min råttis "hickar"
hejsan
Har letat runt i forum men inte hittat ngt direkt svar så jag testar här också. Min råtta som nyss haft ungar (de såldes för 2 veckor sedan och var då 5 veckor) har fått ngn slags hicka. Hon rycker liksom till i kroppen och det set ut som en hickning. Hon gör det inte hela tiden men ofta ändå. Hon har ingen rött sekret vare sig runt nosen eller ögonen.
Allmäntillståndet verkar vara ok, hon äter dricker och leker. Kanske att hon är lite lugnare än vanligt men hon har alltid varit lugnare än sin syster.
Har hört svagt kutter från bröstet på henne så det kan ju vara mykoplasma. Ska oavsett svar här ta henne till en veterinär på måndag men undrar också om ngn vet en bra smådjursveterinär i Malmö? Den vi brukade gå till har dött
.
Tacksam för hjälp och råd!!!
MVH Day

Hej!
Jag tror att hickan är inget att oroa sig för, det är inte farligt (mina har ofta det också). Men kuttret är något som man måste ta råttan till veterinären. Det behöver inte vara mycoplasma, utan det kan vara någon annan sjukdom… 
Men lycka till i alla fall!

Instämmer helt med föregående talare. Hicka - inget att oroa sig för, men kuttrandet tyder på luftrörsbesvär.
Mina låter konstigt! dom kuttrar också!
Jag hade sågspån förut i ca.. 2 månader?.. men bytte sen till toa-lätt..
Men dom kuttrar inte hela tiden.. kan det vara luftrörsbesvär? 
…orolig… annars måste jag förklara för mamma att vi måste till vetten!
men finns det en bra veterinär i umeå?..

lägg huvudet mot magen/ryggen på råttan och lyssan. Kommer kuttret därifrån är det förmodligen ngt med luftvägarna och då behöver den behandlas. Råttan kan ju också "kuttra" dvs den slipar med tänderna när den är nöjd och glad.
okej då ska jag göra det! 

Min råttis har lunginflammation
. Var ute hos Staffan Wadström (Gamlegårds djurklinik) och fick Beaytril som jag ska ge henne en spruta av 3 ggr.
En kompis har en sjuk råtta men hon har tabletter som verkar omöjliga att få i råttan.
Tråkigt att hon är sjuk och det är mitt eget fel för jag har haft buren nära ett fönster och detta är en gammal lägenhet så det är drag.
Men men nu blir hon ju frisk snabbt hoppas vi.