Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1567 ggr
Mello
0

Chinchillasand i toalådan?

Tänkte kolla med er som har en massa råttkunskap; Är det okej att ha chinchillasand i toalådan eller är det inte alls att rekommendera? Jag vet att de flesta har kattsand/pellets men jag försöker se över lite andra alternativ.

Jag hittar inte så mycket info om just chinchillasand till råttor, men jag vet att några stycken har det.

Skrattande

Fawo
0

*Tass*

Har ingen aning om det är bra o ha de till råttor, men när jag skaffade råttor första gången hade jag chinchillasand. De älskade att ha de i buren, speciellt o gräva i de xD

// Fawo (;

Zakaraa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har kört med det, eller jag vet inte om det var just Chinchilla sand men sand var det ju :) (sånt man köper till gerbiler) Jag säger bara Kör inte på det i toalådan! Fy vad det luktade illa!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Mello
0

#1 Okej, men du märkte inte att de mådde dåligt av det eller så?

2# Luktar det så illa?! Trodde att det skulle vara luktfritt i princip. Rynkar på näsan Måste ha fått det där om bakfoten.

Fawo
0

#3 Jag hade det inte så länge för att jag inte hade köpt så mycket sand. Men de vart väl lite extra nysningar för att de fick sand i näsan. Men väldigt skoj vare! Oskyldig

Angående lukten så vet jag faktist inte vad gäller råttor. Men jag har ju chinchillasand till min hamster och hans kiss tycker jag luktar apa Skrikandes

// Fawo (;

Lamina
0

Mina hamstrar använder sitt sandbad som toalåda. Inte så lyckat eftersom kisset rinner ner på botten och klumpar sig så man inte ser det. Och inte blir det sånna klumpar som man kan rensa ut heller, så man får till att tömma lådan helt varannan/var tredje dag och skölja ur den.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fawo
0

#5 Vad jobbigt Obestämd Min har ett jättestort sandbad som används då som toalåda också, men hans kiss lägger sig i klumpar som är jättelätta att plocka bort med en spade.

// Fawo (;

Zakaraa
0

Jag kan säga att det luktare i hela rummet efter bara ett toabesök.. det var verkligen inte trevligt så nu kör jag på kattsand och det är i stort sett luktfritt :)

Har typ 3 liter kvar av sanden som bara står :P
(pojkarna har inte lärt sig gå på låda än så hos dom luktar det lite smått :P)

Mello
0

#7 Hur ofta byter du i toalådan när du har kattsand? Glad

Zakaraa
0

#8 Jag plockar ut bajsen när det behövs och byter sand? Och hela sanden byter jag när jag storstädar burarna (typ 1  gång/månad eller varannan månad beroende på hur dom skitat ner osv)
Jag kör med Everclean och det håller väldigt länge. Jag köper den minsta kartongen (kommer inte ihåg hur mycket det går på, 5kg?) räcker länge och då har jag 3 toalådor.

Mello
0

9# Se där, det var ju inte så ofta som jag hade tänkt mig! Är Everclean klumpbildande?

Zakaraa
0

Den jag kör med (extra strength) är klumpbildande, mina tjejer har börjat blivit duktiga och kissar i lådan (och de äter inte klumparna) så då är det enklare vid städning.
Om det finns icke klumpbildande everclean vet jag inte

Mello
0

#11 I så fall lär jag inte behöva köpa något då jag redan har en nyköpt säck på 100L. GladSupertack för svaren!