Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 8636 ggr
mieeow
0

Rött i slidan!

Min ena råtta har något rött som typ kommer ut ur slidan, det är typ som en slempropp fylld med blod eller något. Kan det vara något med livmodern?!

Hjälp snabbt

mieeow
0

ringt veterinär och de sa att jag skulle avvakta tills imorgon då jag ändå har ett veterinärbesök inplanerat. har satt henne i en egen ren bur där hon får vara tills imorgon då jag får veta mer

klick
0

låter som livmodersinflammation-
kan vara svårt att få bukt på, men snabbt veterinärbesök underlättar.

jag har för mig att det är svårare att bli av med när det är blod, än var.
min ena hona fick blod, åt antibiotika, försvann, kom tillbaka. antibiotika igen. sen blev livmodern så kraftigt svullen så vi testade en annan antibiotika. det hjälpte ej, och operation var inte aktuellt då hon rosslade något så fruktansvärt, och hade tumörer. så hon avlivades.

så, om det nu är livmodersinflammation, och det kommer tillbaka efter antibiotika, så rekomenderar jag operation.

mieeow
0

#2 okej, :( hur mkt brukar en sådan operation gå på?

klick
0

någon tusenlapp är nog vanligt

mieeow
0

#4 okej, det fixar vi säkert..

mieeow
0

Vaknade nyss, 4 på natten, av att jag inte kunde sova så jag tänkte att jag skulle kolla till Lilly, som låg och vilade men var vaken.

Hon var pigg, och kom fram mot mig när jag öppnade buren. Och tog gärna emot några torkade blåbär, så så långt verkade hon må bra. Avvaktade lite, såg henne tvätta sig själv vid slidan, och detta med största försiktighet. Jag tog upp henne och såg till min fasa att vävnaden, den fasta bloddroppen eller slemproppen eller vad det nu är, har blivit större!

Innan var den som hennes nos, alltså precis nostippen. Nu är den lite större än bakdelen av en blyertspenna.

Hon dricker nu…

guuud jag är så orolig för min lilla älskling! Gråter ringde veterinär igen igår, de trodde inte det var livmodersinflammation då det i så fall brukar vara att det blöder eller varar ur slidan, inte vara någon sorts vävnad. Ska inte till vet förrän kl 6 ikväll, känns som evigheter dit! vill veta vad detta är nu! Rynkar på näsan

Lamina
0

Låter som det. Har ingen erfarenhet eller kunskap om det. Men i alla liknande fall som jag har hört om har det rört sig om just livmodersframfall.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

mieeow
0

#8 hur farligt är det? hög dödlighet? borde man försöka operera eller är det knappt lönt?

Nu, endast en halvtimme efter har den blivit ännu större. väckte mamma och vi bestämde att vi ringer hon cecilia trädgård kl 8, antagligen får vi åka in akut.

Upptäckte också i panikens stund att hon har en knöl *fan!* typ i armhålan sitter den, inte särskilt stor och syns inte. Känns bara när man håller henne där. Konstigt då jag kollade igenom henne igår, innan jag upptäkte framfallet och såg ingenting konstigt. INGENTING Gråter

nu ska jag gå och laga god mat åt min älskling

Anvariel
0

#9 Knölar är jobbiga men oftast inte så farliga eller akuta. Armhålan är inte ett jättejobbigt ställe heller skulle jag tro. Så koncentrera dig på det andra först bara och så tar du tumören sedan. Tumörer kan man operera väldigt lätt även om det är jobbigt rent ekonomiskt såklart :S. (Säger en som vet… jag ska operera en fjärde tumör på ett år på torsdag. Varför, VARFÖR har jag inte försäkrat mina råttor??)

Lycka till!!

hus-musen
0

#9 Vet faktiskt inte om man opererar framfall på så små djur som råttor.Du får nog prata med veterinären om det. Håller tummarna för er!

Knölen kan vara en lymfkörtel eller liknande beroende på vart den sitter, de kan svälla vid sjukdom.

