Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 958 ggr
[linneaz]
0

all hjälp behövs

jag är en tjej på 16 år, och köpte för tre dagar sen mina första två råttor, två honor :) har läst på huuur mycket som helst, men känner ändå mig lite osäker nu.. skulle vilja höra lite om hur det var för er i början och så, och hur jag kan göra för att få dom tama. jag brukar öppna buren och sätta in handen, låta dom känna nosa och klättra på den och så, och det har inte varit några problem dom är inte så rädda för mina händer längre. men nyss så fick en av dom ett spratt och flög upp på luckan, upp på taket, ner på sidan och ner på golvet.. har tagit mig en halvtimme att försöka få upp henne i buren igen .. är skakis just nu, hon är ju inte tam alls och bara rädd för mig, så fort jag rörde mig flög hon in under buren.. shit ..och hon sprattlade så mycket så fick inget grepp heller..tillslut tog jag en handduk och bara bestämde mig att NU SKA HON IN haha .. men vad är normalt? hur lång tid borde det ta innan dom blir tama nog att komma utanför buren? det blir ju också svårt att städa ordentligt om man inte tar ut dom, kan bara plocka upp bajset just nu ju .. och hur kan jag träna dom att bli tama, är det bara att forstätta sticka in händerna och sånt? skulle behöva hjälp med sånt, för vet inte om jag gör något fel eller om det ska ta lång tid?
Nu blev det här ett långt inlägg men ..
Jättetacksam för svar!

Nali
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Försök att ge dom lite godis och klappa dom medans dom äter

Miss Lalona
0

Ibland måste råttorna få ta sakerna i sin takt tror jag. En av mina råttor blev ett tag rätt osocial så jag väntade ut honom. Jag satt vid buren och pratade med honom, bjöd på godsaker då och då utan att klappa honom. Sedan efter någon timme började jag klappa lite samt ge godis och efter ett tag så gick han ut ur buren självmant för att nosa på mig. Då ignorerade jag honom för att han skulle få nosa och krafsa på mig i fred. Efter ett tag så klappade jag lite. Vissa behöver tid och ju mer framåt du är, desto mer kommer dem att backa. Kan tillägga att min råtthane är en kelgris nu.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

[linneaz]
0

okej :D ja nu är dom mer nyfikna än rädda för mina händer.. men efter smitningen igår så förstår dom att när luckan öppnas kan man klättra upp på den så är man fri. och dom hänger där och ser så söta ut och jag SER att dom vill ut, MEN..! dom är liksom inte fasta vid mig än, jag känner att jag inte vågar ta ut dom förrän dom är tama nog att komma till mig eller inte få anfall när jag försöker lyfta dom, liksom igår hon var verkligen livrädd för mig. får lite ont i hjärtat när jag ser att dom vill ut men vet att det inte går förän dom blir fast vid mig ..

Lamina
0

Ha dom lösa på sängen eller soffan? Är dom inte allt för smarta/våghalsiga kommer det dröja ett tag innan dom lyckas fundera ut att dom kan hoppa ner på golvet. Då kan du sitta brevid så dom själv kan komma fram och nosa och klättra på dig så dom kommer fram till att du inte är så farlig. Flört

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[linneaz]
0

men dom vill liksom inte att jag lyfter dom .. :p måste göra det för att få dom till sängen .. och tänkte innan att klättra runt uppe på buren skulle vara något bra men hon hoppade ju ner på golvet därifrån igår så .. haha

Jespersen
0

Hoodtröja och låta dom klättra upp själva? :) Har funkat på mina rädda zooisar. När dom väl har fått smak på att komma ut ur buren och vara hos dig så kan du börja lära dom att använda dina händer för att komma till olika ställen tex. om dom hoppar upp i din hand så hjälper du dom upp på burtaket/någon annanstans dom gärna vill.

I början kan du ju bara stå precis utanför buren och låta dom springa ut på dig, så att dom fortfarande har lite trygghet i att buren är i närheten :)

[linneaz]
0

okej .. :) har läst på många forum osv att man ska få upp dom på sig och sen liksom gå runt med dom och sådär.. men när jag har händerna i buren är dom på dom och klättrar och håller på, så problemet är nog inte att dom ska komma upp på mig, problemet är att jag är såå räddd att dom ska smita ner som den ena gjorde förut.. det gjorde henne mer rädd än tam kan jag säga att jag fick jaga henne .. sätter jag mig i sängen med dom är jag rädd att dom ändå hoppar ner på golvet , för hon som rymde hoppade ungefär en halvmeter om inte mer för att komma ner från buren ..
dom vill verkligen komma ut ser jag och jag MÅSTE städa buren haha .. önska jag hade något mer tomt rum än mitt rum .. mycket att gömma sig under där

Lamina
0

Haha, jag hade samma problem en gång, råttor som gömde sig under saker och vägrade komma fram. Har tagit bort allting som dom kan gömma sig under, t.o.m. benen på sängen. Har inga sladdar som dom kan bita på heller… När jag tänker efter så är det nog jag som sover i råttrummet, inte råttorna som bor i mitt rum. Obestämd

Om dom är och klättrar på dina händer så kan du ju greppa dom och sätta upp dom på axeln. Det ska mycket till innan en råtta hoppar ner från axeln. Tar du ut dom lite varje dag så lär dom sig snabbt att du är den trygga punkten.

