Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 3428 ggr
alexfifan
0

Hjälp med introducering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, som ni kanske förstår på rubriken skulle jag behöva hjälp.

Igår fick vi tillskott i familjen och det är en av råttorna som verkligen inte accepterar henne. Hon blir pissed så fort lillen kommer i närheten, "reser ragg", slår med svansen och fräser.

Hittills har de träffats två gånger, på sängen. Första gången med resten av flocken, som accepterade henne direkt, valde då att sätta in tjurtanten i buren så hon fick hälsa på de andra i lugn och ro eftersom lillen fick panik av en "attack" typ… Idag nyss lät jag dem träffas ensamma, och först nosade hon lite sen blev hon förbannad igen. De har sovit i olika burar inatt, lillen i deras vanliga bur så att hon kan hinna "kissa in sig" lite

Kan ju tillägga att lillen är väldigt framåt, glad och nyfiken och har inte gjort någonting för att "provocera".

Så nu behöver jag lite hjälp med hur jag ska fortsätta. Jag vill ju klart tro att det ska gå att få dom att funka ihop, hon som inte fixar lillen är bara ett halvår gammal och i övrigt verkar hon vara lite instabil öht. Så jag antar att det är det som spökar

Funderade på att sätta in alfahonan tillsammans med lillen och tjurtanten, kan det hjälpa om ledaren visar att hon accepterar lillen?
Eller ska jag byta ställe till någonstans ingen har varit, har inget bord som jag kan sätta dom på men typ badkaret. Och isf ska dom vara själva eller ska jag sätta in någon annan råtta också?
Ska man låta dom bråka när den äldre flyger på lillen eller ska man ta isär dom? När går gränsen liksom, inga pälstussar har rykt men ett exempel på när jag tog isär dom är nu ikväll när jag provade och tjuris bet tag i sidan på lillen och drog i henne. Det kan väl ändå inte vara normalt? Foten i munnen

Tacksam för alla tips…

you can't face the problem, if the problem is your face……

AnnaRamnemark
0

Jag har typ samma problem, min ena hona är jätte elak mot penny. När jag är med brukar jag lägga mille på rygg när hon attakerar för mkt. Så lugnar hon sig en stund. Jag hoppas att med tålamod att de löser sig.

Din lilla ser nästan ut som min nykomling

alexfifan
0

Ja jag försökte med lägga henne på rygg men hon vrider sig ur greppet jämnt.. ;(

Det kanske är någonting med utseendet som gör att vissa honor inte accepterar dom ;)

Marre89
0

lägg dig /er inte i förrens det blir sår som blöder.. det kan vara så att bebisen inte vill ge med sig så de äldre råttorna får nosa på henne, då kan de bita tag i dra i bebisen för att få henne att lägga sig på rygg eller så.. mina gjorde de oxå. Bebisen kommer att skrika å pipa, men de är nått den måste gå igenom.. men ha nogrann koll på den råtta som inte accepterar henne så hon inte biter för att skada henne..

alexfifan
0

Okej, tack för tipset, jag ska försöka hålla mig.. är ju så rädd om den lilla (a)

Testade nu igen iaf och hade med Mimi, ledarhonan och det gick jättebra. Lät dom bara ses en kort stund och Kissen (tjurtant) nosade många gånger på henne utan att bli irriterad. Ett litet hopp har tänts :D

hus-musen
0

fast en råtta som piskar med svansen,fräser och har pälsen på ända är inte normalt nyfiken, utan aggresiv.

Visst, man ska inte gå emellan i onödan, men hellre gå emellan en gång för mycket än en gång för lite. Det du kan prova med är att sätta surtanten i "skambur" dvs hon får sitta ensam utanför flocken ett tag. Det kan hjälpa.

Qui dormit, non peccat

RexMatte
0

Hoppas att det ska gå bra för er. <3

AnnaRamnemark
0

Men försök hålla henne lite hårt, inte så du stryper henne men så hon inte kommer loss så lätt. Jag håller henne ibland tills hon lugnar sig ibland med båda händerna.

