Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 5253 ggr
[Ratass]
0

Mata med insekter

hittar inte den förra tråden om att man kan mata råttor med insekter som zophobas och syrsor från djuraffärn. Testade själv idag och snacka om att det blev full rulle i buren, specieltl då det bara fanns en larv kvar :P

Är väl bara nyttigheter å sånt i dem antar jag vilket är bra. Men tror ni de kan bli dåliga i magen av för mycket. Dålig i magen blir de väl om de bara äter sånt som allt annat :P Men ja, ger ni dem det bara som godis då?

Var väl nån här som odlade själv också har jag för mig :O Vad är det som krävs?

hus-musen
0

Mina får inte insekter eller larver över huvud taget faktiskt. Men åtminstonde larverna innehåller mycket fett, så det passar väl mest som godis.

Qui dormit, non peccat

MoaL
0

Jag odlar själv, det är väldigt enkelt. ^^ Vad vill du veta?

För övrigt tror jag väl inte att råttorna blir särskilt dåliga i magen av mycket insekter, men tänk på att insekternas näringsvärden beror på vad de själva har ätit. Alltså är insekter från djuraffär sällan särskilt nyttiga då djuraffärer oftast är dåliga på att utfodra dem - med andra ord: vill man få dem nyttiga ska man låta dem gå i en petbox eller liknande med foder ett par dygn innan man serverar dem till råttorna. Glad

Här är för övrigt förra tråden. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Ratass]
0

Hur man odlar typ antar ja, det enda jagvet är att larverna blir stenhårda skalbaggar som ingen äter :P

Vi matar dem med apelsin och sallad, grönt..

MoaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så det är zophobas du vill odla? :) I sådana fall köper du ett gäng larver (eller skalbaggar om du hittar det, mycket enklare Flört).

Tillbehör du behöver:

• Burkar med lock
  • Kokosmull (köpes på djuraffär)
  • Två petboxar med lock

Låt larverna äta ett par dagar hos dig först. Därefter gör du enklast så att du placerar larverna var för sig i små burkar med fuktig mull och lock.

Efter en tid kommer de att rulla ihop sig.

När de har legat ihoprullade i en vecka eller två (jag har aldrig mätt tiden), så ömsar de ut till nymfer.

De ligger som nymfer i ett par veckor innan de ömsar ut till skalbaggar. Man ser när skalbaggestadiet närmar sig genom att nymfen blir mörkare uppe vid och på huvudet och ögonen.

Den färska skalbaggen är alldeles gulvit och mjuk (som en nyömsad larv eller nymf), så den måste få några dagar på sig att hårdna innan den stoppas ned tillsammans med andra skalbaggar. Jag brukar ha omkring 3-5 cm djupt bottensubstrat i mina skalbaggars petbox, och med jämna mellanrum häller jag ned den mullen med de små larverna i den andra petboxen ("larv-petboxen"). Man bör inte ha skalbaggarna tillsammans med larverna, då larverna dödar skalbaggarna när de blir lite större.
Larverna trivs bäst om de får ha ett bottensubstrat som är omkring 15-20 cm djupt, och mullen ska hållas fuktig. Då och då har man turen att de ömsar ut till skalbaggar där i också. ^^

Larverna är förstås till en början väldigt små, så det tar några månader innan de är i samma storlek som på djuraffären, men med tiden så kommer man att ha zophobas i alla möjliga storlekar.

Skalbaggarna är honor och hanar, så det krävs minst en av varje för att det ska bli små larver - men jag har ingen aning om hur man ser skillnad på kön. :P Däremot kommer det snabbt som attan larver om man har av båda könen, och dessutom ser man dem ofta para sig.
Skalbaggarna lever vanligtvis i drygt ett år.

Annat som är bra att ha till skalbaggarna är saker att klättra på och gömma sig i/under, eftersom det inte är ovanligt med heta slagsmål mellan baggarna. Jag skulle tippa att det är hanarna som slåss med varandra, men jag är inte säker. Testosterooooon. ;)
Jag brukar spreja vatten eller ha en låg vattenskål till mina skalbaggar, eftersom de faktiskt är ganska törstiga av sig. Dessutom ska man utfodra både larverna och skalbaggarna med frukt och grönsaker. Huvudfodret här hemma är vanligtvis exempelvis morot, äpple, broccoli och liknande. Man ska inte servera sådant som lätt möglar, som torrvaror (havregryn, bröd och liknande som man till exempel matar kackerlackor med).

