Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1173 ggr
Fillifionkan
0

Djuraffär eller uppfödare?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej Skrattande

Jag har blivit helt förälskad i råttor och ska därför låna hem min kompis små tjejer och se om min lillebror reagerar (han är allergiker). Om han inte gör det har jag redan bestämt mig för att skaffa 2 eller 3 st råtthonor.

Då kommer vi till det "svåra". Jag har läst och helt klart förstått att det är bäst att köpa råttor ifrån uppfödare, dock verkar det ganska svårt att hitta en uppfödare. I närheten finns det ingen registrerad från SRS och jag vet inte hur jag ska hitta några privata sådana. Någon som har tips på uppfödare inom Uppland?

Man har hört så mycket dåligt ifrån djuraffärer, och jag vill gärna ha hem handtama och hanterade råttor som inte är inavlade eller som man inte vet ålder på… 

Vart kommer era råttor ifrån, djuraffärer eller uppfödare? det känns som att alla här har väldigt tillgivna och trevliga råttor, oavsett bakgrund. Det kanske inte spelar någon roll? vad vet jag, kom gärna med tips! Flört

Lancia
0

Kul att du är intresserad av att skaffa råttor, och du gör mycket klokt i att ta hem råttor på prov, det händer tyvärr allt för ofta att folk köpet på sig djur som dom sedan inte visar sig tåla och sedan måste göra sig av med.

I uppland finns det ett par uppfödare, och det finns många bra uppfödare som inte är registrerade hos SRS. I uppsala finns bland annat Rackarns.

Här finns en Uppfödarlista med ytterligare några förslag.

Vi råttfolk reser ganska mycket, och om du skulle hitta en uppfödare i någon annan del av landet som du skulle vilja köpa av, så går transport att lösa 99% av gångerna.

Hur råttorna blir som sällskapsdjur kan vara lite av ett lotteri när man köper djuraffärsdjur. Dom kommer ofta från zoogrossist och där är det ingen selektiv avel som gäller utan fertila djur paras oavsett. Uppfödare, inte alla men dom som är seriösa och vettiga, avlar på temperament i första hand. Det finns givetvis aldrig någon garanti på att det blir tip top där heller, men oddsen på att få trevliga djur är betydligt bättre.

Köper man i djuraffär stödjer man allt som oftast, som tidigare nämnt, grossistaveln. Detta sätt att föda upp djur på är fruktansvärt, ett otroligt psykiskt och fysiskt lidande för djur att leva som dessa gör. Vissa affärer tar in från uppfödare, men i regel kan man väl säga att en seriös uppfödare inte lämnar in sina ungar till zooaffär då man vill kunna träffa sina köpare för att sedan kunna följa ungarna vidare i livet. Uppföljningen är viktig för att man skall kunna förbättra sin temperamentsavel ytterligare etc.

Lycka till och fråga på om du undrar något! :)

Fillifionkan
0

Hej!

Tack för hjälpen, har varit inne och tittat lite, vill inte hoppas allt för mycket då han kanske svarar negativt på råttor men kan vara bra att ha lite koll :)

Att djuraffär vore ett alternativ tänkte jag främst då det verkar svårare att få tag på råttungar via uppfödare, det kanske inte finns några tillsalu eller att många är snabba att tinga. Men jag vill absolut inte stödja grossistaveln, det är synd om djuren som blir utsatta för det.

Vi får se hur det blir :) hoppas på det bästa, för ett tag sedan var det jag som satt igång ett "rått snack" i klassen, nu är jag den enda utan råttor :P

wintermynta
0

Du har även Ladugårdens som är reggad, bor visserligen i stockholms län men transport går alltid att lösa.
Ett bra sätt att träffa uppfödare och andra råttintresserad människor är att gå på utställning.Det kommer vara en nu i Edebo utanför Hallstavik som är väldigt mysig.

Sen vet jag att det är en babyboom på gång just nu så att få tag på bra uppfödarråttor borde inte vara några problem. Bara man presenterar sig själv och berättar om vad man kan erbjuda för hem åt ev råttungar och visar ett genuint intresse så kommer det gå bra.

fayefaye
0

Mina två råttor kommer från en djuraffär. De har fint temperament och är över två år gamla nu, de har aldrig varit sjuka heller. Så man kan ju ha tur om man köper i djuraffär också :) Men skulle jag skaffa nya råttor nån gång så skulle jag nog köpa från en uppfödare istället.

Arrowhead
0

mina fyra små tjejer kommer oxå från djuraffär och dom e jättemysiga, inge fel på dom :)

busigdemon
0

Rackarns finns ju i Uppsala

Shannaras (tidigare SRS) i Örbyhus

Ladugårdens (SRS) i Hallstavik

Brisbys (SRS) i Skogås

Olydias (SRS) i Trosa

Cosmonitas i Västerås

Så vitt jag vet så följer alla dessa SRS rekomendationer och finns i eller strax utanför Uppland. Men Uppland är ju stort och kan bli långt att åka till många utav dessa. Men transport halvvägs eller liknande brukar som tidigare nämnt inte vara några problem =) Lycka till med "allergitestet"! Varit med om det själv, är "drabbad" med astma, men klarar råttorna bra tack och lov!

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Fillifionkan
0

Tack så mycket för alla tips om uppfödare! har en väldig lust att intresse maila, dock väntar jag ju ivrigt på Gucci och Prada som kommer på onsdag. Hoppas innerligt att det ska funka nu, det ända jag gjort den senaste tiden är att läsa/titta på råttor Oskyldig

naaw
0

Håller tummarna för er! :)

Fillifionkan
0

#8 tack, behövs! Skrattande

Fillifionkan
0

Idag hämtar vi dom :D

Fillifionkan
0

Han har upptäckt råttorna och verkar ganska intresserad, ser ganska ljust ut eftersom att han sagt att han inte känner något :D ihhhh hoppas att det fortsätter såhär! Oskyldig

naaw
0

#11 Vad bra! :D Hoppas att hans allergibesvär fortsätter hålla sig borta.

Fisfia
0

Jag har råttor som kommer från djuraffär och de är inte särskilt sociala och gillar inte att bli hanterade. Detta kan dock bero på att de tidigare ägarna hanterade dem för lite. Men jag hejar också på att skaffa råttor från seriösa uppfödare! Minst risk att få tråkiga överraskningar och minst risk att stödja något som är etiskt fel. Sen har man ju ofta "livslång" support från en uppfödare också som faktiskt bryr sig om "sina" råttor.

Hoppas lillebror fixar råttorna!

sarakaka
0

Hej du, hihi, kände igen dig direkt! Gissa vem! Flört

Jag köpte Elly och Ester i affär och jag har inga problem med dom. Elly är mer blyg då men de har ju olika personlighet över huvud taget. Men båda är friska, pigga och glada, äter som de ska och går på toaletten.

Klart man har hört skräckhistorier om zoo-affärer men jag var jättenoga med att undersöka deras kropp och om man kunde hålla i dom och sådär innan jag köpte.

Fast helst är ju uppfödare bäst… De har nog oftast en bättre uppväxt och bra gener.