Gu vad elak jag låter. Men hon har inte varit sånn förr.

Skambur var en bra ide. Ska jag försöka.

Banankaka320
0

Har en bitchråtta vid namn Ester, hon har alltid varit jobbig mot nya men alltid slutat när jag har min hand i buren och så fort hon rest ragg och är påväg att bita/jaga så har jag petat till henne i nacken och då slutar hon och ignorerar dem nya. Tillslut blir dem vänner, men de är ju svårt att hålla koll på natten och när typ man lever sitt liv xD men jag behövde bara göra så några gånger (a)

alexfifan
0

#5 Just my thought ;o
Undrans om det där med skambur kan funka. Eller har jag samvete till det? Hon ser så skamsen ut så fort hon lugnar ner sig. Vet inte om det bara är jag som är totalvirrig eller så är hon bara väldigt osäker

#6 Tack det hoppas jag med! ;(

#7 Hihi, min lilla tjurtant kallas Kissen av en anledning - hon är smidig (smidigare) som en katt! Fattar inte, men ibland känns det som att hur hårt jag än håller så kommer hon loss! Men det är väl bara att vara ihärdig :)

#8 Att du ens vågar lämna dom obevakade ;o Jag hade aldrig lämnat dom utan uppsyn haha. Fast jag är så petig med mina små ;(

AnnaRamnemark
0

Kan säga att skamburen inte hjälpte för mig. Hade tjurtanten i transportburen under natten. men lika tjurig var hon ändå.

MEN. Jag satte in lilla Penny i den stora hon buren (själv) undertiden jag tränade (ca 2h) Och dom 3 andra var i en liten bur jämte den stora. Sen när jag kom tillbaka så släppte jag in henne bland tanterna och då började Mille (tjurtanten) TVÄTTA henne inte bita attackera blåsaupp sig osv. som hon brukar. Så jag ska fortsätta göra så lite då och då under dagarna så att Penny luktar "honburen" och kanske blir accepterad.

Alla sitter nu i en mindre bur jämte stora buren för de är mer neutral bur men ja Millie är jul förbannt tjurig ändå. Men inte lika våldsam som i den stora buren. Där får dom sitta tills hon är en av dom.

Jag tänker inte ge mig över en råtta :P

Banankaka320
0

#9 Fast dem jag lämnade själva med monstret var ju två-tre månader (a) så dem kan ju försvara sig mer än vad din bäbis kan :D

alexfifan
0

ja, dom är ju inte sköra som glasbitar hihi ;D

alexfifan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, nu är Alexandra mycket arg. Försökte för ett tag sen igen och nu var det ungefär som att all ilska hon har känt innan har gått ihop till ett jävla åskmoln som exploderade…

I värsta fall får hon sitta med någon annan hona i den gamla buren ett tag. Fast jag ska minsann vara envis!

Men lilla söten är ju bara så underbar!!

Dramatik
0

Har du dumbosar i flocken sedan innan? Lägger sig den nya råttan för de vuxna och låter sig bli luktad på?

alexfifan
0

Ja, det har varit tre dumbos och tre toppörade. Den lilla har lagt sig tusentalsgånger, blivit biten utan att tjabba emot, pipit, allt… och nu är hon livrädd så fort tjuris kommer i närheten

hus-musen
0

Plocka bort den sura och låt henne sitta sj ett par dagar, bästa är att plocka ut henne nästa gång hon surar ur på bäbisen som markering.Det kan gå, eller så har du helt enkelt en hona som det inte går att sätta ihop nya råttor med.

Klar lillen är rädd när hon hela tiden träffar en äldre råtta som är elak.

Qui dormit, non peccat

Dramatik
0

#15 Okej, jag tänkte annars att det kunde ha med öronen att göra. Vissa råttor kan reagera på dumbosar nämligen pga öronen, de får inte riktigt samma kroppsspråk kan man säga.

