Vad betyder skvättandet?
Hej alla råttvänner?
Det finns säkert någon som svarar på detta någonstans på forumet men jag har inte lyckats hitta det. Jag har tre hanar som är lekfulla och nyfikna, kanske inte så gosiga som några av era råttor som jag har sett beskrivas, men de är mina små hjärtan. De älskar att klättra på mig och kan sitta en liten stund i min famn och efter nästan varje gång så känner jag att de har skvätt på mig. Inte kissat mycket utan bara några droppar här och var. Läste någon som sa att det kunde tyda på dominans, men borde inte bara en av dem kissa då? Kan det vara revirmärkning? Vet inte om det är positivt eller negativt. Någon som vet?
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
det är revirmarkering.. det är något man inte kan komma ifrån. hanar bara gör så :P
Det är varken positivt eller negativt
Små stjärnor lyser också i mörkret.
inte bara hanar, honor gör det också - är till olika från råtta till råtta om dom gör det
#2 jahaja! här lär man sig något nytt varje dag, har inte märkt något på mina honor än i alla fall! (tacka gudarna för det) haha :P
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#3 Hade en hona som skvättade från höger till vänster, gärna på handleden osv. medans mina hanar jag hade då ( har en av dem kvar fortfarande ) gjorde aldrig något sådant
Har studerat hur våra bebisar reagerar på detta, när honor och hanar har "droppat" lite här o där.. och kan säga så att de följer gärna dessa stråk väldigt noggrant. Vilket jag tolkar som att dessa droppar råttor släpper är ett tecken på att området är ett säkert och bra område att gå på.
Så vi kanske ska bli lite smickrade att våra råttor kissar lite på oss..?? 
"Jag äger dig!" Tolkar jag det lite som XD
Har också märkt att dem gärna följer kissspår! :o

Jag har en hona som i stort sett aldrig dropp-kissarr och en annan som skvätter hela tiden.
Mina honor gör så när dom kommer till ett nytt ställe. Som när jag fick hem råttorna första ggn så skulle dom Kiss-droppa överrallt men sen så slutade de. Sen när jag fick nya råttor gjorde dom samma sen slutade de. Datormusen var populärast att doppa på =/ så jag fick torka den stup i kvarten.
Medans hanen han gör de heeeeela tiden och överralt och de är lite lite känns de som. Varje gång honorna varit ute så måste han nosa igenom rummet och märka Sen kan kan leka osv. Han går alltid en check runda först.
Då var det som jag själv trodde, vad skönt att få det bekräftat. Tack för alla svar, det ger en bra bild av deras beteende. Jag känner mig faktiskt också lite hedrad över att dem gör det, det är lite kul att de vill visa att jag är deras :)
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"