Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2100 ggr
sinssa
0

Råttor-inte göra om rummet

Jag ska göra om mitt rum. Måla om och ta bort möbler. Men nu är det ju så att jag har råttor. Jag älskar mina råttor.^^

Men ni vet säkert hur det är, att det finns ibland dom som inte alls gillar råttor de är nästan rädda för dem. Jag får inte göra om mitt rum så länge jag har dom. Jag vet ju inte hur länge dom kommer leva kanske 2-3 år till kanske. Då kommer jag redan vara 18 och jag känner inte att det är så kul.

Varför luktar råttor så mycket?

Dom står mot en vägg och den luktar typ kiss. Vad kan jag göra åt det? ;)  kan man ha något bakom eller så?

Kan ni förstå varför jag inte får göra om mitt rum medans jag har råttorna? eller är det helt galet?

Jespersen
0

Jag har alltid vaxduk bakom buren :) Lätt att torka av om den blir smutsig och den den blir för äcklig är det bara att byta ut den.

hus-musen
0

råttor gillar att kissa mot galler, iaf mina. Jag har en vaxduk bakom som jag kan torka av om den blir äcklig.

Råttor ska inte lukta kiss, ur ofta städar du? har du toatränat dem?

Qui dormit, non peccat

amandapi
0

ha en vaxduk uppsatt på väggen eller nån stor kartongbit eller nåt som du kan byta ut då och då.

Jag tycker inte att det luktar så mycket kiss från mina råttor, dom går på "toa", gör dina det? För då är det lätt att göra rent toan bara varje dag om man vill, det går ju snabbt.

Om dom inte går på toa så kan det ju vara därför det luktar, för då kommer det säkert kiss överallt och då måste man ju städa hela buren jätteofta.

sinssa
0

Åh vad smart, Har tänkt på det förut att jag ska sätta upp något bakom! :)

Dom kan gå på lådan men det är inte alltid som dom gör det. Jag måste nog bli bättre på att hålla efter, så att det inte blir så stökigt i buren. Jag städar för det mesta en gång i veckan.

Hur är eran råttorns "toa"? Diskarn ni den varje dag eller bara tömmer ni den och fyller på ny sand eller vad ni har? :)

Otaku
0

Jag använder Katty Sandströ i mina pojkars "toa". Byter ut sand varannan dag kanske. Hade samma problem som dig med lukten tidigare, lösningen är att städa oftare. Idag städar jag en gång perdag då jag byter de handdukar som behövs bytas ut, torkar av hyllplan, slänger matrester och sånt. Damsuger också golvet och hängmattorna en gång per dag. Har doftkulor i damsugaren, så det luktar gott den :D

Men som sagt, den bästa lösningen är att städa oftare, tyvärr :/ XD

Mvh Vinetta

[Ratass]
0

mina går på toaletten, där jag använder everclean, kattsand, den luktar gott och de gillar det :)