Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 614 ggr
Zolah
0

nån som vet? ( mat )

fixar gröt åt mina små tjorvar där jag blandar i lite rester, bla majs.

Det är så att jag har en massa blåbärs kräm kvar sedan min pojkvän åkte, så jag har blandat ner ungefär en tesked av det i gröten deras  ( jag äter inte kräm så ) .

Finns säkert socker osv i den men tänkte att blåbären skulle vara bra för dem, och att sockret skulle bli så pass utblandat att det inte skulle vara så farligt. ( är ju ungefär 3dl och en tesked av krämen ). Kommer dock nog inte ge dom av krämen varje dag :P

Så, kort undrar jag om blåbär är bra för dom? har kollat mat artikeln men det står som inget om det där.

annars har ni några förslag vad man mer kan blanda ner i gröten för variation?

Zakaraa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad är det för sorts gröt?
Päron vet jag några som blandar i havregrynsgröt. Men du kan ju i stort sett blanda i vad dom helst egentligen ;P Ärtor fungerar nog det med xD

ang blåbär så är ju det väldigt nyttigt med precis som för människor är överkonsumtion inte bra så det samma gäller nog råttor också. I liten mängd kan de äta men jag skulle inte ge dom krämer för det är så otroligt mycket socker i det

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zolah
0

havregryns gröt :)

Päron? kan dom inte bli lösa i magen av det? ( för det blir jag xD )

Den här krämen är ju det som är över sen killen, har bara gett dom två gånger av den. Men jag har frysta blåbär/hallon i frysen så det skulle vara lätt att byta ut :)

Sitter och funderar om man skulle kolla om man kunde blanda ner nåt kött i det också, men vad skulle vara bra/billigt? Det jag äter just nu är väldigt kryddat eller har speciella ingredienser som jag inte tror är nån hit ( mycket asiatisk mat på G, så soja osv används flitigt ).

skulle ju kanske kunna tillreda lite av min pollock och tillsätta? undrar om den är nyttigare rå för dom då? - kliar hakan -

det här med mat till rådisar är svårt ._.

Dramatik
0

Blåbär är jättenyttigt, men som med allt annat i lagom mängd. Har du ändå frysta blåbär så byt ut krämen mot dem och kasta krämen:)

Äter själv inte fisk, men har för mig att pollock är fisk och det är ju nyttigt det också för råttorna. Jag är lite skeptiskt till rå mat så jag personligen hade nog kokat den lite lätt iaf. Men man kan nog ge rått också om man hellre vill det:)

Angående päron så har jag aldrig märkt att mina blivit lösa i magen av det iaf, men jag har aldrig gett dem några mängder heller för den delen:)

Zakaraa
0

Det är väll individuellt, jag blir inte ett dugg dålig av päron medan du blir så det är nog samma sak för råttorna, mina har aldrig mått dåligt av det (vad jag kan se).

Allt du ger ska du ju ge i lagom mängder
Ger man för mycket blåbär blir man hård i magen, ger man mycket russin blir man lös i magen osv så allt handlar ju om i vilka mängder man äter/ger råttorna.

Jag tycker du ska koka fisken, men det bestämmer du ju också själv men jag personligen kokar det. Mina fick pollock så sent som i går kväll tillsammans med grönsaker.

Zolah
0

#3 man kanske kan ge dom varannan dag eller så? för, när vet man att man ger dom för mycket? för mycket kan ju vara att dom har fri tillgång till det osv. väldigt luddigt utryck igentligen ^^;

Kommer jag nog göra :) men hur är det med hallon då? sedan kom jag tänka på att det stog väl i ' vad man inte ska mata sin råtta' att man inte skulle ge dom apelsin pga c vitaminet eller så för det var destruktivt för hannar? och finns inte det i både blåbär och hallon? ._.

Jo det är det, älskar pollock :3 så det äts flitigt av mig, samma med lax ( brukar tillaga en speciell bit till dom utan krydda ). är det inte så att bara kyckling ska man vara försiktig med? - undrar vad skillnaden mellan rå och tillkokt är igentligen.

ok :)

Zolah
0

ok :) , men kan ju testa. jag lär väl märka rätt snabbt ^^

Jo, det vet man ju. Ska försöka hålla till typ, tallriks modellen ? fast, för råttor? xD det där lät inte lite knas ._.

tror jag gör som jag brukar, kör in den i ugnen med vatten och lite salt. ( kanske ingen alls då det är till råttorna )

Zakaraa
0

Yes kör på tallriksmodellen :) Men du kan ju ta ställning själv till om du vill ge kött varje dag eller inte (vet att många inte ger det)

Jag tror at Pollock är den populäraste fisken här hemma :P (till och med bättre än lax! :'O) och jag kokade den bara i vatten

sarakaka
0

När det är riktig lyxfest för mina råttor så ringlar jag lite blåbärssoppa på en knäckemacka eller på deras mat.
Då blir de helt tokiga, blåbärssoppa är det bästa de vet.
Den har inget tillsatt socker.