Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1051 ggr
Maliceangel
1

Människans syn på djur

En sak som jag länge tänkt på, enda sen jag började omplacera djur är att människor hela tiden föder upp nya djur trots att det redan finns så himla många där ute som inte har något hem. Både unga och äldre djur. Det värsta är att många uppfödare avlivar dom ungar som inte blir sålda, för att sen ta nya kullar.

Det beteendet är för mig sjukligt.

Jag jobbar i en djuraffär där vi tar emot omplacerings djur. Vi tar även in ungar ifrån uppfödare som inte blir av med sina kullar. Min chef höll själv på med uppfödning av kaniner i början, men vi har inte fött upp en enda egen kull på ett år nu pga att vi får in så många omplaceringar.

Och nu har jag inte ens påbörjat skriva någonting om hur vi beter oss emot vilda djur.

Många djuraffärer avlivar djuren när dom har nått en viss ålder. Det är för mig också ett helt sjukt beteende ifrån människans sida.

När ska vi börja värdera varje djurliv för vad det faktist är?!

Fick en kommentar nyss i en tidigare tråd, något i stil med att om en råtta inte fungerar i flock så ska den avlivas. Någonsin hört talas om att skaffar man ett djur så har man ett ansvar? … Man ser till att göra det bästa för dom djur man har. Kan man inte tillgodose behoven så finns det oftast någon annan där ute som kan. Man får se till djurets bästa.

Allamej
0

Jag har aldrig någonsin hört talas om att nån seriös uppfödare avlivar bebisar pga att dom inte blivit sålda! Jisses, tar man en kull så ska man vara villig att behålla allihopa om det så blir.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Lancia
0

Som Råtthjälpare vet jag precis vad du snackar om TS. För det mesta är det folk som skaffar ungar på sina djur för det är kul eller för att ungarna är så söööööta, men faktum är att jag känner till en råttuppfödare i Sverige som anses vara seriös men som aldrig har plats att behålla ungarna om denne inte skulle få dom sålda. Vad personen gör med evetuella osålda ungar vet jag inte, men denne är alltid väldigt angelägen om att få dom sålda med just det argumentet om att hon inte har plats att behålla dom själv.

Över lag är nog okunskap den största boven här, man vet inte vad man ger sig in på när man skaffar djur, hurfan man nukan vara oupplyst 2011. Hela internet svämmar ju över av information!

Sedan har vi ju givetvis mänga människors oförmåga att inse att det faktiskt handlar om liv, inte slit-och-släng-prylar.

hus-musen
0

Känner inte heller till någon seriös uppfödare som avlivar ungar för att kunna ta nya kullar. Du får gärna PMa mig om vilka uppfödare som du känner till som gör så.

Djur är ansvar, finns sjukt många som missköter sig av olika egoistiska eller psykiska själ. Och precis som du säger så behöver man se till djurets bästa.

Qui dormit, non peccat

Allamej
0

Säger som Husmusen, PM:a mig om du vet någon som gör detta så jag vet.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

bankfack
0

Grymt oseriöst att avliva osålda ungar… Hoppas verkligen ingen gör så.

Jag tror också stenhårt på att man tar på sig ett stort fett ansvar när man skaffar djur. Men för mig betyder det också att inte låta mina djur lida i onödan. Jag är emot de flesta former av veterinäringrepp på råttor, kastrering tex. Kul att det funkar för vissa, men ingenting jag tror att jag skulle göra. Jag avlivar hellre svårt sjuka djur än krånglar… Är inte direkt hund-i-rullstolsperson. Samma med beteendestörda djur. Döda djur lider inte. Så ser jag på det och respekterar att andra har en annan syn.

modus.operandi
0

TS, jag håller med dig om absurditeten i att avla fler djur när det redan finns så många, jag skulle dessutom vilja kalla mig själv så radikal att jag tycker det är fel att skaffa barn när man kan adoptera barn som skulle få ett hemskt liv… (sedan självklart så sitter ju byråkratin som en stenvägg ivägen, men det är vad jag tycker).