Biter surtanten hål på bebisen? Eller hur går det till när hon blir arg?

alexfifan
0

Det är jättesvårt att förklara vad som händer när hon blir arg, ska försöka filma sen när pojken min kommer hem så ni kan få se själva. Det ser verkligen brutalt ut, asså det liksom, rycker i henne och hon verkligen flyger på lillen, puttar på henne, biter på henne, typ, småhoppar med baktassarna…
Det har inte gått hål än men det har flygit ett par tussar av lillens päls.

Men då testar jag en gång till, funkar det inte då tar jag bort Mimi (sällskapet till tjurtanten) till den vanliga buren så tjuris får sitta själv…

Känns lite tradigt om man ska behöva dela på flocken, när hon funkar bra med dom andra. Å andra sidan kanske det är bäst egentligen, för detta är ju inte den sista råttan som kommer hit och jag tror det kan va ett himla stressmoment för tjuris att det kommer fler nya om hon inte klarar av det… vill ju inte att hon ska känna sig osäker eller något heller :(

AnnaRamnemark
0

De är helt sjuuuukt vad de är likt mitt problem.

Jag ska ikväll testa byta bur med hanen och honorna. och se hur de funkar. Där är de ju noll hon lukt ju. Har inte du den möjligheten kanske? Bor dina i den vanliga buren? Kanske är för mkt lukt osv.

För mig går de ju sakta med säkert frammåt. Men de är inte fort asså. Hoppas de löser sig. Både för dig och mig

alexfifan
0

Vi har en gammal bur som är väldigt inluktad, fick hem en helt ny Furet Tower förra måndagen så den luktar knappt råtta alls. Så nu är Kissen och Mimi i den gamla buren, så att den nya hinner kissa in sig i den nya… funderar dock på att byta ut husen för dom har ju varit i den gamla buren tidigare, allt annat inredning, matskålar osv är ju helt nytt så det borde inte vara några problem

Ja jag hoppas med det, inte alls kul sånt här, :( Har du dina ihop i buren? Eller bor dom separat?

AnnaRamnemark
0

Mina sitter i bur tillsammans men i neutral bur. Där går de hyfsat men fortfarande är de en av dom som ska bråka. Ibland lägger jag in penny i den stora buren så hon får deras lukt på sig.

alexfifan
0

Video

Här är en minifight jag lyckades få på film. Detta är ändå, minst femte gången de träffas… Bytt till helt nya lakan så inga lukter, lillen var även ute nästan en timme innan jag satte dit Kissen

Dramatik
0

Jag tycker att det ser ut som att den vuxna försöker lägga den yngre på rygg för att den vill platsa den och lukta på den. Visserligen lite väl hårdhänt, men ändå.

Där hade inte blivit sår sa du? Var det så här det gick till i början och vad gjorde du då? Särade du på dem redan då? Har den lilla lagt sig ner och "fryst" i början?

alexfifan
0

Känns ungefär som att det är så pass hårdhänt att lillen flyger iväg för att hon inte är tillräckligt tung för att ligga kvar på rygg… xD

Inga sår nej men flygande tussar hit och dit. Har inte särat på dom så många gånger, bara när hon har hållt på som på filmen långt mycket längre och börjat hugga efter lillen typ, mot magen/halsen…
Vad jag har sett så har lillen lagt sig stilla på rygg hur många gånger som helst, då börjar tjuris typ, stampa på henne med bakfötterna oO

Det har ju blivit värre för varje gång i princip, i början var det inte så här farligt, bara "nej men, ska det verkligen gå till sådär", sen typ trappats upp mer och mer

Dramatik
0

Okej. För vad som kan ha hänt är att du särat på dem för snabbt så att de inte fått reda ut "problemet" ordentligt. Varje gång man särar på dem så gör man det oftast värre i och med att de då måste börja om från början nästa gång och då kan den lilla hunnit bli rädd och den större irriterad och sen kan det trappas upp för varje gång man sätter ihop dem igen.

