Tudor har fått en knöl
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För fyra-fem dagar sen gick jag igenom Tudor från topp till tå och kände inget konstigt. Igår hade han en vindruvsstor knöl på halsen.
Vi ska till veterinären idag och se vad det är för något och hur vi ska gå vidare. Jag har redan bestämt att min gammelgubbe inte ska utsättas för avancerade åtgärder- hellre då att han får somna in i lugn och ro.
Tack och lov har han inte ont utan äter och dricker, klättrar och boar och ligger och vrålmyser i famnen precis som vanligt. Det enda jag har märkt är att Tudor är tröttare och att han dricker och kissar mer än förut. Men det behöver inte ha med "tumören" att göra- han är ju en gammal råtta och nån gång måste kroppen börja "ta slut".
Jag har haft honom sen han var 10 månader, nu är han 2 år och tre månader. Min plutt! :-) Önska oss lycka till hos vetten idag!
Lycka till! Hoppas det inte är något allvarligt.

Lycka till!!

Lycka till
Mia//
Lycka till med lilla tudor :) Nu vet jag ju inte hur den ser ut eller exakt vart den sitter men min Naima fick en knöl på halsen en gång (den dökupp från ingenstans över en natt) och det visade sig vara en svullen lymfkörtel. När jag ringde veterinären så sa hon att det går ner av sig själv och om den skulle bli så stor så den påverka andningen så skulle jag komma in med henne. Så har du tur så är det "bara" en svullen lymfkörtel. Håller tummarna för att din gammelgubbe får leva lite längre utan bekymmer :)
Råttis har varit lite snuvig de sista 3 dagarna så kanske kan det vara en svullen körtel. Sambon är på ingång med Tudor nu, vi ska åka tillsammans till vetten. Jag tittar in senare och berättar hur det gick.
Nu är vi hemma! Veterinären stack in en kanyl för att ta ett prov och då forsade blod ut. Det luktade inte illa och innehöll inget var. Det fanns inga cancerceller i kladdet, däremot immunceller vilket tyder på en inflammation. Det går inte att säga vad som orsakat det.
Tudor ska stå på antibiotika i 10 dagar. Efter det hoppas jag att han ska vara ok igen. Han ligger och sover, alldeles utmattad efter dagens äventyr. Han tyckte helt klart att det var oförskämt att bli ivägsläpad mitt på dagen -under den bästa sovtiden- och det skarpa ljuset i undersökningsrummet gillade han inte heller.
Medan veterinären gick för att analysera provet gömde Tudor huvudet i mitt armveck och knastrade och ploppade för fullt :-) Han vet hur man tar vara på tiden:-) En liten livsnjutare är vad han är! Jag är glad att få ha honom ytterligare en tid.
Vilken tur att det inte var cancer :D Hoppas Tudor blir frisk från inflammationen :)
Imorse såg Tudor likadan ut. Det har fyllts på med blod igen. Veterinären tycker att vi ska avvakta penicillinkurens verkan över helgen. Han fick första dosen igår kväll och det tar säkert ett par dar innan det "tar". Jag är glad att råttis inte verkar det minsta störd eller påverkad utan han klänger runt och tigger gottis och kel i vanlig ordning :-).
Det fungerade förresten utmärkt att blanda den mosade tabletten med banan. Ett tips om nån behöver medicinera sina råttisar! Veterinären sa att jag skulle använda Proviva men jag fick inte tag i det igår.
Penicillinet har ingen effekt. Påsen/knölen har vuxit. Troligen är det cancer i alla fall. Jag fick rådet av veterinären att köpa en våg för att hålla koll på hans vikt. Börjar han gå ner eller blir sämre i allmäntillståndet är det dags att boka en sista veterinärtid. Ska gå och pussa på honom nu. Den lilla, lilla varelsen har så stor plats i mitt hjärta- han fyller hela vårt hem med sin personlighet. Det tomrum som blir efter honom blir svårt att stå ut med- men jag har många vackra och rörande minnen som finns kvar resten av MITT liv.
Igår avlivades Tudor hos veterinären. Den ursprungliga knölen/påsen forsatte att växa och en ny tumör dök upp under helgen som var, i sidan bakom ena frambenet. Han blev tröttare och åt inte lika ofta. Jag är chockad att det kunde gå så fort! Från frisk och pigg till trött och cancersjuk- på ca 14 dar!
Jag har tömt hans bur och försöker vänja mej vid att han inte finns hos oss längre. Det vanliga livet går vidare- utan Gammelråttisen. Han fattas mej!
Ta väl hand om era råttisar- en dag är dom borta!
Så synd att det var cancer :( Beklagar sorgen. R.I.P lille Tudor
Beklagar sorgen! :(