Jag är väldigt förtjust i mina skalbaggar, jag tycker att de är jättesöta. :) Nackdelen med dem är att de tyvärr luktar ganska illa när man tar i dem och när de blir stressade, så därmed hanterar jag dem nästan aldrig om det inte är nödvändigt.

Jag vet inte om jag har missat något. I sådana fall är det bara att fråga. Glad

Ihoprullad larv:

Mvh,
Moa

MoaL
0

Nymf:

Mvh,
Moa

MoaL
0

Nymf från sidan:

Mvh,
Moa

MoaL
0

Storlekar skalbagge vs. larv. ^^ (Ursäkta att bilden är så mörk.)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Jag tycker att skalbaggarna är riktigt vackra, med fina täckvingar. Glad

Mvh,
Moa

Miss Lalona
0

intressant, blev nästan sugen på att föda upp skalbaggar nu. Fast jobbigt om man fäster sig vid de små liven så skall man ge dem som föda sedan :)

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

MoaL
0

#9 Fast man matar ju inte med skalbaggarna utan med larverna. :) De blir så många så dem får man inte samma relation till. ^^

Mvh,
Moa

Allamej
0

Jag har en annan bisarr fråga, kan jag vo täclvingarna till smyckestillverkning? Jag har inga som helst problem med att använda delar av insekter i smycken. Ingen moralklocka ringer någonstans.

Har någon mer än 4 ben så får jag panik och resultatet är att jag vill se det dött.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

MoaL
0

Men Allamej, euuuuh! SkrikandesTungan ute Din moralklocka måste lagas. Flört Fast nog måste det gå, men för baggens skull måste du förstås avliva den först - och jag har aldrig avlivat en skalbagge utan att mosa den totalt, så då får du lista ut hur man gör det på bästa sätt. Men det krävs en hel del arbete innan du väl då har tillräckligt många skalbaggar. Annars kanske du kan ta kontakt med någon som odlar zophobas. Jag menar, skalbaggar dör ju lite då och då, och vingarna finns ju kvar (tills man slänger den döda insekten förstås).

Mvh,
Moa

Allamej
0

Du är den enda jag vet som odlar insekter :)

Och jag är inte den första som  har idéen, jag har sett fantastiska smycken med skalbaggsvingar infattade in pärlor :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Ratass]
0

ooh så utförligt å bra :D Aldrig sett en nymf :O vi har fått skalbaggar nån enstaka gång i affärn. och ja de luktade f*n, ungefär som de där svarta man kan hitta ute som är rätt stora med hemska käftar >.<'' såna hade jag som husdjur som liten Oskyldig

Baggarna parar sig, check, behöver de nått i trä eller blad, tänkte om de lägger ägg nånstans. och bör man separera de nykläkta or whatever från baggarna?

[Ratass]
0

fick se av en slump på bdb att nån som födde upp egna hade larver å baggarna p en petbox med typ havregryn som bottenmaterial O.o

MoaL
1

#13 Åh, jaså? Jag kanske ska spara vingarna från döda baggar åt dig då? :P Men det finns säkert mycket reptilfolk som odlar insekter också. Det går ju att fråga på reptiler iFokus eller något annat reptilforum?

Det är klart, allt finns. ;) Jag har sett "konst" med döda flugor också. ^^

#14&15 Haha, jag har aldrig luktat på sådana skalbaggar. :P

De lägger ägg på allt, både i bottensubstratet och på eventuell inredning. Inredning är som sagt bra för att de ska kunna gömma sig från varandra om det blir slagsmål, men då är det bra med inredning som inte möglar i det fuktiga bottensubstratet. Alltså exempelvis en mangroverot eller stenar eller något liknande. :)

De nykläckta larverna klarar sig bra, så länge de har såpass djupt att de kan gräva ned sig. Ha åtminstone tre centimeter djupt, och så häller du över mullen med larver i en ny petbox efter ett par månader, och så i med ny mull åt baggarna. Du lär också märka att larverna växer olika fort. Man måste vara noggrann med att lägga morot/äpple/whatever på bottensubstratet till skalbaggarna så att även larverna kan äta, då de annars börjar äta upp varandra.

Vad är bdb? Njae, det skulle jag inte rekommendera. Så håller man möjligtvis mjölbaggar/-mask, men jag skulle aldrig hålla zophobas så. Dessutom trivs de bäst nedgrävda, och även om de "bara" är insekter så tycker jag att man gott kan hålla dem så att de trivs. :)

Mvh,
Moa

[Ratass]
0

bdb=bilddagboken :)

MoaL
0

Aha. ^^

Mvh,
Moa