Ihopsättning av vuxna råttor
Nu är det så att jag har 4 st vuxna honråttor hemma, runt 1 år. Jag ska kanske ta hand om en annan vuxen råtta på ca 1 år.
Jag vet säkert bland mina råttor vem som är alfa och vem som är beta.
Vi tror att den andra vuxna råttan som kanske kommer till flocken är beta i sin flock just nu. Hur kan detta påverka min flock om hon får flytta in hos oss? Och då menar jag angående rangerna, om de kan ändras till exempel. 
// Fawo (;

Ja rangen kan ändras eftersom du tar in en ny individ. Oavsett om hon lägger sig lägst, mitten eller högst så kommer det att bli en inbördes kamp om rang innan alla är nöjda med platsen. Sen kan de ju ta 2 sekunder så är allt klart eller så tar det längre tid.
Qui dormit, non peccat
Okej!
Men vad kan hända om en råtta försvinner ur en flock som är ca 8 råttor stor? Kan det bli någon obalans i flocken, eller fixar de rangerna då också typ "tar över den gamlas plats" ?
// Fawo (;

Japps, funkar likadant när en råtta försvinner oxå. Största skillnaden tycker jag märks om en flockledare försvinner, då brukar det bli oroligt, men det löser sig. I en bra flock ska man kunna ta ur medlemmar och lägga till nya utan problem.
Qui dormit, non peccat