tidningspapper.. De ska jag oxå göra.. att man inte tänkt på de!! hehe

[MittNamn]
0

de tycker det är jätte kul att gräva runt i den, så det borde du testa

Jinaum
0

En fråga angående Ferret Cage Furet X. Jag vill ju ha med mig mina 3 råttor ut när jag är viking då de ska vara vikinga råttor (bestämt) på sommarn. Osså så man kan ta med sig dem lite oftare.

Är den buren sådan med "save place/knock down" grej att man kan packa ihop buren så man kan lägga gallerbitarna i botten och köra ned de i en väska osså fara?

Ska ev. (hoppas iaf) flytta snart och min enroma hornbach kanske tar lite väl mycket plats då. Vet inte. Så då vill man ju skaffa en bra bur som är lätt för mig å ta med om så skall vara.

Alltså, dugger denna buren till 3-4 råttor?

Kan man slå ihop den som jag fattat det? Vad jag kan hitta på ferplast hemsida ska ju det funka.

För där på zooplus var den ju inte så jäkla dyr alltså.

Zakaraa
0

En XL kan du packa ner i alla gallerdelar i botten.
Furet XL duger till 10 råttor, burräknaren
Hur menar du med "slå ihop den"

Förstod inte vad du menade att du skulle vara viking men jag antar att du är ute med båt?
En XL är ganska stor 75X80 så det kan ta väldigt mycket plats i en båt då

Jinaum
0

#185 var just om man kunde få ned alla gallerdelar i bottnen.

Nja.. de e vi inte. Men vi åker med en hird och slåss och visar upp oss. Vi brukar bland annat vara på öland och slåss, låta barnen känna på vapen och sköldar osv.

Sedan brukar vi åka i slutet av juli te danmark å leva som vikingar en hel vecka. Därav skulle man ju vilja ha med sig dem så man slipper å låta dem sitta hemma med en råttvakt.

Zakaraa
0

#186 Åh va häftigt med en hird! :D
Ja buren är ju verkligen bra i storlek men det beror ju också på Hur stor plats du kan undvara till buren, den är ju ganska stor

Jodå gallernelarna får plats i botten, är så den levereras, så den tar inte så jättestor plats nedpackad (B:80 x D:75 x H:15cm) :)

Jinaum
0

#187 ah fassen. Ja du platsen kan variera på hur många vi får för oss å knöka in i tälten, om vi sover i tält eller inte eller vilket tält eller hur många.

Därav så liten som möjligt men ändå lagom för 3-4 råttor å klara sig ca 2 veckor max iaf med möjlighet att få följa med ut (skall pimpa en flätad korg för dem att sitta i)

Sett att ferplast har någon liknande bur som skall ha samma system. Dock verkade de inte ha den på zooplus.

Zakaraa
0

#188 Ja jag tror inte att en XL är så bra i ett tält.

Tänk dock på att råttorna kan bli sjuka av kylan även o mdet är vår/sommar och att det kan vara väldigt stressigt för dom att flytta runt mycket

Jinaum
0

#189 mjo. Tar bara med dem om jag är borta en vecka. De har fått hänga med förr då min mamma bor rätt långt bort och de har hanterat det mycket bra så det är därför jag tagit beslutet att ta med dem ut.

Skall sy ett vaderat överdrag i ylle/vadmal åt dem. Dels så det smälter in och dels så de får vara ifred. Dels för kylan. Ylle/vadmal är jätte varmt å gott.

Får la leta efter en Furet KD den är lite mindre å enligt burräknaren skall ju den passa te 4 råttor.

Zakaraa
0

Här kommer min första bild, det är första gången alla 5 tjejer är tillsammans i en bur :) _(Royal suite 95 double)
_
Systrarna Kola (ba str ro) & Seven _(ch str ro, den helvita vita :P)
_samt Sevens döttrar Cleo (ba hd), Cassandra (s-mi) & Cindy _(ci hd)

Buren är inte helt inredd ännu så det är lite snålt med saker atm
_

CamillaS
0

#179, 191 Har ni fått olika burar? Eller har ni byggt ihop dom på olika sätt?
#179 bur är den där framkanten delad på mitten och i sidorna men på 191 bur är framkanten hel?Tungan ute

Zakaraa
0

#192 jo jag reflekterade ochså över det! Men jag har ingen sån där öppning som #179 har på någon av mina kanter oO

Burarna är för övrigt lila ihopsatt (går bara på 1 sätt typ :P)
(uppdatering)
Gallerdelarna kommer hela så vi kan inte ha byggt olika heller kom jag på nyss x'D

CamillaS
0

#193 typiskt zooplus då. ^^
Inte för att jag fick så mycket fel på mina burar, men kan säga att dom gillar att blanda olika färger när det gäller delarna i inredningen. xD

T.ex så fick jag både en ljusgrå stege och en mörkgrå till mina hörnhyllor och dom där små ja vad ska man kalla dom klippsen som man trycker ner i hörnen på pinnarna för att hålla gallret på plats, på den ena buren fick jag gröna sådana men till den andra buren fick jag svarta. Tungan ute
Så dom verkar inte kunna matcha en färg som är likadan ha ha typ en ljusgrå hylla med en ljusgrå stege osv. ^^ Har sett på andras bilder att dom också fått olika färg på grejerna.

