Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1200 ggr
MoaL
0

"Kronisk bärare av SDA"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag ont i magen.

Jag läste precis igenom Hårlösa råttor-artikeln, och kände världen vändas upp och ned när jag läste följande stycke:

"Den hårlösa rnu/rnu råttan med dess undertryckta immunsystem, kan bära på många olika underliggande sjukdomar och SDA existerar normalt inte hos råttor med thymus (= betydelsefull del av immunsystemet), men båda virus kan rnu/rnu råttor vara kroniska bärare av. Utan thymus, är hårlösa rnu/rnu råttor förhindrade att själva tillverka antikroppar mot Sendai och SDA- och även om råttan inte uppvisar symptom så kan den sprida dessa virus vidare till alla andra råttor i närheten. Det finns ingen karantän tid som kan ändra på det!"

Jag har ju en nakenfis, Gizmo. Tänk om han har den genvarianten (rnu/rnu)?

Det står visserligen att den genomsnittliga åldern är nio månader, och han blir två år i juli, men "genomsnittliga" innebär ju inte att alla med den varianten dör så unga.

Tänk om han har den genvarianten, och att SDA fortfarande lever i mitt råttbestånd?!! Fy f*n och alla fula ord jag kan komma på om så är fallet. :(

Måste jag avliva min underbara Gizmo-gubbe för att vara säker? Usch, det känns som om mardrömmen bara fortsätter. Jag trodde ju att vi var trygga nu. Gråter

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Itchy
0

inte ska du väl behöva avliva din fina gizmo…det borde ju ha brutit ut tidigare iom att han är så pass gammal som han är, utifall han var smittobäraren

jag har oxo nakenfisar, och jag har inte märkt av några sjukdomar

You can't spell Bitchy without Itchy

MoaL
0

Nej, jag menar inte att han var den som drog in det, men eftersom jag nu har fått in det och han har smittats, så kan han inte bli av med det om han har genvarianten rnu/rnu eftersom nakenråttor med den varianten saknar thymuskörtel och därmed inte kan tillverka antikroppar mot viruset. :( Om detta stämmer och han är rnu/rnu så betyder det att vi fortfarande har SDA här hemma. Tänk om det bryter ut igen bland mina råttor?! Och jag kan ju absolut inte börja vara i närheten av andra råttor förrän han är död i sådana fall. Usch, kan ingen väcka mig? Rynkar på näsan

Mvh,
Moa

Lamina
0

Rätta mig om jag har fel, men en råtta som inte kan tillverka antikroppar borde väl dö ganska snabbt av ett virus, inte leva vidare och smitta andra..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MoaL
0

Man tycker ju det, men varför skulle det annars stå så i artikeln? Jag känner mig extremt osäker nu, tänk om jag har sådan eländes eländig otur att det stämmer och att Gizmo har genvarianten rnu/rnu? Båda hans bröder dog inom de första två dagarna när det bröt ut, och Gollum som dog först hann inte ens visa några sjukdomssymptom innan jag hittade honom död.

Mvh,
Moa

Allamej
0

Kroniskt innebär ju att det är något man lever med. Som jag tex. Kronisk asperger. Men i sjukdomssituationer så skulle jag säga att det du tror Moa är korrekt. Han är bärare.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

MoaL
0

Åh goda gudar, det är inte sant. Gråter Jag som var så lycklig att han överlevde, och nu måste jag ändå avliva honom på grund av det, trots att han är pigg, glad och frisk. Gråter

Mvh,
Moa

Zolah
0

Du kan inte låta han vara ensam råtta hos någon?

MoaL
0

Han skulle aldrig må bra ensam, då är det snällare att avliva honom. :( Dessutom vet jag ändå ingen jag skulle kunna eller våga lämna honom till.

Usch, nu blev mitt liv svart igen. Min fina lilla Gizmo. Rynkar på näsan

Mvh,
Moa

MoaL
0

Hur mycket lider de andra råttorna om han är kronisk bärare av detta? Kämpar deras immunförsvar dagligen mot viruset och bakterierna eller är de immuna?

Mvh,
Moa

Dramatik
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ett alternativ till avlivning är ju att låta honom fortsätta leva. Var han ändå snart två år så borde han inte ha så långt kvar. Och håller du bara fortsatt karantän under tiden plus en tid efter att han dött så borde det väl inte vara någon fara? Eller jag tänker fel nu?

