Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2407 ggr
[RussinsMusli]
1

Introducera aggressiv råtta

Jag vet hur man sköter introduceringar, men jag vill ha lite tips och höra om era erfarenheter ang att introducera en aggressiv råtta!
Jag ska få hem två råttor som är ca 2 månader yngre än Faith och jag vill verkligen ge det en chans. Dom är äldre än dom jag försökt med och förhoppningsvis stabilare.

Självklart tänker jag bada dom, låta dom träffas på neutral mark där ingen gjort revir och ha dom i olika burar så dom kan lukta genom gallret och låta det ta sin tid.

Men jag vill gärna ha lite tips, råd och höra era egna erfarenheter om det! Glad

AnnaRamnemark
0

Om du har 2 burar hemma så byt bur, vetja så de inte luktar Faith. De funkade med mig nu när mina tanter inte ville acceptera den lilla nya.

[RussinsMusli]
0

Fast Faith är aggressiv.. och vill inte riskera att bebisarna blir skadade igen eftersom dom springer iväg och Faith då jagar dom. Jag har märkt att det blir värre då, också det som hände när Faith högg Cherry. Men dom nya är förmodligen stabilare och inte så rädda

mikeiko
0

Alltså, om du vet att hon är uttalat aggressiv, är det verkligen värt mera jobb? Ensamråtta om hon ändå är go med människor, eller avlivning om hon verkar vara konstant aggressiv mot allt och alla :(

[RussinsMusli]
0

#3 Jag tänker ge det en sista chans. Jag vill inte ge upp! Och hon funkade med Russin..

AnnaRamnemark
0

De jag menade var att du skulle sätta in henne med dwm andra som du kommer få hem snart i en ny bur med Faith. Inte att du ska sätta ihop henne med småttingarna.

De jag ville berätta med mitt inlägg var att jag lyckades med mitt problem så. För jag provade massa saker men ny bur så funkade de.

Annars är de väll att låta henne vara ensamråtta eller tyvärr låta henne gå över till Russin.

Lamina
0

Mina erfarenheter är att det är betydligt svårare att introducera vuxna råttor än bebisar…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[RussinsMusli]
0

#5 Hm, jag har en bur som inte Faith varit i, men dom kan inte bo 3 i den då den är påtok för liten för det

[RussinsMusli]
0

#6 Jag tänker ge det en chans..

mikeiko
0

Men Russin var gammal och sjuk…eller hur var det? Kanske bara var just därför de funkade ihop?

[RussinsMusli]
0

När jag köpte Faith gick hon ihop med Russin och 3 andra, utan problem. Då var inte Russin gamal..

mikeiko
0

Ah ok, då blandade jag ihop det med något annat…

Cis-j
0

Ta det väldigt försiktigt fram bara. Mina erfarenheter säger också att det är mycket svårare att introducera vuxna råttor än bebisar.

Lycka till!

[RussinsMusli]
0

#12 jag tänker ta det väldigt försiktigt. Vet ju hur det fick förra gången Obestämd

Huldan
0

Tycker det är starkt att fortsätta försöka! Det är kalrt, ibland är det ju omöjligt… men det är ju i flock de mår bäst, naturligt :)

mikeiko
0

Försök inte FÖR mycket bara, även om det är med god vilja. Det finns ju alltid en risk för att resten av flocken blir stressade och hamnar i obalans.

[RussinsMusli]
0

#14 Hon är min pussgurka och hon trivs inte ensam, jag vill inte ta bort henne bara pga något dumt beteende utana tt ha gjort allt jag kunnat

#15 Jag ska ta det lugnt.

alexfifan
0

Hm, en sak som jag håller på att prova med min elaking här hemma är att lägga henne på rygg tills hon slappnar av (om hon gör något fel mot lille bebis) sen låta bebis komma fram när jag håller henne på rygg. Jättelång historia bakom varför jag ens särar på dom när dom bråkar men det är ju inget som spelar någon roll egentligen xD

Har haft jättemycket problem och försökt med allt under denna veckan, detta verkar faktiskt ge en knuff i rätt riktning i alla fall… dock är det väl inget man ska göra många upprepade gånger utan kanske bara ett par

you can't face the problem, if the problem is your face……

Dramatik
0

Du kan ju försöka en gång till, men behåll henne för allt i världen inte för att hon är din pussgurka. Var det inte hon som gick ner nästan 100 gram av att vara ensam? Någonstans måste man dra gränsen för vad som bara är egoism.

Jag menar inget illa och förstår hur svårt det är, men det värsta man kan göra är att låta ett djur leva för sin egen skull.:)

[RussinsMusli]
0

#17 Jag har lagt henne på rygg någon gång också men det funkar inte på henne :/

#18 Det gör jag absolut inte. Anledningen till att jag inte avlivade henne när hon gick ner så mycket är för att hon kanske sörjer när Russin gick bort. Hon har gått upp igen nu och jag vill ge henne en sista chans

Cis-j
0

Sist jag hade en aggressiv råtta hemma för introducering gick det inget bra. Hon hade suttit ensam en vecka efter att hennes burkompis dött och jag skulle försöka få in henne i min flock. Hon trivdes jättebra med sin förra kompis och de hade aldrig bråkat. Här hemma visade hon massa tecken på aggressivitet. Gick i sidled, såg ut som en igelkott, boxades, strök sig mot saker. Jag försökte ändå, började om från noll flera gånger med samma resultat. Dock verkade det gå längre hela tiden, så jag började om igen och fortsatte. Sen en dag när jag satt med den nya råttan och min Lova som var nummer två i rangordning, så efter en timme på neutral mark i badrummet bet hon min Lova i underlivet så hon fick ett jack vid sidan om vaginan som blödde rätt kraftigt. Måste lägga till att Lova låg HELT stilla varenda gång hon kom i närheten. Rörde inte ett finger när hon kom och nosade på henne. Trodde att de två skulle gå bra ihop då Lova stod ut med att vara överdrivet underlägsen. Ändå så bet den nya honan henne och bråkade med alla mina andra råttor.

Så bara för att det har fungerat förut med andra råttor behöver det inte betyda att det kommer fungera igen. Har du tur så hittar du en råtta som hon fungerar med. Som sagt, hoppas det går bra! Men minsta tecken på det som jag nämnde ovan så skulle jag nog inte våga riskera det.

[RussinsMusli]
0

#20 Det vet jag. Jag försökte med Cherry och Faith högg henne, fick ett djupt och långt jack på magen. Ska finnas tråd om det här inne.

Nu gick inget som planerat, jag får inte hem dom två andra och Faith högg min mamma idag. Verkar inte finnas någon annan utväg än att låta henne vandra vidare, för hennes eget bästa.. Gråter

Cis-j
0

Usch då, jag beklagar :/

[RussinsMusli]
0

#22 Tack. Det är nog det bästa för henne..

Huldan
0

Ush vad tråkigt, beklagar!