Nu säger jag inte att det är så i ditt fall, men det är en möjlighet. Det är väldigt svårt att ge råd såhär över internet också när man inte själv kan se situationen, hur den är och hur den var från början alltså.

Jag har har en surtant också och henne blev jag så trött på till sist så hon fick sitta i transportburen (som är rätt liten) och glo i flera timmar varje gång hon blev dum, vilket oftast var på natten när jag skulle sova. Hehe, kanske inte vidare snällt, men till sist gav hon fan i den lilla och nu är allihopa vänner. Men jag försökte ha is i magen från första början och låta dem hållas, blev det överjävligt tog jag ut surisen och lät den nya vara kvar med resten av flocken som var snälla. Då hamnade surtanten utanför och den nya växte samman med resten av flocken vilket kan ha påverkat resultatet.

Jag tror man får försöka hitta en lösning som funkar bäst för en själv. Bättre tips än så kan jag nog tyvärr inte ge dig då jag själv tack och lov inte haft så många surtanter och därför saknar erfarenhet av just sådana.

alexfifan
0

Vet inte riktigt, kan hända att jag har gjort det. Får helt enkelt fortsätta försöka och hålla mina händer i styr så jag inte särar på dom innan dom är klara… har heller ingen erfarenhet av sånt här för alla andra introduktioner har gått helt felfritt, men det du säger låter rimligt

Annars får jag väl också ta till transportburmetoden xD
Känns bra ändå att hon kommer bra överens med alla de andra råttorna. :)

Dramatik
0

Ja, det är bara surtanten som också ska fatta läget:)

alexfifan
0

Hm, börjar verkligen ge upp på det här… det blir verkligen inte bättre

Blev biten av Kissen så det blev jack i huden, råkade få in fingret mitt i en fajt som jag inte var beredd på och nu vet jag hur sjukt hårt hon biter mot lillen… lillen blir livrädd så fort Kissen ens skymtar förbi… vågar inte träffa henne och flyr för glatta livet :(

Testade att låta bebis komma fram när jag höll Kissen på rygg efter ett väldigt intensivt och hårdhänt bråk, detta är första gången jag har särat på dom sen, ah, sist jag skrev i tråden. Det hjälpte lite, lillen verkade bli lite modigare och luktade lite och Kissen bara gnäller så fort någon rör vid henne. Och nu är Kissen jättearg

Gash, känns inte som att det finns så mycket mer att göra, har verkligen inte samvete till att sätta henne själv… fast kanske får testa det inatt, sista gången gillt… Rynkar på näsan

hus-musen
0

ska du sätta henne själv så är det inte ett par timmar det gäller, utan sätt henne ensam nån dag. Det är inget att ha dåligt samvete för, det är råttan som inte uppför sig som hon borde.

Funkar det inte så får du antingen dela flocken eller lämna tillbaka bebisen som det låter. Eller tyvärr ta bort surtanten.

Qui dormit, non peccat

alexfifan
0

Har satt henne i den gamla buren nu så hon får sitta helt själv i alla fall tills imon. Får hoppas det hjälper något…

Blir nog i så fall att jag delar flocken, hon funkar ju med de andra råttorna så tycker inte det är någon mening att ta till drastiska åtgärder, och bebis är så sjukt underbar så lämna tillbaka henne… näver :):D<3

Tråkigt ändå att det ska behövas, detta är ju inte den sista råttan som kommer tillkomma heller :( Men men, sånt är livet på en pinne

alexfifan
0

Ha! Nu har jag äntligen kommit en liten bit på vägen, tro det eller ej. Blev så trött på dom, har märkt att Gloria (lillen) inte låter sig luktas ordentligt (hon är väl förmodligen rädd att få stryk, så mycket hon har varit med om…) så jag testade faktiskt först att hålla fast Gloria lite halvt på rygg och lät Kissen lukta. Gick fine.
Kissen har suttit själv i två dygn ungefär utan mkt uppmärksamhet och nu när jag testade luktade hon bara lite några gånger, några gånger gick hon iväg och fnös lite, sen bråkade dom två gånger.