MoaL
0

Det var det jag tänkte och undrade över (jag ändrade dubbelposten #9 till ett nytt inlägg om just det). Lider de andra om han bär det? Riskerar de att bli sjuka igen?

Mvh,
Moa

Allamej
0

Nej dom har ju utvecklat antikroppar så dom klarar sig fint.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

MoaL
0

Åh tack och lov, då får min goa lilla nakenfis leva livet ut. :) Du gjorde min dag - okej, natt - så otroligt mycket bättre nu.

Det som gjorde mig orolig var följande:

"Vilken annan råtta som helst kan bli smittad och deras immunförsvar kan bara hålla virusen i schack i några få månader. När immunförsvaret väl har gett vika blir resultatet åter infektioner, virusen går inte att bli av med."

Så det är helt säkert att mina inte kommer att drabbas igen? Vad glad jag blir i sådana fall. ^^ *lättad*

Mvh,
Moa

Allamej
0

Dom som bor hos dig nu har antikroppar mot SDA men om det kommer in en ny sjuka till dom eller immunförsvaret sviktar så kanske dom inte räcker till, men jag hoppas det för ingen ska behöva gå igenom det du gått igenom och särskilt inte 2 ggr

Terato
0

Men vänta lite, vad konstigt..

Var är källan till det här påståendet?

Jag menar.. Om han har SDA.. Och inte är sjuk.. Och inte kan bilda antikroppar.. Vad gör SDA då i hans kropp?

Borde det inte göra skada där eftersom han inte har något försvar!? Och finns det inte fler funktioner i kroppen som står för bildandet av antikroppar?

Min hjärna får bara inte ihop det! :P Fast det här med virus och bakterier är jäkligt svårt, jag fattar inte en bråkdel av det. Men vill nog ändå titta lite närmare på det här, jag tycker det låter så konstigt..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Såg att artikeln var puttad och hittade källan. Tyvärr är den borttagen på ursprungslänken!

Men fasiken, det här vill jag kunna förstå, jag får verkligen inte ihop det..

teratos.r8or.se

[Alenzi]
0

#15 Jag förstår inte heller :-/ *tass*

MoaL
0

Allamej: Jag hoppas verkligen att deras immunförsvar inte blir knäckt så att de drabbas igen. I sådana fall blir jag knäckt. :(

Terato: Ja det skulle vara väldigt intressant att få veta det. Hoppas att det är någon som har närmare information om detta som loggar in här idag. :)

Som det är nu kan jag bara hoppas att Gizmo inte är rnu/rnu, men det känns som att han inte passar in på någon beskrivning av de tre varianterna så det är ju i princip omöjligt att veta. Egentligen borde det nästan vara omöjligt att han har den genvarianten eftersom han lever och är frisk trots mycoplasma, CAR-bacillus och SDA, för att inte tala om alla vanliga förkylningar och diverse andra bakterier och liknande som finns överallt. Men jag kan inte vara säker, så jag är självklart inte så dum att jag törs riskera något.

Mvh,
Moa

hus-musen
0

#18 Ja fast man kan inte drabbas av samma virus två gånger, så dina råttor kan inte bli omsmittade av exakt samma virus, de har ju byggt upp antikroppar mot det. För att de ska bli sjuka så behöver det komma in ett nytt virus/samma virus men i muterad form. Om du tar in nya råttor och din nakis är bärare så kan han dock smitta dem.

Qui dormit, non peccat

alexfifan
0

Men alltså, om han blev smittad, och inte kan bilda antikroppar, borde han ha insjuknat och dött tsms med de andra när de andra råttorna bar med sig det till dig? Tänker väl lite i samma banor som #15, utan antikroppar kan ju inte sjukdomen/viruset hållas i schack alls?

Vet inte om jag är helt ute och cyklar heller…

you can't face the problem, if the problem is your face……

Banankaka320
0

Fast Gizmo är ju inte 100% naken :o Lite luddig ju

MoaL
0

#19 Vi får helt enkelt fortsätta vara i karantän tills Gizmo somnar in, för säkerhets skull. Både för mina och andras råttor.

