Tips för att få råttköpare/kritik
Nu ska jag skaffa råttor för andra gången och tänkte då köpa två fina råttor från en seriös uppfödare så jag vet vad jag får denna gång. Förra gången slutade nästan i en katastrof då råttorna var så bitska att jag knappt vågade gå nära buren.
När jag nu hade tänkt att köpa från en uppfödare så var det ett jävla jobb att hitta en uppfödare. Jag räknade inte med att det skulle finnas uppfödare i varenda kvarter, men trodde i alla fall att det skulle finnas några fler på exempelvis SRS. Det fanns några länkar på SRS och här på RiF. Jag prövade först att maila några stycken, men fick inte något svar. Tillslut börja jag ringa runt, men inga svar där heller (vissa hade fel nummer i sin presentation dessutom). Ingen av dem som jag ringde brydde sig om att ringa upp. Jag antar att en del av dem som står på dessa sidor inte är aktiva(?). Därför vill jag uppmana er aktiva uppfödare att vara på eran mail och telefon, även om det kanske är lite småläskigt att främmande nummer ringer osv. För de som vill köpa råttor från seriösa uppfödare och inte alls är insatta i den här världen har väldigt svårt för att hitta aktiva och seriösa uppfödare, och när man väl har hittat dem så får man ju ändå inget svar.
Ni som är aktiva uppfödare men inte alls är så aktiva på eran hemsida, bli aktiva där! Det är ju där man som köpare tittar först för att läsa om uppfödaren, om kullarna denne har haft och om denne har kullar just nu eller kanske har några planer på kullar. Kan också tillägga att även om designen på hemsidan inte verkar vara så viktig så glöm inte att det är designen som ger kunden sitt första intryck. En proffessionell design gör att man får ett seriöst intryck och hemsidan ska självklart vara lättnavigerat även för de allra minst datorkunniga. Tänk på att det mest intressanta är bilderna! Det skulle inte skada med en bild på uppfödaren, kanske några bilder på tidigare kullar och även på era nuvarande råttor. Bilder, bilder, bilder och återigen bilder kära vänner, det är väldigt viktigt!
Om man inte vill att folk ska köpa råttor i zoo-affären så kanske man ska göra hemsidorna mer tillgängliga och även uppdatera sidorna med uppfödarlistor oftare så att det inte krävs 7 dagars research för att hitta en aktiv uppfödare. Eller det kanske bara är jag som upplever att det är såhär?
Alla uppfödare behöver inte ta åt sig av detta eftersom jag har hittat några hemsidor som är väldigt bra och som även länkar vidare till andra uppfödare som de tycker är bra. Detta gör det hundra gånger enklare för köparen att hitta sina perfekta råttor. 
Förövrigt tycker jag att det verkar som att många av er uppfödare gör ett väldans bra jobb! Keep upp the good work! 
Trevlig helg! 
Uppfödarlistan här på RiF är nyligen uppdaterad och alla som står med ska vara aktiva. Aktivitetskoll har gjorts, och alla som inte svarat på pm inom en vecka betraktas som inaktiva och tas bort. Så får du inte svar via mail så borde du få svar via pm. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Okej, jag försökte inte via PM eftersom jag inte var medlem just då utan sökte bara på google efter uppfödarlistor och då var det en direktlänk till RiF's lista. Jag är färsking, blev medlem igår! :)
Har fått uppfattningen om att RiF är mycket mer seriösa än SRS så thumbs up om ni har sån bra koll på uppfödarnas aktivitet här ;)
Välkommen till sidan i så fall. Synd att du skulle komma precis när dom håller på att uppdaterar iFokus med alla problem det medför. Men hoppas du har överseende med det. :)
Hurvida vi är seriösare än SRS eller inte kan jag inte svara på, jag är inte med i SRS. Men dethär är ett forum medan SRS är en förening, så jag tror inte ens det går att jämföra. SRS har ju iofs större krav på sina uppfödare, för att få stå med på våran lista krävs det mest bara att du inte avlar på defekter så som naket och manx och att du är aktiv. Som köpare får man alltså själv försöka bilda sig en uppfattning om den uppfödare man vill köpa av. Jag har föressten skrivit en artikel om det, kan vara bra att läsa som "förstagångsköpare". (Länk) 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jo, men på SRS så finns bara knapphändig info. Det här är en tusen gånger bättre sida om man är förstagångsköpare till exempel. Finns ingen info om sjukdomar osv om det inte är jag som är lite efter och inte hittar.
Hur som haver så har jag läst artikeln du skrev och den var till stor hjälp för mig! Väldigt ingående men ändå lätt att förstå. Det var bland de första artiklarna jag läste här faktiskt! 
Tror deras hemsida är till för information om föreningen snarare än tamråttan. Kan hända man kan lära sig lite mer om man går med och får hem "husråttan"… Men jo, vill man lära sig om råttor så finns det nästan mer info än vad det finns plats för i skallen här.
Vart bor du föresten? Kan hända jag känner till någon/några bra uppfödare som inte står med på listan i din närhet.
//Lamina
Jag bor i Järfälla, norr om Stockholm. Skulle vara bra att känna till en massa aktiva uppfödare som har några kullar per år. Jag kanske får köpa två honor från Shannaras, så jag ska dit i morgon och prata lite med henne och titta på råttorna. Om jag får köpa dem så kommer jag ändå behöva veta om fler uppfödare i trakten eftersom vi hade tänkt att ha minst tre råttor i flocken. Så du förr gärna radda upp en massa uppfödare i Stockholms- och uppsalatrakten. 
Har skickat ett pm, men så många uppfödare är det inte. Kan hända det finns fler än dom jag känner till, man kan ju fråga sig runt. 
//Lamina
Jag bor i västerås, men åker då och då till sthlm. Har två kullar nu.
Uppsala kan jag nog bara komma på rackarns just nu, men utanför finns ju ladugårdens, shannaras. Stockholm har du ju Katoz, Eloize brisbys, tror grodan är tillbaka i storstan. men ende jag kan komma å just nu.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#13 Åh, vad har du för kullar?
Jag är mest interesserad av råtthonor. Du får gärna länka/skicka bilder så att jag får ta mig en liten titt 
Haha vad lustigt, jag påbörjade faktiskt en text som kritiserar just hur SRS marknadsför sig själva, och om deras publikation Husråttan…den dyker nog upp de närmsta dagarna :)
#15 Nämen titta! Då är det inte bara jag som tänker i de banorna. Ska bli intressant att läsa 
Ja, jag bor ju också i Stockholm. :)
Katoz