Hur länge klarar de sig själva?
Jag ska resa bort nästa vecka, och har lite problem med att hitta en råttvakt.
Jag kommer att åka på torsdag och vara borta till tisdag (torsdag och tisdag kommer jag alltså kunna ta upp dem och ge dem mat och sådant viktigt).
De skulle då bli ensamma fyra dagar, vilket känns fasligt långt.
Hur är det? Skulle det vara möjligt om det krisade? Att då ge dem obegränsad tillgång till Torrfoder, något att sysselsätta sig med och flera vattenflaskor?
Absolut inte, tycker jag :o Det kan hända så mycket på fyra dagar… Dessutom är det nog fruktansvärt tråkigt att sitta inspärrad utan stimulans så länge!
Max en natt är vad som gäller för mina iaf. Kan du inte försöka skrapa upp någon vänlig själ som kan se till dem ändå? :-/ En trevlig granne eller nåt?
Jag har lämnat mina över en helg, är ju inget man ska göra ofta dock.
När jag gjorde så såg jag till att det fanns mycket vatten, satte flaskor på både bottenvåning och övre. Såg till att det fanns rikligt med mat, skaffade äggkartonger som jag pillade in godis i och stängde ( då har dom nåt att busa med ).
Men oftast ser jag till att jag har råttvakt eller tar med mig dom dit jag åker. Då har jag bara 2 råttor nu så det är rätt lätt fixat.

4 dagar ensamma är inte ok i mina ögon, du behöver skaffa en råttvakt eller åtminstonde någon som kommer och tittar till dem och pratar med dem.
Man får inte lämna djur ensamma utan tillsyn enligt lag oxå.
Qui dormit, non peccat
Jag har alltid någon som iaf kollar till dom minst en gång om dagen, sedan är jag hos pappa vissa helger, endast lördag till söndag eller fredag till söndag, då tar min mamma hand om dom med mat o sånt, så det enda som de har brist på är i så fall att de från inte springa fritt i mitt rum.
Blir det längre än två dygn så tar jag med dem. eller fixar bra råttvakt som jag litar på
Nej, alltså jag brukar inte lämna dem ensamma. Har nyligen flyttat, det är därför jag har så mycket problem att få tag i någon som kan hjälpa till.
Tidigare har jag haft min mamma och styvpappa som kunnat ta dem.
Jag får se om någon kan hjälpa mig, får helt enkelt ligga på lite till.
Tack för era svar!
Det finns en lag att inte lämna djuret mer än 24 timmar….!!
jag har lämnat mina i 2 dygn en gång.. men då har jag också dem lösa i hallen & badrummet (dörren till sov/vardagsrum är stängd. det finns inga eluttag där så helt säkert för dem, så jhar jag byggd hangbroar längs med väggarna och flera matskålar och fri vattentillgång så dte känns ej så hemskt då… men i en bur vet jag inte om jag skulle kunna?