#20 Som sagt så borde det ju vara så, men jag vet inte hur det fungerar. Varför stod det så i artikeln om de egentligen borde dö rakt av? Sedan är ju inte viruset i sig särskilt farligt eller dödligt, utan det är i kombination med exempelvis mycoplasma (som i princip alla råttor har) och liknande som det blir riktigt dödligt.

#21 Nakenfisar är inte nödvändigtvis helt hårlösa, de kan vara fjuniga också. ^^

Mvh,
Moa

alexfifan
0

Mm, mycoplasma bär de flesta råttor på som du säger. Och tillsammans med SDA, var det ju typ 100% dödlighet. Hade varit intressant att hitta en källa till det här, för jag tycker faktiskt att det låter rätt knappt att han skulle kunna bli bärare utan att hans kropp kan försvara sig mot viruset - dels därför borde han också vara känsligare än andra råttor i så fall, med eller utan mycoplasma i kroppen

you can't face the problem, if the problem is your face……

Banankaka320
0

#22 Ja, fast just den texten kanske menades mot supernaknaråttor :o

Lamina
0

Supernakenråttor? Naknare en sådär kan inte en råtta bli… Min nakenråtta, som jag vet med 100% säkerhet är fuzz (fz/fz), ser precis likadan ut. Alltså helt naken med lite fjun här och där. Enligt artikeln ska det inte gå att skilja dom olika sorterna åt, så alltså bör alla se likadan ut. Alltså helt nakna med lite fjun här och var…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Banankaka320
0

Okej! Trodde det fanns nakenråttor med inget hår alls, inte ens fjun o.o

Itchy
0

#26 det finns det oxo, men det är vanligare med fjunisar Kyss

Banankaka320
0

Blir förvirrad nu xD

Itchy
0

#28. det finns en typ av hårlös råtta som helt saknar päls, och så finns det såna med fjun, och så finns det även "patchworks" men som inte är så vanliga ;)

(men det är väldigt individuellt…mina 2 nakenflickor tex, ena saknar nästan helt päls medans hennes syster är mer eller mindre luden över hela kroppen)

Lamina
0

Det är väl lite som alla andra hårtyper, kan jag tänka mig. Vissa är väldigt "bra" (helt hårlösa) medans andra är lite "sämmre" (lite fjuniga här och där).

//Lamina

Terato
0

Jag tänker att man kanske ska vara lite skeptisk till den där artikeln eftersom den dels är borttagen, dels eftersom det bara är en källa och dessutom rätt gammal.

Jag förstår som sagt inte resonemanget men jag är inte särskilt bra på det här med bakterier och virus. Fast om man tittar på t.ex. AIDS så kan man ju gå omkring och bära på HIV utan att bli sjuk också så det kanske fungerar ungefär så.. Men när det gäller AIDS så handlar väl inte direkt det om att man saknar thymus så det är en aning annorlunda resonemang där..

Eventuellt kanske man kan rådfråga SVA, om man förklarar att man har en råtta utan Thymus och helt enkelt bara frågar om det här resonemanget stämmer, att de kan vara kroniska bärare av SDA och alltså smitta andra råttor efter karantäntiden gått ut. Jag brukar ringa växeln och förklara mitt problem och så brukar de bara koppla mig till lämplig person. De brukar alltid ställa upp och ge råd. Men de är heller inga gudar, ska man komma ihåg.

Sen håller jag med hus_musen, dina egna råttor är det ingen fara för Moa, de har redan bildat antikroppar och kan ju inte bli sjuka igen. Om du inte orkar gräva djupare i vad det är som gäller så kan du ju alltid bara hålla karantän tills den där hanen gått bort av ålder.

teratos.r8or.se

gulzebra
0

Fast thymus är ju just en stor del av immunförsvaret, inte hela immunförsvaret. Det borde väl således helt enkelt bli så att det då ligger kroniskt iom ett otillräckligt immunförsvar, men att det lilla immunförsvar han ändå har om han är rnu/rnu är tillräckligt för att hålla SDAn i schack. Eller tänker jag fel nu?

"nude rats have no functioning thymus. Instead they have brown fat tissue and a small and highly abnormal thymus rudiment. The lack of the thymus leads to immunodeficiency (no cell mediated immune response e.g. T-cells)."
http://www.ratbehavior.org/CoatTypes.htm#HairProduction

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram