Näring på frusen mat
Jag funderar på om näringen påverkas om maten fryses. tex grönsaker, ris å sådant?
Brukade göra små påsar med blandade grönsaker, ris och sådant till råttorna som jag kunde plocka fram och ge dem om jag antingen inte hade färska grönsaker och frukter hemma eller om jag bara var lat. Rätt bekvämligt och händigt alltså.
Men påverkar det maten för råttorna om man ger dem sådant?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet bara att det förlorar näring men inte hur mycket, fast jag tror inte det är så mycket. Men på restaurang och sånt använder man ju färska/ofrysta varor bland annat för att näringen behålls mer…
Skulle vara intressant med en svar från någon som har lite mer koll så jag sätter en tass här iaf 
you can't face the problem, if the problem is your face……
Tumregeln är att ju färskare destå bättre, men hellre fryst än lite halvgammalt :P
Författaren av bloggen savvyeat.com är utbildad i något så coolt som biological systems engineering med inriktning på mat, så jag tror hon vet lite vad hon snackar om, och hon har skrivit detta om färskt vs fryst.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dom pratade på radio för någon månad sedan om just detta med frysta grönsaker :P
Enligt den experten, kommer dock inte ihåg vart hon jobbade, så förlorade grönsakerna så pass lite näring så det inte gjorde något om det var fryst.
Men sedan beror det ju också få hur man har tillagat grönsakerna Innan frysning. Det dom på radio pratade om var typ otillagade grönsaker.
Vissa grönsaker tappar ju vitaminer vid kokning (vitaminerna hamnar då typ i vattnet, brysselkål gör det har jag för mig.) medan andra grönsaker fortfarande behåller vitaminerna vid kokning (så som morot)
Mycket av det jag skriver är nu från muntliga källor så jag kan inte länka till dom. Det om kokning läste jag om i någon kokbok, kommer itne ihåg vilken tyvärr.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#3 Det låter som att det stämmer rätt bra jämfört med vad jag hört tidigare. Lekmannaspekulationer ang kokning är nog att ju robustare grönsak destå mindre släpper den ifrån sig, vilket jag tycker är ganska logiskt.
Men det låter ju lite som att det gör inte allt för mycket om jag ger dem frusna grönsaker.
Är ju om ris och sådant förändras lite när man fryser eller mycket.