Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 775 ggr
Zakaraa
0

Dagar/dygn - hur räknar ni?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ni som föder upp råttor hur räknar ni deras ålder?

Mina ungar är födda 28/2 och är alltså idag 14 dagar men 13 dygn.
När blir dom 1 vecka? Idag (dagar) eller imorgon (dygn)?

Det är så väldigt förvirrande det här och allt beror ju på hur man räknar.. Så hur räknar ni? Dagar eller dygn? :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

cosmonita
0
Dramatik
0

Jag tror jag räknar i dagar faktiskt:P Har inte riktigt tänkt på det, men dagar borde det vara jag räknar:)

cosmonita
0

Men å andra sidan, det är väl inte så kinkigt? Skrattande

I vilka fall skulle det ha någon stor betydelse?

Zakaraa
0

Det är sånna här saker som man inte tänker på Innan ens förstakull kommer utan man upptäcker efter hand :P
Jag tror inte det har så stor betydelse det var bara något som kom upp igår när jag pratade med Terato :P

Jag tror jag räknar dygn (alltså blir de 2 veckor imorgon för mig) men Teckniskt sett är dom 14 dagar idag redan :P

Terato
0

Hehe, jag har också tänkt på det där förut faktiskt. Jag tror första gången jag tänkte på det var när jag tänkte ställa ut ett gäng ungråttor och det var på dagen att de skulle ha blivit 8 veckor men jag var lika osäker då, om jag skulle räkna födslodagen som 1 eller 0.

Om man t.ex. har viktproblem på sina bebisar så kan det ju spela ganska stor roll, tänker jag, eftersom det kan skilja rätt mycket från den ena dagen till den andra.

Men jag tror nog också att det generellt är dygn egentligen som folk brukar räkna. Det är nog 14:e dygnet de öppnar ögonen! Men säker är jag såklart inte. :P

Men den där vikttabellen som jag skickade till dig tror jag räknar i dagar. Så det kan nog skilja lite hur folk räknar..

Jag räknade nog i dagar när jag hade min Stjärnkull, tror jag.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

cosmonita
1

Jag tycker i och för sig att det logiska är att tänka att den dagen de föddes är dag 0. Dvs nästa dag är de en dag gamla, de är ju inte en dag gamla när de föddes om ni förstår hur jag menar.

Terato
0

Nämen, precis.

Men om man säger dag 1, dag 2, dag 3 osv. så antar jag att man menar dag 1 som dagen de föddes. Fast de är ju inte en dag gamla den dagen de föddes, som sagt!

..Så det är lite knepigt! :P

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

Jag fick nyligen skriga in dygnen i vikt-tabellen du skickade, Terato!
Jag blev så hemskt förvirrad framför allt när jag missat at tfylla i gårdagens viktresultat (även om det bara var att tänka att dag 14 är dygn 13 x'D)

Dramatik
0

Nej men alltså jag räknar dagen de föds som dag 0, nästa dag som dag 1. Brukar man inte göra det när man räknar dagar menar ni? Skulle jag räkna dygn då så som jag räknar? Nej, detta blev förvirrat för mig:P

Terato
0

Haha, ja, gud, vad är det som gäller egentligen?

Det bästa är väl att ta reda på hur de allra flesta gör och gå efter majoriteten. Hittills verkar det ju vara vanligast att räkna födelsedagen som dag 0!

teratos.r8or.se

Zakaraa
0

#9 Jo precis räknar du födelsedagen som dag 0 så räknar du i dygn :P

#10 Ja det verkar som om de flesta räknar i dygn så då var jag inte helt fel ute när jag började räkna dagarna :P

Terato
0

Nämen precis! Och det tycks ju stämma rätt bra eftersom ungarna då öppnade ögonen på 14:e dygnet.

Hehe, men det här kan ju påverka hur jag har vägt mina bebisar. Då kanske jag har gått på fel dag och alltså låg de kanske inte fullt så mycket efter som jag trodde. Jag kanske kan maila skribenten till den där artikeln och fråga vad hon menade som dag 1. Känns som en viktig, inte allt för självklar sak, att reda ut.

teratos.r8or.se

silverorm
0

Hos oss räknar vi dygn, natten el morgonen de är födda är de ju nya och nästa dag är de 1 dygn gamla sen 2 osv..Glad