Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 5113 ggr
[Ratass]
0

Löss! Hjälp mig!

Vad ska jag använda mot löss? En av dem har gnetter, har hört att syskonen har fått löss som kryper och eftersom lillen har vart inne hos tjejerna några dar så kan väl likagärna de också få det, så vad ska jag ta mig till?

Banankaka320
0

Gå till veterinären och få stronghold, finns andra alternativ … Sök :)

[Ratass]
0

Har sökt på löss på fokus men den säger att den inte hittar någpt. vad brukar stronghold kosta?

Lancia
0

Du måste gå till veterinär för att få ut stronhold på recept, som sedan kostar runt 160:- på apotek

alexfifan
0

Hämtade ut stronghold idag och det kostade 162:-

Finns lusschampo (frontline heter det väl) receptfritt på apoteket men det tar bara de levade lössen så man måste schamponera hur mkt som helst innan allt är borta+sanera överallt där råttorna har varit…

you can't face the problem, if the problem is your face……

[Ratass]
0

då låte det ju som att stronghold är bättre, så. lite mer ingående, vad är det för något?

Antar att jag ska göra rent buren helt å hållet iaf.

Lamina
0

Man behöver inte göra rent buren om man ger råttorna stronghold, det håller i sig i en månad och dödar all ohyra som försöker sätta sig på råttan.

Vet inte riktigt vad Stronghold är, bara vad det gör, dvs dödar ohyra väldigt effektivt. Men som jag förstår det så är det verksamma ämnet selamectin. Har ingen aning om vad det är heller, men den informationen finns säker att få tag på om man söker lite. Stronghold måste man iaf få utskrivet av vet. Man kan ta den råttan som är värst angripen till veterinären och be att få stronghold utskrivet till x antal råttor beroende på hur många man har hemma. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Ratass]
0

jag menade mer vad man gjorde med stronghold om det är schampo eller nått :)

Men ok, lät ju bra att man inte behver sanera hela buren. Ingen av mina är direkt utsatta, har som sagt bara sett gnetter på den lille som hade syskon som var riktigt utsatta. Så det blir väl mer som i förebyggande syfte? Om det är ok att man gör så.

alexfifan
0

Finns jättemycket information om man söker på FASS Stronghold^^

Det verkar i blodet ca en månad och dödar lössen som äter av råttans blod. När äggen kläcks och i sin tur äter av blodet dör ju de också. Vet brukar rekommendera att man upprepar behandlingen efter tre veckor igen så att man vet att det fortfarande är verksamt när de sista äggen kläcks ^^ Och eftersom lössen kan leva i upp till en månad utan värddjur, är det bäst att upprepa också för då slipper du rengöra och sanera bur och diverse områden du låtit råttorna vara på :)

zickan
0

Stronghold är flytande vätska i liten söt tub. Räcker med 1-2 droppar i råttans nacke, sedan ska det sitta i och ta död på allt, dvs löss och ägg/gnetterna.
Sitter i upp mot en månad, tål att bada råtta osv. Bra och effektivt. Kan återbehandlas efter 1 vecka om man tror att det inte tagit helt.
Man får 3 tuber i ett paket. En tub brukar räcka till typ +10 råttor

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Ratass]
0

oj :O så då har man resten av råttliven vill säga :P

Men det låter awesome det där :D Ska ringa vet imorgon bitti å fixat, käns bättre å köra på nu innan det helt bryter ut.

silverorm
0

Finns ett nytt märke oxå som vissa vettar skriver ut - Advocate, funkar på samma sätt som Stronghold. Glad Lycka till!

Doll
0

Jag har fått Ivomec utskrivet mot löss innan, vad jag förstått så fungerar det på samma sätt som Stronghold?

MoaL
0

Jag brukar få Bimectin från min veterinär, vilket innehåller samma verksamma ämne som Ivomec, alltså ivermectin. Fungerar jättebra.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Lancia
0

Det har varit diskussioner om ivomec, om att det inte fungerar lika bra. Jag själv har aldrig prövat det och har heller inte direkt pratat med någon som har använt det. Det snackas om att det inte är lika effektivt etc.

Känner till en uppfödare som använder det vid angrepp, jag kanske skulle höra mig för med henne.

MoaL
0

Det har aldrig varit några problem för mig, det har fått bort både löss och skabb här flera gånger. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

hus-musen
0

#11 Advocate är väligt starkt, stronghold kan man överdosera och har mindre observerade biverkningar. Har hört om fall med marsvin som dött av Advocate.Vet inte hur känsliga råttor är dock. I vilken dosering ges Advocate? NyfikenGlad

Qui dormit, non peccat

silverorm
0

#16 Har gett mina en droppe i nacken mot skabb, utan att det gav någon bieffekt. Fick även det utskrivet till vår hund när hon hade en skum hudåkomma (utslag med inflammation). Advocate tar ju en massa inälvsparasiter oxå. Men visste inte att marsvin har dött av det?? Är de känsligare än råttor tro??Förvånad

hus-musen
0

#17 Vet inte om råttor är känsligare/okänsligare, så det är därför jag frågar =)

Det enda jag vet är att biverkningarna är fler och allvarligare med advocate så det är därför jag tvekar på att använda det när det finns stronghold.

Qui dormit, non peccat

nyndat
0

#16 det låter som att det kanske var det mina fick, vetten snackade nåt om att det skulle ta inälvsmask också.. Jag bara utgick från att det var Stronghold, men nu när jag tänker på det så sa han aldrig namnet. Mina fick inga biverkningar, så vitt jag vet.

Lancia
0

Mig veterligen tar Stronghold mask också. En vän med misstänkt mask på sina råttor fick iallafall stronghold utskrivet.

nyndat
0

#20 Vilken mirakelkur :P

[Ratass]
0

hur lång tid tar det för äggen att kläckas?

Lancia
0

En livscykel för en lus säg vara ca 3 veckor, hur lång tid det tar för äggen att kläckas vet jag dock tyvärr inte.

hus-musen
0

9 dagar är det har jag för mig för råttlus. olika beroende på art.

Qui dormit, non peccat

[Ratass]
0

oki då vet jag

alexfifan
0

#17, 18
När man pratar/läser om allt annat till råttor står det ju alltid att råttor har större ämnesomsättning, ta exempelvis sövning, och därför behöver en högre dos än andra smådjur och att det därför är lite större risk att söva just råttor. Marsvin har väl inte så hög ämnesomsättning och lär väl därför vara känsligare om man ger för hög dos, om jag inte tänker helt fel…

Angående gnetter har de ungefär lika livscykel som levande lus, runt tre veckor kan det ta innan de kläcks, därför de flesta veterinärer jag hört om oftast rekommenderar att man upprepar behandlingen efter ca två, tre veckor för att vara säker på att medicinen fortfarande är verksam när de sista äggen kläcks