Ögoninflammation och rossel
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, skulle behöva lite råd då jag misstänker att mina två damer på 2 år har blivit sjuka. Den ena rosslar (tror jag) jag försöker lyssna på henne men hör inte så jättemycket när jag har bröstkorgen emot örat. Däremot så hör jag ljud som en kaffebryggare och som om hon har svårt att andas när hon luktar. Har hon börjat att rossla? Hon har legat lite mera stilla än vanligt men annars så är hon matglad och är fri från gägga från näsa och ögon.
Min andra råtta däremot har blivit väldigt gäggig på ena ögat och inte ett dugg på det andra. Har tvättat bort försiktigt med bumullstuss och vatten men det blir bara bra för stunden. Verkar som att det blir värre. Har hon fått ögoninflammation och om hon har det kan jag prova med att köpa ut Noviform och ge henne?
Tacksam för svar.
Putt

Det är vanligt att äldre råttor blir sämre på att tvätta sig, men om det bara är ett öga kan det vara ögoninflammation. Du behöver ta dem till en veterinär eftersom de rosslar och samtidigt be vetten kolla på ögat.
Har aldrig använt Noviform så det kan jag inte svara på.
Qui dormit, non peccat
#1 Jag har använt Noviform tidigare (efter inrådan från uppfödare), och det funkade bra- ögongägget försvann.
Okej, tack så mycket (: ska ge antibiotika kur. Får se om ögongägget försvinner och rosslet hos den andra. Om den ena nu har fått ögoninflammation, är det vanligt att den andra kan få det också då?

Det beror på vad det är för sorts ögoninflammation. Det finns de som smittar och de som inte gör det.
Qui dormit, non peccat
#4 Hos mig var det iaf bara en av fem som hade "ögongägg", men det kan säkert vara olika förstås- men hon smittade ingen av de övriga fyra.
Okej (: