Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2951 ggr
Zolah
0

Lax Olja?

satt och kollade igenom djurens värld för att se om det fanns nåt spännande, och då finns det en speciell grej för hund och katt. Lax olja , funderade skulle det vara bra som ett litet tillskott till råttor?

kanske blanda ut i nåt blötfoder eller ngt? fast kanske lika bra att ge äkta vara?

silverorm
0

Tycker jag du gott kan droppa lite på deras mat, nyttig fett för dem. Jag brukar ge mina då o då fiskolja eller vetegroddsolja på maten, väldigt nyttigt för dem.

Terato
0

Absolut!

Selen är ett näringsämne som många råttägare missar. Ingår bland annat i fisk och skaldjur och jag antar att det finns gott om det i laxolja.

Sen har du som sagt de livsnödvändiga fetterna i det också.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Zolah
0

OK :)

frågan är då hur mycket man ska dosera så det inte blir alldeles för tjocka gossar xD

KickanW
0

Jag skulle ge dem fisk i stället.

Både när det gäller råttor och oss människor så tjänar man nästan alltid på att de nyttiga ämnen i dess naturliga form i stället för i tillskott!

Zolah
0

Men all fisk har väl inte samma saker som lax, och lax är rätt dyrt att skaffa relativt ofta. Därför tänkte jag att detta skulle vara en bra grej att skaffa

edit: Är det verkligen ett tillskott då det är en olja? jag trodde tillskott var sådant man gjorde articifiellt fast jag kan ha fått det om bakfoten

Terato
0

Jag tror inte man behöver välja det ena eller det andra. Man kan ge tillskott emellanåt, anser jag.

Men en varierad kost är givetvis prio 1.

teratos.r8or.se

Zolah
0

Jag kommer ju inte utesluta all mat osv bara för att jag ska testa detta xD om inte annat är det säkert bra för mina kissar :)

har en som har problem med sin hud, tycker den känns torr :/

hus-musen
0

enda problemet med olja är att den är väldigt fet, överdosering kan leda till diareer osv. Så känsliga magar får du se upp med. nån droppe på maten lite då och då är hälsosamt.

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

Köp laxfiléer och frys in i bitar, och ge dem 1-2 gånger i veckan så får de det omega 3 de behöver!

Som sagt så finns risken att man överdoserar med såna Kosttillskott.

Terato
0

Jo, visst, så är det, egentligen kanske man ska ha lite kunskap om tillskotten man provar.

Erfarade det senast igår, faktiskt och kom att tänka på den här tråden!

Att mata med riktig mat blir aldrig så chockartat som det kan bli med tillskott och det är svårare att överdosera.

Portionsfrysa är en väldigt god idé. Då får de också i sig andra saker än enbart oljorna. Jag tror också att det är en bättre lösning för dig, Zolah.

teratos.r8or.se

Zolah
0

jag var och kollade på det igår och kom fram till att det inte skulle ge nåt, man skulle dels blanda ut det med vatten och det höll bara i tre månader. så jag tror inte att jag skulle hinna göra slut på så mycket