Om du behöver städa buren och inte vill ha råttorna ute så kan du sätta dom i en mindre bur tillfälligt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajik
0

jag gav mina nått gott! majs tex, först visade jag att jag hade majs i handen, sen varje gång dom kom närmare luckan gav jag dom varsin. sen efter ett tag började dom klättra upp i luckan och då la jag majsen i handen. sen när dom vågade sätta en tass på mig la jag majsen länge och länge upp på armen, tillslut va dom på axlen!                                 men kom ihåg att inte ha för brottom!

lycka till! :D

En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se

[linneaz]
0

haha! men den ena har varit och klättrat på mig idag och jag har hållt lite i henne innan hon sprang in i buren igen .. men den andra bara sover och hon är inte alls lika framåt. ska jag då försöka kämpa mer med henne eller ska jag fortsätta med den andra så kanske hon visar den andra att jag inte är farlig?

det där med liten bur va smart .. bara jag hade nån ..

[linneaz]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu är jag liiiite lättad .. städade nyss buren. jag kom hem idag och kände ba att neejj.. de luktade liksom äckligt i mitt rum, de va bajs och fläckar överallt och allt var bara huller om buller.. kan inte säga att dom inte blev rädda när jag började röra om, men fick så ont i hjärtat av att se de där .. 100 gånger bättre att dom blev lite rädda än att bo i den svinstian ..bytte hela underlaget, och tog ut en sak i taget och diskade av..  nu känns de lite (bara LITE) bättre att dom inte får komma ut .. Glad

sarakaka
0

Försa dagen undersökte dom buren mycket men var ändå väldigt nyfikna på mig. Lite försiktigt började de sniffa på mig. Först lät jag dem sniffa genom gallret så de ändå kunde känna trygghet bakom det.
Sedan öppnade jag och lät det vara öppet en kort stund sedan lät jag dem sniffa på mig och vänja sig vid att jag satt där.
De kunde komma ut på gallerluckan och titta lite för att sedan springa in igen.
Men rätt som det var smög en ut försiktigt och klättrade upp i mitt knä, bara för en kort stund men ändå! Efter det gick det bara framåt, och den andra råttan som är mycket blygare och försiktigare i största allmänhet blev också lite modigare när hon såg att hennes syster var hos mig och att det gick bra.

Så tålamod är nog viktigast men det är ju svårt att låta dom vara när en råtta är på vift utanför buren! Förvånad Jag hade också fått panik! Tungan ute

Men fortsätt bekanta dig med dem i lagom takt. Det var på kvällen en av mina råttor kom ut första dagen men hon var nog ovanligt modig tror jag, jag blev förvånad, hade räknat med blygare råttor!
Men hon var nog väldigt tam (helt orädd etc) efter någon vecka.
Min andra råtta, som är lite blygare, brukar fortfarande efter 3-4 veckor protestera när man lyfter henne tillbaka till buren men annars är hon inte rädd eller så.

Men allt beror nog på personligheten som man får anpassa sig efter. Jag kan t.ex. inte leka lika mycket med den blyga råttan men det respekterar jag. Hon leker med mig när hon vill.

Din råtta är jättesöt förresten och det är bra att du städat fint när dom får vara i buren. Kanske är bäst att de får vänja sig vid buren först och känna sig trygga där, låter som ett bra beslut du tagit!

Lycka till!! Glad

[linneaz]
0

älskar ditt svar! Glad tack!
har gått en vecka nu och det går sakta framåt , speciellt med den ena!

sarakaka
0

Vad roligt, vad har de gjort för framsteg? Glad

[linneaz]
0

båda två har klättrat upp på mig och klättrat runt massor, fast inte båda samtidigt .. :) och den ena har slutat skrika när jag lyfter henne haha

sarakaka
0

Aw vad gulligt, det är ju stora framsteg!

Wow, vad roligt!
Min ena som är blyg, varje gång jag lyfter henne tillbaka in i buren eller ner från någonstans hon inte får vara så piper hon en gång i protest men hon är inte spänd eller så. Hon tycker nog bara inte om att man håller i henne för hon klättrar mycket gärna på händerna.
Men önskar ändå hon kunde sluta pipa, det gör ont i mitt hjärta Rynkar på näsan
Lyckos dig, hehe!