va kan man göra?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är väldigt trött på mina råttor just, de stinker i mitt rum för att dom kissar i hängmattorna, den ena e nere för att den ska tvättas, dom har kissat i båda så de stinker men jag kan ju inte ta ner båda? Bajsar gör dom i toalådan och ja jag tömmer den varje dag, städar ut hela buren typ varannan dag.. Men de fortsätter stinka kiss pga de dumma hängmattorna >.< Mysigt värre att gosa med en råtta som stinker kiss :S och jag kan inte bada dom heller för de hatar dom :S har provat att ha i mat och nåt dom kan stå på, men dom skiter i de, försöker bara hoppa upp ur badkaret, en lyckades och ramla ner på golvet.. så jag vet inte hur jag ska göra? För att sammanfatta de hela i en enkel fråga Finns de nåt man kan göra så att dom slutar kissa i hängmattan och hur fixar vi de här med badandet? så att de blir lättare för både mig och dom för bada måste dom göra…
jag badar aldrig mina råttor, och dom klarar nog av att vara utan hängmatta en stund. annars kan du ju spänna upp en handuk eller så medans, jag använde en liten handuk som jag satte upp med hjälp av gem.
Kissa lär dom nog alltid göra

kissa i hängmattan kommer de alltid att göra, så det finns nog tyvärr inget att göra åt det, och jag badar mina när de är lortiga i pälsen eller luktar väldigt illa, och de har vant sej vid att bada, och så länge man håller sej själv lugn så brukar råttorna vara det
You can't spell Bitchy without Itchy
Jag har köpt massa sånna billiga handdukar på Ikea, kostar väl en tre kronor styck eller något. Perfekt att bara haka upp som hängmattor med säkerhetsnålar :) Mina luktar inget om man byter hängmattor och tidningspapper där dom sover ofta. Däremot så kissar dom alltid där dom sover, så det gäller ju att man har lite att byta med.
Har du alltid hängmattorna på samma ställe eller möblerar du om?
Ibland kan en ommöblering hjälpa.
Mina pojkar kissar lite överalltt så dom får inte ha några "fina" (handsydda) hängmattor utan dom får ha kökshanddukar från ikea (2kr/st) som jag byter ut 1gång/vecka eller mer om det behövs
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
okej, så kissandet går inte att göra nåt åt?
#4 nja, inte riktigt men har ju inte heller så himla stor bur så de finns ju lixom inte så många ställen man kan hänga dom på :/
Vi har oxå handdukar till våra, men eftersom de inte tvättas varje dag så.. jag vet, får ha extra, så när dom ena tvättas sätter man in dom andra :)

Kissandet kan man inte göra så mycket åt, ibland så kan man toaträna dem till att kissa på lådan oxå men långt ifrån alltid. Men en hängmatta borde inte stinka så fort, tvättar man en gång i veckan så märks det ju inget tycker jag iaf, och jag har hanar. Hur ofta byter du?
Råttor behöver inte badas alls, de är renliga av sig. Du kan hellre torka rent dem med en våtservett om du ser att de är smutsiga.
Qui dormit, non peccat

Mitt tips är att köpa en billig fleecefilt så kan du klippa massa hängmattor av den. Bara att fästa upp i buren med hjälp av tvättklämmor. Man måste ha många hängmattor så att man kan byta medans de andra är i tvätten. Jag har en hel hög med hängmattor gjorda av gamla kläder, fleecefiltar och handdukar.
Men jag tycker faktiskt att fleece är det som funkar absolut bäst, luktar ingenting jämfört med handdukar. Men då måste man såklart byta dem 1 gång i veckan iaf:)
de e inte de att dom ser smutsiga ut, de e de att dom stinker, mest om magen

Om du har renare i buren så kommer råttorna att vara renare oxå. Kisset fastnar ju på magen eftersom de ligger i det. Men hur ofta byter du hängmattor och städar i buren? Ju oftare man gör det, desto mindre lukt. 
Qui dormit, non peccat
Jag brukar lägga lite papper i hängmattan som suger upp det mesta av kisset, då luktar det inte lika mycket och de blir inte blöta på magen. :)
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Tidningsriv i hängmattorna är en bra idé, slänger ut det gamla och in med nytt tidningsriv varje dag.
Hemma så är det hängmattorna som börjar lukta först. Byter dem i princip vaje dag (iaf de som används flitigast) och då har jag bara 4 stycken pojkar. Toan byts två ggr i veckan ungefär.
Allt städande till råttorna tar ungefär 1-2 timmar varje vecka (MAX) och då räknar jag in storstädningen som tar ett par timmar som jag gör varje månad (skrubbar galler, diskar inrednign och möblerar om). Och detta är ju ingenting jämnfört med vad mina 2 hästar tar. Det är ca 40 min dagligen *gosh*
"Din verklighet är inte Min verklighet"