Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1164 ggr
xLillaMy
0

Introducera Ny Råtta?

Mina två små hanar kommer förhoppningsvis (om allt går som det ska) få en liten kompis snart!
Vecka 24 är han leveransklar!

Det jag undra över nu - är lite tips på hur jag ska introducera dem för varann, vill ju helst slippa så mycket bråk och stoj som möjligt.

Så, kom med tips!
Bomba, jag suger åt mig allt som en svamp.

hus-musen
0

börja med att läsa artikeln vi har om introducering, den ligger under artiklar kategori "att vara råttägare" så kan du ju ställa frågor sedan=)

Qui dormit, non peccat

xLillaMy
0

Åh, hade totalt missat den artiklen :$

Well, frågor nu då:

ang karantän:
Tänkte tidigare på vad man skulle kunna göra för att minimera risken med smitta och har inte tänkt på karantän förrut, men dte var ju smart!
Grejen är den att jag verkeligen inte KAN ha min nya baby i ett annat rum då min moder skulle ta livet av dem ifall hon såg dme i övriga huset .__.

så, vad ska jag gör?
Räcker dte om jag har den nya råttan i en annan bur i andra delen av rummet? :s

hus-musen
0

Om de ska vara en riktig karantän så ska den nya råttan inte ens vara i samma hus som dina andra.I karantän ska den nya sitta i 6 veckor. Men tar du hem en enda unge så kan den såklart inte sitta ensam i 6 veckor, så du läre sätta ihop dem med båda dina råttor.

Personligen har jag aldrig varit särskilt noga med karantän, har aldrig avlat eller haft särskilt många råttor så ett lättare virus/bakterie hade inte varit något problem. Men i dagens läge beroende på vart råttan kommer ifrån så hade jag inte chansat..

Qui dormit, non peccat

xLillaMy
0

Vad komplicerat allt blev nu :/

hus-musen
0

#4 nej då inte alls=) Du läre bara bestämma dig för att du ska sätta ihop dem på en gång=)

Qui dormit, non peccat

xLillaMy
0

Men inte med en gång en gång?
Jag menar, jag kan ju inte bara sätta ihop dem? o.O
de lär ta livet av den nye…

hus-musen
0

#6 Om dina råttor tar livet av den nya ungen så har de allvarliga temperamentsfel och borde själva bli avlivade i mina ögon.

Det står precis i artikeln hur man kan gå tillväga, låta dem känna lukten av varandra, låta dem mötas på en neutral plats, storstäda buren mm=) Så följer du de stegen så kommer de att funka bra antagligen! det stod ju även varningstecken man ska hålla ögonen öppna efter. du kan oxå bada dem innan du släpper in dem i buren så alla luktar lika.

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

Vanliga "privatpersoner" som tar hem en bebis brukar inte ha karantän. Det är för uppfödare det är viktigt, och då låter man flera bebisar sitta i karantän tillsammans. Det är inte snällt att låta en bebis sitta ensam i flera veckor.

provson
0

Tack för alla toppensvar! Artikeln var också väldigt bra, jag känner mig nu inte alls lika nervös för hur jag ska introducera min nya lille vän. Jag trodde nämligen också att den var tvungen att sitta i karantän i sex veckor och blev helt rädd, den stackarn kommer ju att ha dött ensamdöden innan dess!Glad I morgon kommer den nya lilla råttan, så min Frank inte behöver vara ensam någon mer dag.

Mvh

Provson