Zakaraa
0

#194 jag har faktiskt aldrig fått olika färger på mina saker :P
Men det är bara 2a gången jag köper därifrån :)

Däremot så fick jag 1 sak fel men det löste pappa med borren x'D (det skulle vara 4 "rör" 2 skulle ha hål 2 skulle vara hela men jag fick 3 hela och 1 med hål)

[MittNamn]
0

192 jag såg med det.. jäkla lusiigt, fast jag förstår inte varför de delat av kansten så.. det fyller inte riktigt någon funktion

alexfifan
0

Alltså bara en fråga, har dom tagit bort välkomstrabatten?! :o

Zakaraa
0

#197 Ja det ser så ut, men scrollar man ner så står det att man får 5% på alla ordrar över 100euro :) Så det blir samma sak ändå (nästan)
Man måste bara komma ihåg att skriva in koden som står där :P

CamillaS
0

#15 Ok, tur för dig då. ^^

alexfifan
0

#198 Åh jaha, det såg jag inte, tack för du sa det . :D Ska beställa på lördag, fattade inget när jag försökte häromdagen så min kära far får hjälpa :$

Zakaraa
0

#200 Inga problem ^^
Upptäckte det själv Efter att jag lagt min beställning men bra som dom är så la dom till det för mig ändå :)

Banankaka320
0

omfg! Jag har beställt! hihihi

Zakaraa
0

#202 Vad har du beställt?

Banankaka320
0

#203 Furet Tower :D

Zakaraa
0

#204 :D Hoppas den kommer innan helgen!

Banankaka320
0

Ja :D den blev skickad imorse (a)

alexfifan
0

ÅH JAG VILL MED BESTÄLLA NU, får typ damp på våran nuvarande bur, ska slänga ut den genom rutan så fort min FT behagar komma hit

Banankaka320
0

Haha XD själv ska jag sälja min gamla till syrran, annars behålla den som bäbisbur eller nåt :D

alexfifan
0

Ja, kan ju annars alltid vara bra med extraburar. Men usch vilket hat jag har till denna bur alltså :D

alexfifan
0

Bara kom att tänka på en sak, denna buren är ju rätt sjukt billig egentligen om man tänker på vad all inredning kostar att köpa i djuraffär

Matskål+vattenflaska ca 100:-
Hängmatta ca 100:-
Hyllplan strax över 100:-/st
Stegar 2 st ca 100:-
Rör, ca 100:- st…

Vilket betyder att hade jag köpt all inredning jag fick med själv så hade det kostat nästan 800 kronor. Och då kostar ju buren i sig bara 900 kronor… om man räknar så.

Bara en liten kul tanke ;D

Fillifionkan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

åh har beslutsångest! FT är nästintill den perfekta buren för mig just nu och priset är toppen, men zooplus verkar ju endast sälja FT med turkosa bottnar Rynkar på näsan jag vill ha med grå bottnar och mörkgrönt galler… någon som vet vart jag kan få tag på en sådan eller om man kan välja färg på zooplus hemsida? alternativt om någon har en sådan begangad. Varför ska jag alltid vara så petig Obestämd

MoaL
0

Fillifionkan: Man kan inte välja färg, så man vet inte riktigt vad man får. Själv fick jag med turkos botten och blev ganska besviken först, men efter en halvtimme eller så så insåg jag att jag är betydligt nöjdare med den med turkos botten eftersom gallret då är ljust. ^^

Mvh,
Moa

Fillifionkan
0

MoaL: Så om man beställer därifrån finns det chans att man får en med grå bottnar? tycker det verkar lite konstigt att man inte själv får välja Förvånad Är lite skeptiskt med tanke på att det står turkos vid beställningen Obestämd

Zakaraa
0

#213 Det är Turkos som gäller från ZooPlus

MoaL
0

#213 Jag vet förstås inte om de enbart har med turkosa bottnar numer, men det finns de som har fått med turkosa bottnar och det finns de som har fått med grå bottnar. Det går även att se på zooplus "customers photos". :)

Mvh,
Moa

Fillifionkan
0

#215 På de inskickade bilderna finns det ju burar med grå bottnar och grönt galler, konstigt… dom nyare bilderna verkar tillhöra de burar som har turkosa bottnar iallfall. Jag har mailat zooplus och frågat nu, annars beställer jag nog från guldfiskens hemsida, där verkar det vara vit/grå bottnar och mörkgrönt galler som gäller :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.