Däremot, att avliva en råtta för att den inte funkar i en flock är, för min del, en förenkling av det resonemang som några, bland andra jag själv, förde. Det är skillnad på en osocial råtta och en råtta som är aggressiv mot sina artfränder och dessutom människor -> alltså en råtta som inte kunde hålla någon som helst form av social kontakt över huvud taget. En människa som inte klarar av någon som helst form av social kontakt blir, i värsta fall, omhändertagen under LPT och i de flesta fall medicinerad. En råtta kan vi, vad jag vet, inte medicinera för psykiska åkommor, som var det grundkravet som framfördes av många utav oss för att man skulle kunna avliva en till synes fysiskt frisk råtta (denna mening bör läsas med åtanken att psykiska problem kan ha fysiska orsaker).

Jag är mycket väl medveten om att mina åsikter ligger åt det mer radikala hållet, men det mest humana man kan göra med ett djur som är så grovt beteendestörd som jag beskrev tidigare är utan tvekan att avliva. Icke-mänsliga djur har inget känslomässigt begrepp kring död - och det är minst lika fel av oss människor att tillskriva dem känslor och begrepp de inte besitter som att förbise ett normalt beteende.

MoaL
0

#0: "Fick en kommentar nyss i en tidigare tråd, något i stil med att om en råtta inte fungerar i flock så ska den avlivas. Någonsin hört talas om att skaffar man ett djur så har man ett ansvar?"

Precis, och då har man ansvaret att ta bort det djuret om det inte mår bra. En aggressiv eller mycket rädd råtta som inte kommer att bli betydligt bättre förtjänar den omtanke vi som ägare kan ge den genom att avliva den. Precis som bankfack sa; Döda djur lider inte.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Maliceangel
0

Jag syftade inte främst på råttuppfödare när jag skrev att många uppfödare avlivar ungar som blir över. Förstår dock att många tolkade det som det eftersom att det här är ett råttforum, sorry. Jag vet dock att det existerar. Däremot så är det betydligt mer vanligt bland tex kaniner & marsvin.

Självklart ska man avliva djur som lider. Men man ska inte dra förhastade slutsatser. Man får se till varje individ. Som jag skrev ovan så får man se vad som är bäst för djuret. Däremot ser jag inte någon anledning till att avliva friska djur som mår bra psykiskt. Såvida inte som exempel en råtta som inte fungerar med andra råttor vantrivs att sitta ensam. Då är avlivning förmodligen det som är bäst för djuret.

Samma sak gäller en råtta som är agressiv emot allt. Vad får den för liv om den bara får sitta i buren utan att komma ut pga att ägaren är rädd för att bli biten? Därmed också bättre att låta djuret få somna in, såvida det inte finns en lösning som gör att djuret får må bra och ett vettigt liv. Och är råttan agressiv emot allt så mår den förmodligen inte bra heller. Så vad finns det annars för lösning än att låta den få somna in? ..

Sen har jag även svårt att se hundar som sitter i rullstol :/ Det här "nya" som har kommit. Den kanske inte ha ont, och den äter och viftar på svansen osv. Men vad är det för liv för en hund? Aldrig kunna leka på ett för hunden naturligt sett. Så jag vet att allt inte bara är svart och vitt. Däremot är människans syn på djur och avel likförbannat ofta snedvriden.

Maliceangel
0

#1 Det är förmodligen för att en seriös uppfödare aldrig skulle göra så. Iallafall inte enligt mig. Man uppfyller liksom inte kriterierna för att vara en seriös uppfödare om man gör så.

Falurven
0

Håller med dig TS och många fler som skrivit i tråden. Tycker att människan har en riktigt sjuk bild av djur och dess liv.. Jag är en sån person som tänker alltför mycket på hur illa människor behandlar djur.. Ibland tänker jag på det så ofta att jag mår skit och hatar alla människor :P

Antar att det är därför jag så gärna skulle vilja ha ett stort hus och försöka hjälpa till att ta emot djur som folk skiter i och på så vis försöka att hjälpa allesammans.. Inte för att det känns som en möjlighet att rädda allihop..

