Hur många råttor?
Hur många råttor e idealet i en flock? Har läst att det är bäst att ha minst tre st. Och gärna då olika åldrar? Mina jag har nu, "bråkar" väldigt mycke? Dom springer runt i buren och piper och lägger varann på rygg typ, jättejobbigt att lyssna på, dom slutar om jag bankar på väggen men börjar snart ige, skulle dom lugma ner sig lite om de tillkom en (lr två?) nya råttor? lr skulle dom fortfarande hålla på?
Hur många har du då?
När jag först skaffade råttor hade jag två, dom bråkade och brottades och höll på hela tiden men så fort det tillkom fler slutade det. Nu har vi sju st i en stor bur och jag hör aldrig några bråk. :)
you can't face the problem, if the problem is your face……
Jag har bara två änsålänge, så de skulle kunna sluta ifall jag skaffa fler? :)
Det går ju aldrig att lova något eftersom alla råttor är olika och reagerar olika på saker och ting men mina slutade hålla på så mkt så det är ju inte omöjligt :)
okej :)
Jag har alltid tyckt att idealet har varit mellan 5-7 råttor per flock. Men fler går fint det med
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Blir de inte lite mycke med typ sju råttor, då behöver man väl enorm bur oxå? :)
Har man en lite större voljär eller en tower så är det inte så mycket… men å andra sidan så tycker råttor att det är bekvämt att trycka ihop sig 10 st i en liten hängmatta…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
okej, va gulligt:)
Jag har sju råttor i en Furet Tower och jag tycker att buren behöver fyllas på ytterligare lite xD Så länge råttorna går ihop med varandra så är det ingen fara alls. Fast man brukar väl rekommendera att en flock bör vara max tio individer om jag inte är helt ute och cyklar

2-3 stycken är ingen flock i mina ögon, det bästa antalet ligger enligt mig på 4-7 råttor. Först då börjar man se ett riktigt flockbeteende. Fler råttor funkar oxå såklart. allt beror på individerna. Har man väldigt många brukar råttorna dela upp sig i mindre grupper inom flocken.
Qui dormit, non peccat

men om man har två råttor och man är som jag bara 12 år och kanske inte får ha mer för sina föräldrar hur gör man då??
#12 fungerar dina råttor bra ihop utan bråk och sånt är det ju ok, annars får du väl övertala dina föräldrar ^^

ja det håller jag på med för de bråkar ganska ocfta 1-3 gånger vecka så jag försöker övertala dem och säga att det är det bästa för råttorna dom tror nog bara att jag vill ha några till bara för jag vill ha nya små bebbar vilket jag självklart också vill :P
säker på att de bråkar och att de inte busar? bus kan ju låta en del också
De tror mina, att jag överdriver och bara vill ha nya men jag ska nog få dom att ändra sig ^^
och jag vet att iaf mina inte busar utan dom bråkar ::S

mina med dem har rykt bort pälstussar och den ena har fått ett sår under huvudet. så jag tror inte det är bus. hur gammal är du arrowhead??
Jag e 16, dåra?

bara undra
själv 12 snart 13 minis -.-
haha :)
asså, finns de nåt man kan säga för att få föräldrarna att förstå? mina tror inte på mig, dom tror bara att jag vill ha fler och att om vi skaffar 2 till kmr jag bara säga att vi behöver ännu fler :S

inte mina heller jag försker säga att råttorna mår bäst då och det är ingen riktig flock med två eller tre men mamma och pappa säger bara dom har det bra som det ee du får bara mer och städa om du skaffar fler och typ tre till är tre för mycket bla bla bla… vill också ha hjälp
precis som mina!! vi borde kanske visa dom de här, leta upp fakta oså och få dom att läsa och förstå att råttorna mår bäst med fler? :)

Är man under 18 eller bor hemma så är det föräldrarna som bestämmer.. Det ni kan göra är att samla fakta och resonera med era föräldrar. Lagen säger att råttorna måste vara 2, men inte att de behöver vara fler fast många råttor mår bättre i en riktig flock.
Om de tror att ni bara vill ha bebisar (klar man vill ha småttingar) så lägg fram att en äldre råtta inte eller är något problem. Då kan de inte skylla på att man är bäbissugen.
Sen beror det på varför era bråkar, finns många som har bara två och de funkar fint ihop! Hur gamla är de? Kön?
Pälstussar ska inte flyga, det är inte normalt vare sig för djur i par eller flock.
Qui dormit, non peccat

inte mina heller jag försker säga att råttorna mår bäst då och det är ingen riktig flock med två eller tre men mamma och pappa säger bara dom har det bra som det ee du får bara mer och städa om du skaffar fler och typ tre till är tre för mycket bla bla bla… vill också ha hjälp
mina två är honor, strax under året.. dom bråkar rejält ibland, inga pälstussar men en av råttorna kan vakna upp med sårskorpor runt ögonen.. sett de typ två ggr :S

två hanar ungefär 8-9 månader den ena basil hade en sårskorpa under huvudet och den andra Tim hade ett kalt ställe en bit bakom örat och man såg att pälsen var bortryckt men de har rejäla bråk 1-3 gånger per vecka fast varijerar
#26 Är du säker på att det är sårskorpor? Råttors snor/tårvätska blir röd vid kontakt med luft och det kan lätt se ut som blod/sår.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
okej, nu blev jag osäker :S de ser ut som de :S finns de nåt sätt att ta reda på vad de igemtligen är? har sett då en av dom står lutad över och typ håller i den andres huvud, då e hon väldigt nära ögonen med sina tänder..
Går det att torka bort så är det bara tårvätska. Det är egentligen inte heller så bra då det kan vara ett tecken på att råttan är lite krasslig.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
de går ju att få bort men de sitter hårt och hon e röd och mer pälslös runt vänster öga.. de brukar inte va skorpor oså runt höger..

Apropå bråk & bus, hur märker man skillnaden?

#32 När råttor skriker, pälsen står upp, de har bitmärken och rivsår och pälslösa fläckar slåss dem. När de ställer upp sig och visar tänderna.
När de bara hoppar runt och brottas leker dem. Som hundar ungefär.
Qui dormit, non peccat
Har den senaste veckan lärt mig att de fnyser rätt mycket också när de är arga…
#31 När de har ögonporyforin hjälper de ofta varandra att putsa bort det. Om de sovit och poryforinet stelnat så gnags det bort, och då kanske lite päls putsats bort i samband med putsningen. Men försvinner än mer päls på henne så kan du ha en råtta som barberar på henne.
#35 hm, okej.. fåt hoppas att dom bara hjälper varann då :)