Distansförhållande och råttor
Nu är det ju så att jag gått och blitt tillsammans med en Göterborgare, och själv bor jag ju i Stockholm. Självklart kommer jag ju vilja åka till honom med jämna mellanrum, och jag undrar nu - har någon erfarenhet av att behöva ha råttorna boende på mer en ett ställe?
Alternativ ett, och det mest önskvärda, är ju att ha en råttvakt. Men det är så gott som omöjligt att få någon att komma hem till mig varje dag i en hel vecka, har till och med erbjudit ett par kompisar som bor med föräldrar/bor trångt etc att få bo i min lägenhet om de tar hand om mina pälsklingar…men ingen tur där.
Alternativ två är att ta med mig djuren till GBG, resmässigt är det ju endast 3 timmar med X2000. Sen kan jag ju ha ett andra hem till dem hemma hos pojkvännen…köpa dit en stor bur och allt som behövs till. Mina damer är dessutom väääldigt mattekära, och jag tror att de skulle tycka det är jobbigt om jag är borta för länge från dem.
Men - HUR stressigt är det för dem med miljöbyte i en vecka eller så någon gång ibland?
Har någon erfarenheter att dela med sig av?
jag tror att det är bättre att du tar med dom än lämnar dom till någon annan, speciellt om dom är väldigt matte kära.
där du är är det ju tryggt. speciellt om ni har en bra bur där och kanske tar med er lite av deras favorit saker varje gång.
så skulle iaf jag gjort då mina blir arga om jag lämnar dom bara en helg :P
Jag brukar ta med mina tre herrar till min mamma. Jag bor då en bit ifrån gbg (ca en timme) och min mamma bor i FALUN. De brukar inte ha några problem med de. Jag slänger in en hel filt i en katt transport. Bonkrar med mig favo godiset (popcorn utan salt) och gurka samt fäster vatten flaskan vid gallret.
Mina bryr sig inte ett smack. De sover så länge jag inte lyfter på buren.
Så jag tycker de går bra. Jag tar inte med mina om jag inte skall vara borta längre än en vecka dock. Men te mossan brukar jag ta med dem för de är uppskattade där.
I början dock är dem lite nervösa. Men när de fått sniffa på tillvaron och tex en plats man har dem på där (tex soffa eller någe) så brukar det vara rat race eller slappna av.
Men det är ju helt hur du upplever att dina råttor kan hantera stressen. Mina är väl ja… sådan matte sådana djur. Alla vår djur är lite mysko så.
Du kan ju prova någon gång och se hur de reagerar. Klarar de inte av de får du la låta dem vara hemma. Provar man inte vet man ju inte. Men bedömer du att dom klarar det så varför inte prova i alla fall.
Men jag tänker som så i alla fall. Skall jag bara vara borta en helg vill jag helst inte släppa med dem. Skall jag vara borta i mer än en vecka så vill jag ha med dem helst om det går.
jag tycker du ska testa och se hur dom reagerar, och sedan se om det är bättre att fixa råttvakt. Det är ju olika från råtta till råtta
jag tror inte att det kommer att bli problem för dem :) är de matte kära och dessutom har en bur där som de lär sig känna till så kommer det säkert att gå bra. det är väldigt olika hur råttor reagerar på flyttar men jag har både flyttat och rest mkt med råttor utan att de brytt sig nämnvärt
håller tummarna för att allt går bra för dig!

Jag bodde på annan ort när jag gick i gymnasiet, och åkte hem varje helg, Det var inga som helst problem att ha med råttorna, och ha en bur på varje ställe. Men dom fick vänja sig från att de var bebisar…
Tycker också du ska prova att ha med dem =)
Först, grattis till göteborgaren :) själv hade jag tagit med råttorna. Dock i mitt fall hade det vart ganska omöjligt att kånka med 20 råttor..ha! Men jag har själv vant mina vid att ofta följa med, och tycker det är kul. Då har dom i och för sig haft möjlighet att sitta i knät i sele. Vet inte hur poppis det är på tåget. Kan bli en superhit, eller folk som får panik!
Katoz
haha 20 råttor i sele XD jag som tycker det är svårt med bara tre :P

Jag har ingen erfarenhet med att resa OFTA med råttor men jag reser med dem några gånger i året på lite längre resor (3-24 timmar, beroende på resa). De tar det hur bra som helst. De sover mest, äter hur bra som helst, inga problem. Det är säkert skillnad mellan råttor och råttor men mina verkar inte alls blir särdeles stressade av att resa.
Jag reser ofta med mina, är ju utbytesstudent i Danmark och minst en gång i månaden gör vi resan till Sverige. De sover mest hela resan, jag har med mig godis, mat och vatten till när det behövs.. När vi kommer fram är det jättekul att undersöka semesterburen och alla konstigheter :) Tycker det är skönt att själv ha uppsikt över dem, och inte överlåta ansvaret på någon annan om det nu inte är absolut nödvändigt. Jag tycker inte de verkar stressade av det, mest nyfikna.
När vi kommer hem skall buren undersökas noggrannt, och sen är allt som vanligt.
Är dom mattekära och inte stressade av att resa så go for it. Jag tror säkert de börjar känna sig hemma hos din pojkvän efter ett tag med.
En av mina gamla råttor älskade att åka med på kortare turer i jackfickan. ^^
Skaffa en ordentlig resebur som du kan få plats med ett litet kryp in och gärna en hängmatta. Själv har jag en fd hamsterbur där jag har gott om plats till både ett trähus, hängmatta, matskål och någon leksak ^^
Hakuna matata!
#10 Jag måste bara invända, att om de reser i en inredd bur i bil så är risken mycket större för skada vid krock eller hastiga rörelser än om de sitter i en transportbur med mjuk inredning.
Och åker man tåg är det nästan rent omöjligt att släpa med en hamsterbur.. Jag rekommenderar en rejäl transportlåda.
Tycker att kattransportbur är det ultimata- har både hus och hängmatta i min, och så matskål + vattenflaska förstås.

De är inga problem att resa med råttor, jag gör det ofta! Små ungar kan bli lite oroliga, men de lär sig av gubbarna och lägger sig och sover. Om det inte finns nån rolig katt eller hund då som man måste kolla in. Se bara till att all inredning sitter fast, köp en sån där fågelmatskål och sätt fast i gallret osv. Utifall det skulle hända nått.
Qui dormit, non peccat