Gammal eller sjuk?
Min Greta är inte ens två år men hon mår inte bra.
Hon är svag och beter sig förkylt. Jag va hos veterinärn förra veckan och hon har nu gått på en kur i 7 dagar, men det verkar inte bli bättre. Hon sover hellst på golvet av buren och andras tungt och djup. Hon är mager, men både äter och dricker, tvättar sig gör hon inte bra, det får jag göra åt henne. Hon är lös i magen och hennes kön är gulaktigt.
Någon som känner igen?? på blå stjärnan här i GBG viste dom inte va det va, jag körde 3 dagar extra med "baytril" men jag tycker inte hon verkar bra endå.
Det kan vara åldern, inte alla råttor blir ju över två år…
Verkar dock helmysko att ge henne Baytril om hon har magproblem och är svag etc…jag skulle be om en second opinion från annan veterinär om ingen kan svara här!

Om könet är gulaktigt kan de vara intorkat kiss som fräter. Bäst att tvätta av det. Min råtta Diesel blev 1,9 år så det kan vara helt enkelt ålderstecken din råtta har fått, jag tvättade hennes kön 2 ggr om dan.
Bra att du kör förkylningsmedicin, tänk på att hon kan bli trött av den också, fråga om biverkningar nästa gång du är hos vet.

Instinktivt skulle jag tro att det nog är sjukdom ändå. "Vanlig ålderdom" borde väl ändå inte yttra sig på det där sättet? Det är väl mer bensvaghet och muskelförtvining och så? Jag vet inte, jag är lite bortskämd med mina tösar kanske… de är 2 år och 2 månader och de är superpigga så det är svårt för mig att tänka att det skulle bero på ren ålder.
Lös i magen… var hon det innan hon fick antibiotikan också? Hmm… Skumt. Jag skulle kanske försöka hitta en annan veterinär för att få ett andra utlåtande om vad det kan vara för fel. För frisk låter hon ju inte. :S

Andas hon tugnt och djupt med magen? Isåfall är det stor risk för problem med lungorna som lunginflammation eller liknande. Man kan ge antibiotika men om råttan är för gammal eller för klen så kommer inte kroppen att orka med. Men å andra sida om man inte ger så kommer hon att somna in i vilket fall. Hade en lite äldre råtta, han hade lungingflammation när han dog trots upprepad medecinering. Kroppen orkade inte.
Det kan vara ålderdom som försämrats pga sjukdom med tanke på att åldern på råttor ligger på 1½-3 år i livslängd i medel.
Hon låter inte alls pigg, stödmatar du henne? Du får hjälpa henne att tvätta sig.
Qui dormit, non peccat
Tack för alla svar! nu är hon uttorkad också, jag hjälper henne att dricka för det glr hon uppenbarligen inte själv, iaf inte tillräckligt mycket. äter gör hon själv, jag ser till att hon får i sig tillräckligt!
Jag börjar fundera på om det är förkylning, vi har kallt som satan i lägenheten. vet inte vad jag skall göra. Jag har en lampa över buren, den värmer. men även vi är iskalla. det ärsvårt att ställa henne i ett varmare rum lixom, bor i en etta för tillfället. Vi flyttar om 3 veckor, bara hon klarar sig tills dess..
vad kan man göra mer än att ge rooibos, värma med lampa? ha henne så mycket i min tröja som det bara går? min andra tjej mår jätte bra, så tror att det kan va en kombo med åldern?! annika (den andra) är inte lika gammal.
jag tar henne nog till mina föräldrar och ser om det blir bättre, där finns det iaf varma element.
det lösa i magen är nog för medicinen. (hon va inte så här svag när hon fick medicinering, och den veteinären är den enda som kan råttot i GBG, eller? någon som vet någon annan en blå stjärnan?
Jag tvättar henne,för hon orkar som sagt inte själv, känns bara få dummt att bada henne när hon uppenbarligen redan är frusen…
skall nog tvångs ge henne ljummet rooibos nu.