Så blev Alexadra trött på bråk och tänkte att det får bära eller brista, funkar inte detta får jag dela flocken. Slängde in Kissen till dom andra råttorna helt random och hur tror ni det gick? Först fick hon ett gäng dumbos efter sig som skulle kolla vem fan som hoppat in i deras bur.
Tror Gloria blev lite mer självsäker av att ha alla andra råttor på sin sida, de tjabbade lite granna, verkligen lite… sen satt de helt plötsligt jämte varandra och verkade vara vänner? Helt avslappnat och nej, dom hade inte missat varandra, dom luktade och sånt innan. Ôhihihh!! :D

Nu sitter Kissen själv igen i alla fall för jag ska iväg och jobba och tänker då inte lämna dom obevakade, ropar inte hej förräns jag har kommit över bäcken… så att säga. ^^ Känns ändå rätt bra, har testat med allt jag kan komma på förutom att bada dom för Kissen är förkyld och Gloria är ny så jag vill inte stressa henne med det…

Aja, ville bara berätta. Jag är glad. Glad

Dramatik
0

Låter ju lovande:) Hoppas det funkar helt så småningom, de kan vara ena surkärringar de där tanterna:P

alexfifan
0

Ja, jag hoppas med det, med tanke på att buren var sprillans ny så finns inte Kissens lukt där = det är inte hennes hem, däremot finns Glorias lukt där och då är det ju Kissen som "inkräktar"… istället för att lillfisen ska vara helt i underläge.

Ska testa nu igen och se vad som händer, börjar med kortare stunder sen får man väl se lite hihi, ja jag är verkligen glad :)

alexfifan
0

Åh idag sitter dom för första gången tillsammans allihopa i buren utan sträng övervakning, har bara dörren öppen så jag hör om dom bråkar… vet att man inte ska ropa hej förräns man har kommit över bäcken men jag är så glad Skrattande

Dramatik
0

Vad kul:D

RexMatte
0

Gud vad skönt att höra att allt går bättre nu! Har suttit här hemma och hållt tummarna för dig!

alexfifan
0

Awh det var nog därför det funkade då! :D Det går fortfarande jättebra, de har suttit ihop sen jag skrev sist och inte bråkat alls vad jag har hört… ligger och sover tillsammans bakom huset istället :') kom nästan en glädjetår när jag såg det

RexMatte
0

Jag vet hur det! Sen jag bytte buren så har jag hittat mina 3 töser liggandes i en hög i hängmattan och blir lika lycklig varje gång!

alexfifan
0

Åh vad skönt att det har löst sig för dig också! :D Nya burar verkar vara the shit ;)

AnnaRamnemark
0

Samma för mig mina kommer bra överrens nu. Jag bytte oxå bur. Känns nästan som att de är bättre att ha honorna i den buren. Dock lite bråk de är "betan" Millie som ska hävda sig hela tiden. Men de roliga är att Millie och Penny umgås mest.

alexfifan
0

Haha vad härligt! :D
Fruktar dock lite för när det kommer nya råttor nästa gång, får hoppas att lillkisen har mognat lite då och inte bråkar lika mycket… för jag kommer inte kunna byta bur igen bara för de kommer nya ><

AnnaRamnemark
0

Men de är bara att byta tillbaka till den gamla buren då. Så kommer jag göra för deras dofter är nog borta då efter som de bor en hane i deras gamla nu.

alexfifan
0

Den gamla stinker råtta på flera mils avstånd, det är trähyllplan varav två stycken vart helt obehandlade… mycket av den anledningen jag bytte. xD

Å andra sidan skulle jag säkert kunna låna en bur av någon. Har en del djurvänner häromkring så :))