#10 du måste ha världens otur med tumörerRynkar på näsan Jag har aldrig behövt operera någon.

Qui dormit, non peccat

Anvariel
0

#11 Yeah, no shit… :S Fast jag skulle nog snarare vilja säga att det är du som har haft tur, med tanke på hur det ser ut för de flesta råttägare. Det är otroligt vanligt med juvertumörer bland honom som är äldre än ett, ett och ett halvt. Mina tvååringar har ju varit med ett tag så de har lyckats få några stycken. Efter jag opererat bort Saphiras andra tumör på torsdag så har Saphira och Noja varsin tumör kvar utöver det. Så sex tumörer på ett år. Whoop! Coco däremot har inte fått några.

mieeow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haft en råtta innan med en tumör, men hon var gammal så hann inte operera.

Hoppas det är en lymfkörtel, kan ju vara troligt då jag har en tid beställd kl 6 ikväll för rossel hos den flocken. Och sedan en tid nu kl 2 för hennes framfall eller vad det nu är… :/

jag menar, hon är ju sjuk, då kanske det är bara så att den har svullnat. Lägger in bild på hur framfallet såg ut när vi upptäckte det och hur det ser ut nu

mieeow
0

såhär det det ut idag

klick
0

men oj, vad bra att du har en tid nu om tio min(?)

mieeow
0

hemma från vet nu, Lilly fick stanna där över natten så imorgon ska de söva henne för att kunna undersöka henne mer. eftersom hon har så ont kunde de inte göra så mycket utan att hon blev jätterädd och pep. att sova över en natt och undersökningen imorgon kostar 1250kr

en operation i buken 3000kr och om jag ska operera bort en knöl jag också upptäckt så blir det 2500kr ytterligare. :'( +kostnad för att sova över antaligen.¨

herregud….

glad att hon får hjälp iaf, och jag får vila lite. imorgon ringer de så får vi se vad som händer. Men jag gör vad som helst för att hon ska bli frisk. nu ska jag snart iväg till en annan vet med hennes syster ._.

smiley81
0

Oj, hoppas allt blir bra till slut..

Håller tummarna..

mieeow
0

tack..

Lamina
0

Oh my, det var inte billigt. Men det är ett lågt pris om hon blir bra. Håller tummarna för er!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Anvariel
0

#16 Hoppsan hej och hå! Priserna alltså. Jag har inte betalt över 2000 för någon av mina operationer. Ca 1200-1800 har de legat på. Men visst, jag kan tänka mig att en bukoperation är ganska så kostsamt. Naturligtvis kan ju kolla runt och se om det finns andra kliniker som gör detta billigare. MEN om du kände att de här människorna var seriösa och råttkunniga så kan det definitivt vara värt det att betala extra för det. :S Tro mig…. *ryser*

Dramatik
0

Usch då. Det blir tyvärr lätt så att pengarna springer iväg med dessa små råttor. Men att Cecilia är dyr är ju för en anledning, hon är otroligt duktig. Jag har haft flera råttor hos henne som blivit opererade för olika saker och det har gått jättebra med alla. Sen tror jag förresten inte att jag behövt betala för övernattningar där, behövde du det nu?

Hon är värd varenda krona, Cecilia:) Även om det svider rejält i plånboken ibland:/

mieeow
0

jag försöker hålla fast vid tanken av att hon är bra, att lilly kommer bli bra så länge hon är i cecilias vård.

Det var jobbigt att lämna henne där, uscha :(

det blir nog så att jag opererar buken, om de anser att det går, oh så länge hon inte störs av knölen så låter jag den vara. hon är trots allt snart två år…

Anvariel
0

Aha, Hon Cecilia WhatsHerName som alla pratar om? Ja hon ska ju vara bra sägs det. Jag bor ju liksom i fel ände av landet för att ha varit dit själv. Men det är otroligt skönt med kunniga veterinären - och SPECIELLT när det gäller råttor, för det är så ovanligt att veterinärerna kan något.