#5 Jag skulle absolut visa upp henne för veterinär om hon är sådär dålig. Att hon inte dricker är inget bra tecken alls.
Bara inte hela henne om det inte behövs. De blir ju lätt nerkylda som sagt. Värmelampa går ju att skaffa såklart, men mina brukar undvika den av någon anledning. Men när du tvättat henne, försök torka pälsen med hårfön (håll en hand ivägen ibland så att du känner hur varmt det blir - får ju inte bränna henne. Ge henne lite extra vatten efter en sådan omgång också eftersom det kan vara lite uttorkande.
Men främst… veterinär. Igen. Antibiotika känns som en vettig grej att prova - en annan sort. 7 dagar är väldigt kort kur också. Jag fick alldeles nyss en kur på tre veckor när min en hona haft upprepade besvär.
Lycka till… :S <3
oj tre veckor?? känns inte bra att trycka i dom så mycket…men det kanske är det som behövs då! jag förlängde kuren med tre dagar, gick till veterinären en till gång efter 7 dagars kuren och han sa då att jag skulle göra det, men det pga att hennes kön va gult, han hade ingen anning om va det kunde vara. Men nu säger ju ni att det antagligen är torkat urin, vilket låter vettigt då hon inte tvättar sig så bra nu. konstigt att han inte vet det?!
än en gång…nån som vet någon anna veterinär i GBG, förutom blå stjärnan?
hon är seg och trött och går inte så bra i stegarna, men i mån hämtar jag en ny bur hos mammaoch pappa… tänkte bygga ihop en kaninbur med den jag har nu, så botten blir större, lite mer pensionärsanpassad.
jag tycker inte mina hyllplan känns schysta för henne heller, har har lixom galler…någon som har nått bra förslag på bättre hyllplan som kanske är skönare för fötterna? jag har laggt på wellpapp nu, det funkar ju inte i längden…tänkte på plast brickor av något slag kanske?
Tack alla för svar!
Tröjan tycker hon är mysig iaf!
Om du har gallerhyllplan kan du test att lägga på Borris dörrmattor från IKEA. Kostar bara 4 kronor, är lätta att klippa till och är bara att tvätta när dom blir smutsiga.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Vid riktigt allvarliga infektioner ökar man ofta dosen och har ganska långa behandlingstider om deras magar bara tål det. Nu vet jag inte alls hur det är med råttor (Läs Vibranordtråd för mina senaste hemska upplevelser…) men så gör man med både människor och hundar i alla fall. Min systers hanhund fick en hur på 8-9 veckor och JÄTTEHÖG dos. Hon kollade upp detta för hon tyckte det lät så mycket men det är tydligen en vanlig dos just vid den typen av besvär (kroniskt inflammerad prostata). Så allt beror ju på vad det är för fel också…
Nä usch, det är svårt att veta vad man ska göra när de är sjuka, de små liven… :(:(
Om du ska gå till en annan veterinär rekomenderar jag Göteborgs djurklinik, dom är jätte bra.
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
usch och FY för blåstjärnan.. utsugare och felbehandlare! har INGEN respekt för dem längre.
Om hon har slutat äta och dricka så har hon nog inte lång tid kvar..
Det är ju i princip omöjligt att säga vad det är så här över nätet så jag rekommenderar starkt att du kollar upp en annan veterinär. Sätt dig och kolla lokaldelen eller eniro tex. Ring runt och fråga vad dem kan om råttor.
Rosslar hon mycket?
Jag skulle tro att det är en allvarligare förkylning som ev gått över till lunginnflammation. Det kan ju handla om att hon börjar bli äldre och har lite svårare att hålla värmen och immunförsvaret brukar också bli sämre ju äldre man blir.
Du kan lägga in flaskor med varmt vatten i buren som dem kan värma sig emot och fleecefiltar. Du kan ju även lägga en fleecefilt över/runt om buren så det isolerar lite.
Jag skulle inte rekommendera att blöta henne i onödan. Då är det bättre att dem är lite skitiga faktiskt. Om det är bajs och kiss så kan det ofta räcka med att ta fuktigt papper/handduk eller tex en våtservett och torka försiktigt. Det tar väldigt på deras krafter att bada och torka osv, även om man gör jobbet åt dem. Och det låter som om hon behöver alla krafter till annat just nu.
Försök att få i henne mer vätska, vätskeersättning fungerar också. Välling brukar vara poppis. Vanligt vatten eller te är förvisso bättre än inget, men dem behöver få i sig mer energi och näring.
Kontakta en bättre veterinär snarast!!
Såg just den här tråden: http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0ba922d9-347e-4b16-9ef4-3dedd2fb7bb9&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
Kolla efter en bra veterinär i den ;)
Tack alla! tack för alla svar!
Min lilla tjej blir inte bättre, men heller inte sämmre. Jag tror det kanske är åldern ändå. Hon rosslar inte hon är bara väldigt seg och stel. har svårt att tvätta sig och jag får nu hjälpa henne med att både äta och dricka. Hennes bur är nu "pensionärs"anpassad. så hon inte kan klätra runt så mycket. hon har fått en stor säng och jag har henne i min tröja så mycket jag kan.
jag har inte haft en gammal råtta förr, så jag kanske bara är ovan att se detta! Men är det humant att låta dom leva så här? frågan är hur mycket hon lider, eller om hon bara är gammal och lite seg. det gör ont att ta bort henne för ålder, alla blir ju gammla någon gång. Och hon äe knappt två som sagt…
Vill meddela att Greta avlivades precis hos veterinärn. Fick ta in henne akut igen då hon, läs och häpnas, kräktes upp både mat och vatten jag gav henne. När vi kom fram låg hon på sidan som en liten boll och det va inte många andetag kvar.
Detta va det hemskaste jag vart med om. Har gråtit i timmar…Min fina fina Greta. Jag kommer inte skaffa några med råttor efter detta, tror jag inte iaf. Kanske har laggt sig lite om några dagar. Men just nu känner jag att det gör så ont när dom blir sjuka eller gammla, och deras livslängd är inte lång. Det gör helt enkelt så fruktansvärt ont.
Detta har fått mig att fundera på hur ont det kommer göra när min hund blir gammal och kommer avlivas, ja menar för hoppningsvis kommer han leva till han är 16 i alla fall.. tänk att avliva någon man haft i 16 år!! Jag har bara haft greta sen i sommras, fast åren kanske inte gör så mycket. För gud va jag gillar/gillade?! min lilla fina tjej.
Nu har jag annika kvar här hemma, hon kan inte va ensam! det tycker jag inte är rätt! Någon som vet något bra hem till min lilla tjej? eller någon som har en änka där hemma som behöver sällskap!?

#16 Usch… vad trist. :(:( Men du, vänta med att ge bort Annika tills känslorna lugnat ner sig lite. Du kanske inte VILL vara utan råttor trots allt? Just nu är det nog inte rätt tidpunkt att besluta om detta. Hon dör inte av att vara ensamråtta i en vecka eller två. Tänk efter lite först och se hur det börjar kännas. Låten inte ångesten och sorgen styra just nu.
Ja… jag vet inte heller hur det är tänkt att man ska stå ut. Och tro mig, det är inte lättare med en hund, för de kommer man - tro det eller ej, ÄNNU närmare… Det är olidligt, även fast de är gamla och levt ett långt och bra liv. Men om man INTE skaffat den där hunden eller den där råttan så skulle man ju ha gått miste om så otroligt mycket också. Alla de där stunderna med omtanke och ovillkorlig kärlek. Alla skratt och påhitt och tokerier. Smärtan är något man får leva med om man vill ha de stunderna i sitt liv. Ibland är det riktigt tungt men oftast är det mer än värt det för mig.
Igen, beklagar sorgen….
Tack! Du har rätt, gud va man hade gått miste om fina stunder! och som du säger jag skall vänta några dagar. Frågan är om hon klarar att va ensam i ca 3 veckor? va tror du? vi flyttar nämligen då, det hade vart skönt att få de överstökat först isf.
Men som sagt tycker fortfarande detta med sjukdomma och ålder är så fruktansvärt hemskt! Min fd råttis Doris dog i julas av mycoplasma, fy det va det vidrigaste jag sett, hon blev agresiv och nästan läskig, min fina tjej!
Vet inte om jag klarar av att avliva och se djur dö ca 1 gång om året (förhoppningsvis inte så ofta, men ofta blir det ju)
men jag skall vänta några dagar iaf. Nu skall jag mysa med Annika och ge henne nått gott att äta!
Tack för de fina orden!

#18 Jag vet inte alls hur det är med ensamråttor, hur fort de blir "konstiga". SÅ himla akut tycker jag inte att det kunde vara. Jag menar, om det är så akut så skulle man ju vara tvungen att springa ut och köpa första bästa råtta i första bästa zoobutik och det är ju inget som normalt sätt rekommenderas. Jag vet inte. :( Jag har inte haft någon råtta ensam någon längre tid för det har inte behövts. Hoppas att någon annan här kan ge lite input. Men rent instinktivt tycker jag inte att det skulle vara någon fara.
Ja, det är pest och pina… Ingen av mina tösar har dött ännu. Har haft mina två äldsta i 2 år och 2 månader. Min tredje och "yngsta" lilla tös är 1 år och 8 månader. Så du kanske kan tänka dig att jag börjar förvänta mig en hel del sorg framöver….. Men och andra sidan ångrar jag mig inte ens lite. Att skaffa mina tösar är det bästa jag någonsin gjort. De har gett mig så mycket glädje.
Ja, mys lite med Annika nu. Det låter som en riktigt bra idé. Kram!