Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1849 ggr
regskylt
0

Ta tag i problemet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag beslutat mig för att gå till vetrinären med Charlie på allvar. Jag är helt och hållet säker på att hon rosslar och hon nyser fortfarande en del.

Har inte hittat någon vetrinär som är jättebra på råttor, så jag vill gärna ha lite kött på benen när jag gör mitt besök.

Jag räknar med att Charlie behöver antibiotika för sitt rossel. Så jag undrar nu hur långa kurer man brukar få? Vill inte att hon ska få för liten kur och behöva springa tillbaka igen direkt och så.

Brukar rosslet lätt komma tillbaka?

Överös mig med info!

Fawo
0

Längen på kuren brukar nog bero på hur "allvarligt" de är.

När jag fick mot förkylning & rossel fick jag 1 vecka för att de inte var så mycket. Men det vanligaste tror jag är 2 veckors behandling.

// Fawo (;

Lancia
0

Tio dagar är det allva vanligaste, är det en svårare infektion kan dom förlänga till fjorton dagar. I vissa undantagsfall upp till tre veckor.

Givetvis kan rosslet komma tillbaka, och det är inte heller alltid som man lyckas bli av med det i och med behandling. Blir man inte av med det efter den första kuren, så brukar man få gå ännu en kur men med annat antibiotikum. Ibland har rosslet orsakat tex ärrbildning på luftvägarna och då blir det svårt att bli av med det, och behandling med kortison etc får sättas in för att lindra eventuella andningsbesvär.

(Flikar även in att man alltså inte behandlar förkylning med antibiotika. Förkylningar beror på virus och det finns inget botemedel mot virus. Å andra sidan vaccinerar man ju mot vissa virus, men mot förkylningsvirus är det i princip omöjligt då det finns så många olika.)

Jag har för mig att du bor i Norrköping, eller hur? Kneippen/Norsholm har jag varit hos några ggr gällande antibiotika, och dom har hyfsad koll på det. (Hojta i PM om du behöver hjälp med något, jag finns som sagt i stan.)

AnnaRamnemark
0

Baytril är väll den vanligaste antibiotikan man får. Men de man kan tänka på om en förkylning återkommer hela tiden är om buren verkligen står bra där den står. Kanske är drag eller något.

Te kan hjälpa lite vid lätt rossel nysningar osv.

regskylt
0

Har fått tid på måndag för Charlie, på Smådjurskliniken. Får hoppas på att det går bra. Hon rosslar inte hela tiden, men en del.

#3 vad för te tänkte du på?

#2 jag tror inte att hon har hunnit få ärrbildning då hon inte har rosslat så jättelänge. Men man vet ju aldrig..

AnnaRamnemark
0

typ. Kamomill te eller Roohibos (eller hur man stavar de) Ska nog finnas något mer te =/ men Roohibos är koffein fritt. Så kan man lägga i lite honung till dom oxå. Rums temp får de ju vara så de inte är för varmt för dom små :P

Zakaraa
0

Ska du ge te får det inte vara svart te, det ska inte innehålla koffein
Rooibos te är ett rött te (se till att inget svart te är iblandat) det kan du blanda med honung och vitlök (när téet är fingervarmt), riktigt gott tycker de flesta råttor.

Hjälpa mot rossel tror jag inte det gör men det kan hjälpa till att stärka immunförsvaret

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning