Damn, dammråttor! xD
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hade herrarna lösa vid min dator i köket, såklart bestämde dom sig att det var coolt att sova bakom min dator. Fick lite små ångest och la mssa kökshandukar ovanpå sladdarna utifall dom fick för sig att gnaga på dem.
Men dom sov där och var så lugna och fina att jag fick ett extremt sug att filma dom små propparna :)
Haze är den vita ' Silver Fawn ' Hannen
och Bly ' Blue steel ' Dumbo
( försöker lära mig pälsar, så ni får rätta mig. Tror Blue Steel ska stämma då det står i Blys papper )
Så varsegod och njut av mina fuzzbutts :3
Hoppas Videos på råttor räknas som ' Bilder '

Fy va fina! Ligger och myser i datorvärmen :)
Grejjen är, det är inte speciellt varmt heller.Det blåser svalt, men dom ville absolut ligga där och inte i sin låda :)

Haha myser bara för att det är där du är
åh sicka gosisar!
Sant, dom är väldigt sällskapliga.Hade tänkt vara schysst och låta dom springa runt en gång, låste in katterna och allt men det slutade med att dom stannade hos mig hela tiden. Dom föredrar att springa i soffan och tex bordet. lat pojkar ^^
Naaw, vilka sötnosar. :P
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Sötnosar:)
Angående färgerna så måste jag bara säga att silver fawn är en gammal färgbenämning, den färgen heter amber nu. Och den råttan du skriver är amber är vit? Var den mer orange från början? Har den röda ögon eller rubin? Tycker de ser rubin ut på filmen, men det är svårt att se. Har den rubinögon så är det inte en amber iaf. Var den striped/husky roan från början?
Den andra som du skriver är blue steel är bara en vanlig blue. Blue steel finns inte, däremot har det funnits steel blue, men den färgen tog de bort igen för de kunde inte bevisa att den var en egen färg tror jag att jag läste någonstans för länge sen.
Det är jag som fött upp Haze och tro mig, han är inte vit han är silverfawn, jag vägrar att använda mig av termen "amber" eftersom det är en helt annan genuppsättning och termen har tagits från finland. Han är dessutom helt otecknad.
Vi här uppe har börjat få fram väldigt mörkt blå råttor. Jag väljer att kalla dom mörkblå efter att Johanna sa det men om Sockerråttan valt att regga dom som steel blue så är det upp till henne, jag säger mörkblå tills motsatsen bevisats. Kan säga att det syskonbarn till Bly som jag har här hemma blev ännu mörkare efter sitt första pälsbyte.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#8 Nja, fast amber är inte en annan genuppsättning än silverfawn. Däremot så bytade man från silverfawn till amber för att folk missuppfattade och trodde att silverfawn var en silvrerad fawn, vilket det inte är.
Bly på filmen är en blue, även om han är mörk. Jag har också en mörk blue men jag tror de blir så när de är bra blue och inte de vanliga blaskiga blue som man ser överallt. Hur kan man regga som steel blue om färgen inte ens finns kvar?
Ta upp detta med Johanna Ivarsson, jag är helt övertygad om att hon kommer att dela min uppfattning i båda ämnena. Och jo, den finska amber är en annan genuppsättning än den svenska silverfawn.
Om någon av dom vänliga själarna som kan augotigenetik kan komma in och svara så får dom gärna det annars kan nog Johanna svara på det med.
Edit: Hittade själv
Amber - AA BB CC MM pp RR pepe
Silver fawn A- pp
Så att börja kalla silverfawn för amber var ju bara fruktansvärt dumt.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ja, kanske skiljer det sig från den finska. Men beteckningen amber i sverige är ersättaren för silverfawn och alltså menar man att amber är en silverfawn, så varför du blandar in den finska amber i diskussionen förstår jag inte.
A* pp betyder bara A*= Agoutigruoppen pp=röda ögon.
Silverfawn AApp = AA = agouti pp = rosaröda/röda ögon, bleker färger
Amber - AA BB CC MM pp RR pepe
Detta är hur de olika genuppsättningarna ser ut. Därav anser jag att det är idiotiskt att döpa silverfawn till amber eftersom det är så stor skillnad genotypmässigt men fenotypen är densamma. men om man ska avla och är intresserad av genetiken så är det katastrof. dock spelar det ju noll roll på fenotypen.

Fast AApp är ju amber det också, det är bara inte den fullständiga genotypen.
Precis som att blue tex. är aagg men den fullständiga genotypen ser ut såhär: aa BB DD CC gg MM PP RR pepe
Alltså är de två du skriver om precis samma så jag förstår inte varför du tjafsar om att de skulle vara olika? Det ena du skrivit är fullständigt, det andra inte.
Det är som om jag skulle säga om blue då att blue är aagg men aa BB DD CC gg MM PP RR pepe är en helt annan variant, vilket det ju inte är.
Hänger du med?

Lite tydligare:
Amber (AApp):
AA BB CC MM pp RR pepe
Blue (aagg):
aa BB DD CC gg MM PP RR pepe
Jag orkar inte tjafsa. Jag sa bara att han inte var vit.
Om du vill ha fullständig information om att amber och silverfawn inte är samma genuppsättning så vänligen kontakta tex Johanna, eller nån som ens håller på med augotigruppen så blir allt utrett.
Bifogar bild på den vita råttan som bebis

Jag vill inte heller tjafsa, bara visa att du inte har rätt för dig. Jag behöver inte heller kontakta Johanna då genuppsättningen står klart och tydligt här ovanför och jag försökte till och med förklara det. Alla kan ha fel så det är väl inget mer med det:)
haha, fuzzbutts! <3
Vilka underbaringar!

Det står Blue på registreringspapperet
Mia//
Allamej och Dramatik, jag vill inte vara taskig men om ni ska diskutera mer om vad som är rätt eller fel kan ni ta det via PM? känns som det blev lite tråkig stämning.
#15 gud vad han var söt då :) Minns när jag hämtade han och hans bror, som små vattenballonger och härligt bäbis fläsk <3
18# ja x)
19# Mm, jag känner jag haft mycket tur med mina djur :) Kommer ju från super bra uppfödare med ^.^
Rättelse: Bly är blue, bara jag som tjorvade runt med orden litegrann. Kollade på SRS hemsida och missförstog, trodde att s-blue var steel blue men fick det bätte förklarat av Mia - hade helt missat ett ställe på pappret på baksidan
Vad söta, ligger bakom datorn och putsar varandra! ^^