Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 711 ggr
Exxozzie
0

Gnagande råttor?

Mina råttor har helt plötsligt börjat gnaga på deras burbotten. En dag när jag vaknade var den ena ute och sprang i vardagsrummet, hon hade gjort ett hål i buren.

Det här har börjat nu. De gnagar inte på någonting annars. Inte sladdar, galler eller burinredning (bara måtligt i handdukarna). Jag förstår inte varför de har börjat nu?

Kan någon hjälpa mig? Vill inte att mina råttor ska smita och skada sig på saker om de rymmer! =(

Zakaraa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det Kan bero på understimulans, hur mycket aktiverar du dina råttor?

Har själv haft det problemer då min ena tjej helt plötsligt började tugga sönder Furet Tower buren, nu bor de i en annan bur och då tuggar hon inte lika mycket så det kan ju även bero på vad buren är gjort av. (Vet att många med just Ferplast-plasten har haft tuggproblem)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
0

Understimulans är oftats orsaken. Men jobbigare och värre orsak kan vara att de inte haft mat eller vatten en tid
Eller kan det även vara maniskt/avels genetiskt beteende. Själv ägt två honor med maniskt beteende att tugga burar.
Ena från uppfödare i skåne, vars morssyster var lika dan och en syster avlivad för samma sak+annat.
Samt en finsk hona jag hade som gav efter det till sin kull.

Då jag har en tant som tuggar botten när hon får tråkigt och varit dräktig. Så har jag kört på fågel pinnar. Sådana runda träpinnar man kan ha till sitt pinne för fågel osv. Dessa har jag satt fast 4 stycken i varje hörn. Stående rakt upp från botten och skyddar kanterna, fast surrat med ståltråd. Pga dom pinnarna så har jag räddat ett par bottnar. Hon tuggar ännu vid hörnen. Men numer är det ju pinnarna som står först att tuggas, och de är något billigare att byta ut när de blir sönde tuggade.
Man kan även såga av den del som är mycket tuggat och dra ned pinnen tills det inte finns mycket kvar.

Ett tips som kan fungera utöver mer aktivering och fyande när du ser henne hålla på.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Exxozzie
0

Jag har dem mest ute så att de får springa i köket. Jag försöker ha dem ute varje dag men det är inte alltid att det går. Jag ser till att de jämt har Torrfoder i buren och jag har gjort fodret själv så att det blir rätt blandning osv.

Jag har haft dem sen i december och de började igår så det känns så plötsligt på något sätt. Vad kan man göra mer så att de inte är understimulerade. Jag möblerar om i buren varje helg. =/

Jag tror dessutom att det bara ör den ena av dem som tuggar eftersom den andra var kvar i buren när det hade blivit ett hål. :S

AnneN
0

Har de tillräckligt med gnagmaterial i buren? Tex pinnar, trähus, mm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Exxozzie
0

Jag har haft en sån där gnagsten men den tog slut för ett tag sedan så de har varit utan en i någon vecka. Jag åkte och köpte en igår.

Jag hade en fundering:

Buren står i vardagsrummet och de får aldrig vara löst där inne, utan har dem i köket. Samma dag som de började gnaga hade jag haft dem i vardagsrummet innan, när jag själv satt på golvet och lekte med dem. Kan de liksom koppla att de behöver inte bli utlyfta från buren för att komma ut eller liknande?

Zolah
0

jag brukar hiva in äggkartonger, och gömma saker i dom. det är roligt tydligen

Exxozzie
0

#6: Okej, så de får gnaga upp kartongen för att få ut sakerna? Kanske ska pröva det.

Exxozzie
0

Det kanske är smart. Hur ofta behöver de såna "leksaker"?

Jag brukar hänga godis i snören. De blir helt tokiga. Dock gör jag det inte så ofta och jag vet inte om det tar bort gnagandet.

Jag vet ju inte om det beror på att de har tråkigt eller om det kliar i tänderna?

Zolah
0

Jag lägger in det såfort jag har ett paket över, man behöver ju inte ta 'godis' utan bara nån god mat och placera i. Ibland räcker det att bara lägga in ett tomt ett, för det är ju spännande med nåt nytt i buren.

Du kan ju också testa med att hänga in en tennisboll, har sett några göra så men jag vet inte var tråden är tyvärr

Exxozzie
0

Okej.

Jag funderar bara på hur lätt de har för att få det tråkigt…

Zolah
0

Det enda du kan göra är att testa och se, olika djur, olika lätt att bli utråkade

Exxozzie
0

Okej. De har faktiskt inte bitit så mycket sen jag möblerade om ordentligt i buren och köpte nya gangstenar till dem. =)

Zolah
0