Bebis och vuxenlycka!
Jag fick det stora nöjet att köpa Soijta, en numera kastrerad pojke i hopp om att han skulle få det bättre utan sina kulor. Tänkte mest bara på tjejer och var lite allmänt taskik mot burkompisarna och vaktade maten så de andra inte fick äta, körde iväg dem osv, även om han inte var aggressiv (där av chansen som kastrat).
Men efter att nu har varit kastrerad ett tag och fått leva som ensamråtta ett tag så var det i.af dags att prova och se om det KANSKE(?!) kunde fungera med kompisar nu, han var ju trots allt mycket lugnare som kastrerad, men man vet ju aldrig (när han dessutom suttit själv ett tag).
Så i förrgår kom det två nya små bebisar hit. En på 5 veckor ("Myggan") och en på 7 veckor ("busan"). Han fick följa med och "välja ut dem" så vi visste att han i.af inte var dum redan då. Han hälsade några gånger, men sedan höll han sig mest borta och lät dem yra omkring.
Det gick ganska så bra att sätta ihop dem, visst var det väll lite tomult, men det var mest när den lilla "kaxråttan" på 7 veckor skulle puffa tillbaka, trängas och ha sig :) Några ordentliga tillsägelser så fungerade det, bara tillrättavisningar med sunt förnuft.
Första och andra natten sov Soijta som vanligt i sitt trä-hus (ja hängmattan är faktiskt inte förstahandsvalet!), och det var väll lite spännt när de gick nära varandra i buren. Men idag så släppte alla spärrar!
När jag var och tittade till dem idag så hade Myggan tagit plats i Soijtas hus, och han hade tagit plats på "övervåningen" i huset (det är en 1½ plans villa ;), som han bara precis kan vända sig i xD Busan låg i hängmattan själv. Men det såg så roligt ut när Soijta lät Myggan vara och sov i istället där han aldrig satt sin fot innan. Han fick lite extra papper att boa med åtminstone, men han sprang ner med hälften där nere, för att sedan boa med det sista åt sig själv ^^ Gulleplutten då :)
Men nu på eftermiddagen hittade jag dem faktiskt alla 3 i den nyuppsatta hyllan/sängen (får plats två vuxna råttor om dom tränger ihop sig ordetnligt). Dom låg och mös allesammans och brydde sig inte nämnvärt om att jag var fram med kameran.
Så nu har pojken fått sig två kompisar som han faktiskt verkar gilla, och alla 3 verkar trivas tillsammans. Lyckan är funnen!!! Så nu har både Soijta kompisar, för viso två "jobbiga bebisar", men de har ju trots allt varandra att busa med också. Och jag har lite fler råttor aqtt kunna mysa och gosa med. Finns det något bättre än en hög med råttor på magen? <3
Soijta upskattar dessutom såklart all extra smarrig mat som serveras, tur att han inte är fet i.af! ;)
Bifogar en tyvärr ganska så dålig bild på dem när de sover, men i.af! Ser ni den lilla champagnen där under?^^
Hakuna matata!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åh va skönt att det fungerar trots allt tumult som var. Tänkt ringa dig men det har inte varit lugnt en sekund sen i onsdags.
Ge dom en stor puss på magen från mig.