Ljudkänslig
Jag har märkt på Lova att hon är ljudkänslig, och det kan jag förstå med hennes bakgrund. Hon är känslig för det mesta.
Men jag har också märkt att Fisen är det och hon är ändå född och uppväxt i ett hus med hundar, kycklingar och barn. Av ren nyfikenhet om hon varit med om något som gör henne känslig frågade jag uppfödare och fick till svar "..Jag har ju min uppfödning i källaren, så kan vara därför.."
Tex, När jag stod framför buren häromdagen och pratade med henne när hon låg och knastrade i hängmattan så ringde min mobil. Hon vart livrädd och slängde sig bakåt av rädsla.
Det måste ju vara stressande att jämnt höra en massa som man blir så rädd för. Kan man träna bort ljudkänslighet på något sätt?
Ha radio el tv på ofta och nära henne, tillslut kommer hon att vänja sig även om det kan ta lite tid.
Att ha radio/tv på hela tiden tror inte jag hjälper, blir ju ständigt ljud och inga plötsliga. Mina blir också rädda om tex micron plingar om de är ritkigt oförberedda :P eller äggklockan, den är ju en mardrömm.
#2 Jo det hjälper, om inte du lyssnar på p1 eller något som är väldigt monotont och på samma nivå hela tiden. Hade lite samma problem, jag lever en väldigt tyst tillvaro hehe, så jag började ha på tv:n ganska högt med ett anime-avsnitt då och då.. Samt att jag skramlade och sjöng lite för dem XD Ibland är det tur att man bor själv, måste sett fantastiskt lustigt ut. Men det funkade :)

Plötsliga ljud kommer de alltid att reagera på, men vardagsljud kan du vänja dem vid.
Qui dormit, non peccat
#1 Jag har alltid på radio hemma eller så ser jag på serier i datorn så såna ljud hör dom hela tiden. Men det är vardagsljuden hon är rädd för!
#4 Hur?

#4 Genom att leva runt, skramla, spela musik, ha tv på, klappa händerna osv. De vänjer sig, men alla råttor reagerar olika på ljud. En del bryr sig inte alls och andra blir stirriga. olika stressituationer kan göra dem mer känsliga för ljud.
Qui dormit, non peccat
#6 Okej, dom står i mitt rum där jag allra oftast är så jag är alltid runt dom med olika ljud.