Eftersom det nu finns folk som avlar hit och dit för att det är så gulligt, så kommer problemet att finnas kvar. Och så finns det folk som vägrar att kastrera utekatter osv, så dom har ju också möjlighet att föröka sig som dårar. Fan vad jag skulle vilja kunna banka vett i vissa människor… Man vill så mycket, men hur ska vi göra för att ändra på det?

Mvh Nathalie

[Emma--]
0

Jag har inte hört talas om att uppfödare avlivar ungar som inte blir sålda bara för att bli av med dom. Däremot har man ju hört talas om dom som både föder upp till utställning/kel och till kött.

Sen om man känner att det är mer okej eller inte är väl en annan fråga.

Men som uppfödare får man ju räkna med att djur blir kvar. Och man har ju ett ansvar och börjar det gå så långt att man ska behöva avliva ungar som inte blir sålda kanske man ska fundera ordentligt över sin uppfödning.

Men det finns människor till allt. När jag köpte min första kanin sa uppfödaren att hon avlivar alla kaninungar som hade för långa öron.
Så det finns många människor som antagligen slutat se djuren som levande varelser och bara ser det som objekt som ska få så bra poäng som möjligt.

Maliceangel
0

#10 jag tror att ett av sätten till förändring är att informera. Vi som jobbar i djuraffär har ju en fördel i att vi kommer i kontakt med djurmänniskor. Informera, sprid kunskap och försök få folk att tänka till lite extra. Alla kan prata med sina vänner tex. Diskussionen kan ju faktist tas upp lite överallt.

#11 Det är ganska vanligt att uppfödare avlivar "överskotts" djur. Eller djur som har fel teckning, eller som du skrev: för långa öron. Dom tänker ju oftast främst på sin uppfödning, och djur med fel utseende är dålig reklam. Här syftar jag inte på råttuppfödning.

När jag skriver vanligt så menar jag inte att dom avlivar var & varannan dag ur varje kull. Utan att det är mer vanligt än vad man oftast tror. Det har jag märkt dom senaste åren sen jag började med omplacering. Visst, det är många privatpersoner men det är också många uppfödare.

[Alenzi]
0

#12 Då kan man ju inte vara frisk i huvudet o.o Sådana människor borde komma med en varningsskylt så man aldrig riskerar att köpa därifrån. Hu.

Maliceangel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#13 Jo, tyvärr så är det ju inte lätt att upptäcka dom :( För dom vill ju knappast ha rykte över sig att avliva sina djur.

Zolah
0

Jag tror just därför det skulle finnas mer jourhem mer spidda över landet så man kunde få tag på nån råtta på så vis, jag personligen ogillar rätt starkt långa transporter och blir bara orolig av tanken. Här I norr tycker jag det är riktigt svårt att hitta uppfödare, vet personligen bara om två stycken ( som jag tycker mycket bra om ;) ) - Annars har jag bara varit i kontakt med 'bush uppfödare' ( som jag fick en dålig känsla i mag gropen av när jag pratade med denne ) och djuraffärer.

vad jag igentligen försöker säga är väl att vi som 'köpare' har ju rätt stort ansvar att ta reda på information om dom här personerna som vi skaffar våra djur utav. Jag känner mig riktigt kräsen igentligen, för djuraffärer gillar jag inte då jag inte kan direkt fråga om skötselråd eller bara en enkel fråga som hur gamla dom är. ( kanske finns nån men jag har inte funnit en ännu, det var nästan pinsamt sist jag frågade om igelkottsmöss )

Det skulle kanske sitta fint med en artikel om vad man bör fråga om när det gäller råttor ( wee artikel om korsförhör! kanske inte då ._. )

Gällande jourhem tror jag alla är centrerade runt södra sverige, eller har jag helt fel?