Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 588 ggr
smiley81
0

Hoppa / kasta sig

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur är era råttor? Hoppar/kastar dom sig ifrån soffan eller sängen ibland?

Hur höga höjder klarar dom att hoppa ifrån?

Har våra råttor ute dagligen, men är lite skraj att dom ska ta sig ner på golvet och smita iväg. Har ju inte haft dessa så himla länge, så dom är ju inte jättejätte tama ännu. De kommer ut ur buren direkt man öppnar, men hittills har vi suttit där och tagit emot dom och gått till soffan. Ser så mysigt ut att gå runt å ha dom på axlarna som man sett på så många bilder, men ja är rädd att de ska ramla ner ;)

Är det jag som är väldigt harig av mej?

[Alenzi]
0

Jämfört med till exempel hamstrar, som kan verka helt självmordsbenägna, så har råttor rätt bra koll på vad de håller på med :) Har aldrig varit med om en råtta som kastat sig huvudstupa neråt så du kan lugnt plocka upp din råtta på axeln! Det svåra kan dock vara att få dem att sitta still när det finns så mycket annat spännande att undersöka, speciellt när man är liten och full med bus ;)

Lamina
0

Enda gången någon av mina råttor har kastat sig ut från axeln var när hon tyckte att katten kom för nära och flydde i ren panik. Annars har jag lugnt hunnit fånga upp alla råttor som fått för sig att axeln inte är rolig nog och börjar klättra ner. För kastar sig ut gör dom inte i första taget…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

smiley81
0

Hehe ja vi har ju en guldhamster också, å han e ju riktigt galen emellanåt,hihi..

okej då är det jag som inte ska vara så skrajsen av mej och våga resa mej från golvet med dom på axeln. Stilla är dom ju inte många sekunder i stöten. Dom är ju fortfarande småttingar.

Tack för svaret!

hus-musen
0

Råttor kan göra höga skutt både ner och upp utan problem. Har en hane som inte ids klättra på stegar eller på gallret från översta hyllan, han hoppar 50 cm rakt ner istället. Har gjort så sen han var liten, och han är inte ensam. Min Houdini var likadan, inte rädd för höjder utan kunde hoppa åt alla håll och kanter om han hade lust, värst var han som liten. Höll man inte koll så hoppade han från buren (ca en meter) ner på bordet, därifrån till soffan och sedan 30 cm till ner på golvet. Skrämde skiten ur mig mer än en gång Skrattande

Qui dormit, non peccat

alexfifan
0

Haha, har också en råtta som hoppar hur som helst. Hade buren stående typ, 1,5 meter ifrån soffan, jag brukade ha dom ute på soffan och när hon tröttnade och ville gå och lägga sig så tog honom sats och hoppade över till buren… Fast har inte haft någon råtta som hoppar rakt neråt sådär utan att veta hur långt ner det är xD

you can't face the problem, if the problem is your face……

chibelin
0

När jag var och hämtade mina flickor igår fanns det två små kamikaze-råttor i kullen, de kunde hoppa från en axel till en annan eller ner på golvet, bara för att de ville det! xD Men de klarar sig alltid, gör inga hopp de vet att de inte skulle klara av! :3

mikeiko
0

Jag har en tjej som är väldigt människoskygg, och alltid varit…inte så tamråtta av sig liksom. Hon hoppar rakt ut i luften så henne kan jag bara bära genom att ha henne i famnen och bära henne typ från punkt A till B, aldrig bära omkring på henne längre bitar. Men jag har misstänkt hjärnskada hos henne, då dessa hopp varit rent suicidala och känns verkligen inte som en normalt funtad råtta.

Med andra ord, trygga och normalt funtade råttor ska inte kasta sig ut i luften om du bär dem. Vissa kan hoppa ner från soffa eller säng, men det handlar ju bara om nyfikenhet och upptäckarlusta. Eller som min bebis som "rymmer" tillbaka till buren ibland haha xD

smiley81
0

Tack för alla era svar. Hade Sotis ute igår en stund på axeln, å det gick bra.. Lite ivrig var han bara å kutade in innanför tröjjan för att sen kravla sej upp igen, flera gånger.

Ska öva lite varje dag. Inte bara me honom då, utan me alla fyra rådisar…