Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 3126 ggr
Verticalvein
0

Hur och vad kräver dom?

Jag har läst lite nu om råttor och jag har förstått att dom kräver mycket av sina ägare men vad exakt dom kräver hittar jag inte.
Menar man med "kräver" att dom ska få vara ute ur buren och bara vara med eller menar man att man måste erbjuda dom olika aktiviteter varje dag och vad skulle det kunna vara isf?

hoppas någon orkar svara :)

hus-musen
0

Råttor är krävande djur, de behöver ombyte och aktivering för att trivas. De är inte som hamstrar som är nöjda med att springa i hjul helt maniskt.

Samtidigt är råttor väldigt lättsamma, de är tacksamma för det lilla! Att vara ute och gosa med matte/husse, att få springa och undersöka golv och andra ytor, ommöblering i buren, leka gömma godis osv räcker för många men inte alla. De har olika personligheter och intressen precis som människor.

Det du kan göra är små övningar som agility, eller kanske lära dem att gå på bakbenen, snurra runt, klättra. Det är oxå en aktivering att lära dem kommandon som nej, fy, varsågod, inkallning och annat! Det man får tänka på med råttor är att de inte är hundar, råttan kommer bara att göra som du vill när den känner för det. Lite som en katt fast mer läraktig.

Qui dormit, non peccat

Verticalvein
0

Tack för ditt svar! Det känns ju inte så övermäktigt som jag hade fått för mig att det var, jag har ju hund så mycket av dom sakerna jag gör med honom kan ju råttorna få vara med på :)

Anvariel
0

#2 Har du hund är det nog inget större problem. :) Det är mera bara att man vill varna folk för att det inte är ett prydnadsföremål man införskaffar utan ett djur som faktiskt behöver STIMULANS. Men det kan man ju verkligen säga om hundar också! Tror inte att hamstrar mår sådär otroligt bra av att inte få någon stimulans heller faktiskt. De flesta djur behöver stimulans. Vissa mer än andra såklart, men ändå. Råttor är ju flockdjur så de har ju större behov av interaktion rent generellt sätt. Interaktion med varandra och interaktion med ägaren. Men återigen, samma gäller ju för hundar.

Verticalvein
0

#3 Jag ska snart skaffa min första hamster och jag tycker som du (och många andra här) att det är viktigt att man ger sina djur stimulans så nu sitter jag och funderar vad man kan aktivera en liten hamster med så den slipper få ett tråkigt liv. Jag hittade råttor.ifokus när jag var inne på hamstrar.ifokus och då började jag läsa runt här också  och jag känner mer och mer att råttor faktiskt kan vara ett djur för mig :)
På fredag ska jag faktiskt till en kompis som har köpt råttor och se hur det är för jag har faktiskt aldrig träffat en råtta i verkligheten :P
Fast jag ska börja med min hamster jag har längtat så mycket efter men om något/några år så kanske det hamnar ett par rådisar här^^

Vad brukar du hitta på för aktiviter till dina råttor?

Zolah
0

Att Köpa råtta

och

Vanliga frågor

är bra saker att kolla på, finns en uppsjö med artiklar här som är bra att kolla igenom :)

Anvariel
0

#4 Ja, jag vet inte riktigt vad jag brukar hitta på. De får springa lösa i lägenheten på kvällarna så det ger ju en hel del stimulans. Annars brukar jag gömma mat i ryamattan så de får leta och gräva. :D Det uppskattas. Sedan har de en stor voljärbur som jag stökar om i när jag städar så att de får nya intryck. Sedan blir det lite bus och sådant. Men inget enormt eller stort.

Verticalvein
0

#5 Tack så mycket, har läst dom nu :)

#6 Då måste jag ju alltså införskaffa en ryamatta^^ undra om sambon går med på det om jag dessutom kan ha den som aktiveringsleksak? :P

[Alenzi]
0

#7 Om du är allvarlig så finns det ju små ryamattor att köpa för en billig peng ;) En sån kan du ju rulla ihop och stuva undan när lekstunden är över..

hus-musen
0

#7 Köp ett sånt där billigt elände på ikea! De har små lurvmattor som inte kostar nått alls =)

Qui dormit, non peccat

Verticalvein
0

#8,#9 Ja jag tror faktiskt att jag ska göra det! :) jag vet att min hund skulle älska det för han är galen i mattor :P
Men visst borde man kunna gömma mat i mattan även till en hamster? :)

[Alenzi]
0

#10 Klart man kan! :D Min lilla Råttan (hamster ;)) som tyvärr fick somna in för ett par månader sedan fick ofta gå på skattjakt, det verkade vara väldigt uppskattat :)

Verticalvein
0

#11 Men vad bra då kommer jag att införskaffa en sån matta sen :D

Jag har sätt att endel låter råttorna "fiska" efetr godsaker i skålar med vatten är det också bra aktivering?

[Alenzi]
0

#12 Beror lite på om de gillar det eller inte, min ena är lite halvt road medan den andra plaskar upp den ena vågen efter den andra XD Men det är nästan roligast för människorna att titta på, haha :P Finns fantastiskt fina videos på youtube där folk har lärt sina råttor att vara trygga i vatten, där de verkligen dyker och simmar.. :) Hur fint som helst. Hade varit roligt att prova på, sen när man inte bor som en sardin på burk..

amandapi
0

om ni nu ska köpa mattor finns det även billiga på Rusta.

Verticalvein
0

#13 Nej vad roligt då ska jag kika lite på youtube på det^^

#14 Tack för tipset :) rusta är mycket närmre än Ikea :P

Anvariel
0

Råttor är lättroade faktiskt. :D Lägg en hög med papperskassar ("öpppnade, uppblåsta så det finns rum i") på golvet så kommer de säkert att vilja utforksa. :P Åtminstone mina. Det är SÅÅÅ skoj när matte har köpt ny elprylar och det finns kartonger över hela golvet också. Inte lika roligt för matte dock, som störs av allt prasslande. :D

Verticalvein
0

#16 Åh ett till bra tips tack så mycket :) Jag försöker samla på mig så många olika idéer som man kan aktivera dom små med så jag har ett lager att välja av annars får jag hjärnsläpp och kommer inte på någonting alls ist :P

Anvariel
0

Sådana här uppskattas också, men det kräver ju aktivitet från matte också. :D

kattvippa

Sådana jagar man hejdlöst genom lägenheten! Jag menar vippan såklart, och inte katterna. :)

Verticalvein
0

Haha nej vad roligt! sån måste jag deffinitivt införskaffa sen när det blir råttor :D

Jag tror att jag nog måste ha världens snällaste sambo^^
Han tycker verkligen inte om råttor, när vi ser på film och det kommer fram en råtta så sitter jag och sägrr "aaw vad söt den är" medans han säger "fan vad äcklig!"
Trotts det så har han sagt att jag ska få skaffa två råttor när vi har flyttat :) så om ett år ungefär så blir det verkligen råttor för mig :D

mikeiko
0

#19 Åh han kommer lätt smälta när han märker hur goa, roliga och söta de är!

Verticalvein
0

#20 Ja det är jag också övertygad om ^^
Vi var och tittade på två råttor hos min kompis idag och först tittade han på dom genom gallret när dom sov och då kunde han väl erkänna att dom faktiskt var ganska söta ^^ och när jag frågade om svansen så sa han att han glömde titta på den :P
Sen efter ett tag tog hon ut en av dom så den fick springa i soffan och då kom den fram och nosade på honom och det tyckte han var lite läskigt men samtidigt spännande och han var väldigt farcinerad :)
Och i bilen hem så sa han "Råtta är nog ett djur som jag skulle kunna tänka mig att ha själv"  :D:D behöver jag säga hur glad jag är? ;P

mikeiko
0

#22 Åh vad kul att höra! :DDD

Verticalvein
0

#23 Ja det är supertkul ända nackdelen är att jag måste vänta ett år innan det blir små rådisar här :(
Men den som väntar på något gott… :)

Verticalvein
0

Jag tänkte på en sak, Kan man inreda buren med grenar lite kors och tvärs, hyllplan och lite rep att springa på och sen hängmattor och andra olika bon? :)

hus-musen
0

du kan inreda precis hur du vill =) Tänk bara på att om du tar in grenar utifrån så behöver du decinficera dem.

Qui dormit, non peccat

Verticalvein
0

#25 Hur gör man det på bästa sätt då? När jag hade ödlor så skulla man ställa in sakerna i ugnen men det är nog lite svårt att få plats med stora grenar där :P

hus-musen
0

Bästa sättet är att bada dem i ohyremedel och låta torka, att hetta och dem och sedan frysa tar inte död på allt. Glad

Qui dormit, non peccat

Verticalvein
0

Okej men vad är det för sorts ohyremedel man ska använda?  För man vill ju inte få tag i något som inte är bra för råttorna. Säljs det i djuraffärer?

hus-musen
0

#28 Finns flera sorter som säljs på djuraffärer =) Bara därför kommer jag inte på någon, har hjärnsläpp! men du sprayar eller badar grenarna och sedan sköljer du av dem, alternativt låter dem torka beroende på vad det är för medel. Står på flaskorna hur man ska göra!Glad

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

#28 Finns flera sorter som säljs på djuraffärer =) Bara därför kommer jag inte på någon, har hjärnsläpp! men du sprayar eller badar grenarna och sedan sköljer du av dem, alternativt låter dem torka beroende på vad det är för medel. Står på flaskorna hur man ska göra!Glad

Qui dormit, non peccat

Verticalvein
0

Okej vad bra :) Då får jag kika på det när det blir dags :)
Haha jag känner igen det där med hjärnsläpp, får det dagligen :P

Lamina
0

När jag tog in grenar utifrån så torkade jag dom i ugnen över natten, lät dom ligga i frysen någon dag sen fick dom ligga i förådet i typ 2 månader innan jag vågade sätta in dom i buren. Lite overkill kanske, men någon ohyra fick jag iaf inte ;)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Verticalvein
0

#32 Ja det är ju helt klart bättre att ta det säkra före det osäkra ;P