Ja, det är pest och pina att lämna in de små för operation. :(:( Usch… magont och ångest varje gång. Och sen kommer de hem hur pigga som helst och så undrar man vad man gått och oroat sig över. :) Du ska se att det går bra för lilla tösen.

mieeow
0

åh tack, det hjälpte det där sista <3hoppas verkligen hela tiden på att det ska gå bra!

dock endast inlagd för undersökning men kan ju bli operation imorgon…

är orolig också för de har ingen där på natten :S känns läskigt att hon ska vara där ensam med det andra sjuka djuren

r8ttanz
0

lycka till :)

mieeow
0

de ringde nyss och har kommit fram till att hon har flera tumörer i magen vilket orsakat lovmoderframfallet. De har tagit ut hela livmodern för att kolla på den och sedan trykt in den igen och satt en stygn för så den inte kommer ut igen…. hon går nu på smärtstillande.

priserna ligger fortfarande på 6-7000kr om jag ska operera allt, jag tror jag ska låta henne operera magen…. ska prata med cecilia nu strax, har till mellan 4-5

wish me and lilly luck!

mieeow
0

Min älskade tjockis…. <3

alexfifan
0

Lycka till, håller alla tummar och tår jag har för att allt går bra för henne!

you can't face the problem, if the problem is your face……

mieeow
0

är hemma med lilly igen, hon är fortfarande helt groggy min lilla älskling <3 men aptit har hon, sitter nu och knaprar på en nöt och har dessutom fått med sig en värmekudde hem <<3

nu kommer hon få vara hemma så länge hon verkar må bra, försämras hon blir det avlivning.

Jag är rädd att lyckan endast varar några dagar….

mieeow
0

hjälp mig lite här är ni snälla! :S

har fått metacam som smärtstillande och antiinflammatoriskt till lilly som jag ska ge henne i munnen. veterinären sa när vi var där: "ni behöver inte ge nu när ni kommer hem för hon har redan fått sin eftermiddagsdos."

det tolkar jag som att hon ska ha det flera gånger om dagen, men på dosen hon skrivit på förpackningen är: "ge 0.25ml 1 gång dagligen i munnen 2-3 gånger dagligen."

alltså står det två olika doser, och hon har stängt sin klinik nu så kan inte ringa och fråga.

Hur ska jag göra? jag vill inte att hon ska ha onödigt mkt ont men inte heller ge henne för mycket.

vad ska jag göra? D:

Lamina
0

Ringa agrias telefonveterinär och fråga?

//Lamina

Dramatik
1

Du ska nog bara ge en gång om dagen, tror att det sista ska vara 2-3 dagar, inte dagligen:)

Jag har alltid bara gett metacam 1 gång om dagen iaf. Men ring dem imorgon och fråga för säkerhets skull:)

alexfifan
0

Jag fick metacam efter tumöroperation som jag skulle ge en gång dagligen i fem dagar. Och den dosen var på 0,1ml ;o

you can't face the problem, if the problem is your face……

mieeow
0

okej… jag gav henne igår.. :S snackade med min kompis och mamma och vi kom fram till att de antagligen skrivit fel.

nu på morgonen är hon pigg och springer just nu ute med sin syster, hon verkar inte ha tagit skada av ev. överdosen. men ringer idag så jag vet säkert.

Härligt att ha henne hemma igen! :)hoppas det räcker några dagar

minflock
0

Jag läste denna tråd nyss och blev helt varm i hjärtat. Vilken fantasktisk råttmänniska du verkar vara! Du vill av hela ditt hjärta hjälpa din vän i vått och torrt och det gjorde mig så glad att få läsa.

Hoppas att det ordnar sig för er båda. Om inte så behöver du aldrig känna att du inte gjorde allt du kunde, du har gjort så mycket du kan och jag ger dig min fulla beundran.

Åhh vilken fin människa du är!!

mieeow
0

#35 Tack..! det värmde att läsa <3 mina djur betyder verkligen allt för mig, glad att det syns.

[Princessie]
0

hoppas det går bra! <3